Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1479 ggr
ugglanuv
0

Jag tror jag gråter

Idag när jag öppnade min ugn - suck - var allt alldeles vitt !!! En hel ugn med skulpturer som även var målade i olika färger - hade jag glaserat med transparent matt glasyr : och av det hade allt blivit helt vitt. Ser ut som om jag hällt på kristyr i stället för glasyr. Finns något knep att rädda föremålen, eller är det bara till att slänga allt nu ?

lotta2
0

Hu, sådana överraskningar är inget kul alls. Jag vet inte om du kan rädda det på något sätt, men om allt hopp om räddning via ombrönning är ute kan du ju måla grejerna på nytt med porslinsfärger och bränna om. Man kan ju också använda färger som modellbyggare använder om det bara är skulpturer, finns ju små burkar i alla oliak färger i hobbyhandeln. Jag vet att jag gjorde det på några grejer för länge sen som helt fick underligt utseende men själva formen var bra. Dom blev helt ok, inte som jag tänkt men bättre än att slänga dom. Har man jobbat länge med en skulptur så vill man jui nte bara ge upp heller. Ibland händer det ju att olyckor ger en en knuff i en ny spännande inriktning som man själv aldrig skulle provat på. Ibland blir det ju tom bättre än man tänkt själv.

Hoppas det löser sej för dej!

Neff
0

om det bara är skulpturer så kan du ju måla dom med vanlig målarfärg. Glasyrer andvänds ju för att keramiken ska tåla dagligt slitage.

Vavrakeramik
0

Har ugnen kommit upp i tillräcklig temperatur? Annars kan du väl bränna om dem så att glasyren smälter ut o blir transparent så att dina färger syns. /Helen

lotta2
0

Oj, jag läste viss lite snabbt. Jag trodde du tog fel glasyr, en vit isf transparent. Annars håller jag med Vävra…

ugglanuv
0

Tack för tipsen ! Ett dygns tidsförskjutning och nya tips : så ska jag åter igen gå ut till förödelsens styggelse. Jag tror helt simpelt jag först provar att bränna om då, annars målar jag dem som sista "utväg". Mina barn hävdade dock länge att föremålen var jääätttefiina…

lotta2
0

Ugglanuv, det kan ju faktiskt vara så att dom är jättefina ändå. Ofta har man ju så svårt att släppa sin inre bild på hur sakerna ska se ut och inte ser att dom blev annorlunda men väldigt bra ändå..Har hänt att jag i skräphögen på väg till tippen hittat något som jag gjort och inte alls känt igen det och plockat upp det och tyckt att det faktiskt blev riktigt bra när jag nu glömt vad det var jag egentligen tänkte från början.