Keramik iFokus

Keramik

Etikettoff-topic
Läst 1772 ggr
pluppan
0

donera organ...

skickar denna vidare från EMMAL på resor.ifokus. Jag har själv ett barn som under en tid eventuellt behöve en ny njure så jag vet hur viktigt detta är. nu gick det bra iallafall denna gång…… 

Från EMMAL:

Ville bara tipsa om att man kan anmäla sig till donationsregistret via internet… LÄNKLänken öppnas i nytt fönsterLänken öppnas i nytt fönsterLänken öppnas i nytt fönsterLänken öppnas i nytt fönster
Varför ska dina anhöriga måsta bestämma om sådant när du dör? Det är ju bra också om man har bestämt sig innan, så att andra kan få leva på grund utav dina organ, om du inte ska använda dem längre… Jag anmälde mig för flera år sedan, men vill tipsa er andra om att anmäla er, tänk, nästa gång kanske det är din mamma, barn eller vän som behöver ett organ. Desto fler som anmält sig, desto större chans är det ju att man kan bli hjälpt när man själv behöver det… Bara en tanke..
Sprid gärna länken vidare.

koko
0

De får ta allt utom min näsa.

Caths
0

Har tänkt länge på att jag skulle göra det ,men det har aldrig blivit av.

Nu har jag anmält mig tack vare dig pluppan!Glad

Vanja-K
0

har också tänkt på detta, men bara kommit till tanken. har tänkt undrar om man måste vara fullt frisk?? Men det måste väl finnas organ som är ok även om andra inte är det?? Någon som vet??

lotta2
0

Man kan donera allt, dom tar vad dom behöver och det som bedöms vara friskt. Jag har ett kort i plånboken sen så många år tillbaka att det knappt går att läsa längre.

På något sätt tycker jag det är fruktansvärt att så många inte vlll donera sin kropp efter döden, men själva hade dom säkert gärna tagit emot en del av någon annan om dom behövt och själva var i den sitsen. Egentligen skulle det vara som så att man inte fick någon hjälp om man själv behövde om man inte anmält sej till donation.
Eller åtminstone att registret var omvänt så man fick anmäla sej om man absolut INTE ville donera sin kropp, så fångade man ju upp en massa kroppar som nu bara förfars pga folk inte orkar/vill ta ställning. Och många efterlevande slipper ta svåra beslut i stundens hetta.

pyromanen
0

Om man verkligen inte vill är det ju också ett val, men värst tycker jag är att jättemånga egentligen kanske vill donera, men har inte tagit de få minuter det tar och fylld i …. och någon dör kanske i onödan…  så bra initiativ Pluppan!

Bruzapetra
0

Det tycker jag var en väldigt bra idé, det omvända. Har också ett kort sen många många år fast det kanske är bättre att anmäla sig på datorn ifall kortet inte hittas…

Jag kan verkligen inte heller förstå människor som inte vill donera! Tycker inte de ska få ta emot om man inte kan ge tillbaks!!!!

abbis
0

är med redan…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LeWE
0

Jag är med också, tycker man skulle anmäla istället om man absolut INTE vill donera, då skulle det finnas fler donatorer.

kinnekulle
0

Håller med nr 4 det borde vara obligatorist att var med och sedan avanmäla sig om man inte vill det!

A.M.L.
0

Tack, för en en spark i häcken!

A.M.L

JennyKrita
0

Håller med ovanstående talare - tack för sparken i häcken!

Elta
0

Bra initiativ! Nu är jag också anmäld.