Kolla vilken märklig sak

Grattis! Blir nog kanonfint. Vet ej vad det är, kanske till bokbinderi, att pressa in i lädret?
Det går säkert! Kul! jo, det låter troligt det med bokbinderi tycker jag, den är ju lite vassare än tygtrycksmojer bruker vara… (tygtrycksmojer funkar ju också, jag har några från indien, inte rullar altså utan träklossar med olika mönster, de blir jättebra i lera) Kolla även gamla trådar…,tror det var Lotta2? som gjorde egna mönster med lim på en kavel….

den är ganska stor bredd cirka 50 cm. Han som sålde den trodde att det kanske var en mönsterrulle för tapet eller tyg. Men det var bara spekulationer.

Frågade sambon som bokbundit en del. Han trodde på tapetteorin.
under vilken kategori hittade du den? Kanonfin, hör av dig om du vill bli av med den…
Så fin! Jag håller med om att tapetteorin låter bäst. Den går säkert att använda till det du tänkt dig.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag tycker den verkar vara så ren för att ha använts i tryck. Men pappersfärg är nog kanske enklare att tvätta av.
Det var ett totalt impulsköp jag råkade gå in på sista chansen och såg den där men den fanns under kategorin allmoge. Jag har aldrig sett ngt liknande.
Lägger upp en till närbild. Med tanke på min ugnsstatus så kanske jag ger upp det här med keramik innan jag ens börjat på allvar och då hoar jag till.
Vilket fynd du gjort! Snyggt !

Hej grattis till fyndet, visst är det en tryckrulle för tapeter. du rullar liksom på färgen. så blir det långa bårder, det kommer att bli kanon fint på krukor!! Marika

Tusen tack för alla svar. Nu när jag vet vad det är så vill jag tipsa om den här blocketannonsen http://www.blocket.se/vi/14180187.htm?ca=2_s&last=1
Om det är fler som är nyfikna på att dekorera med tapetvalsar så passa på!!

De var inte lika fina som din.
Oj. Avis!
Du kan ju oxå testa att baka jättefina knäckebröd eller stora rån/kavlade kakor med den…
Visa gärna (ler-)resultaten senare.
Det är den tryckvals, jag vet fär jag jobbar som mönster designer en dag i veckan och jag har defenetivt sett dem ett flertal gånger i tryckeriet. De måste defenetivt tvättas superrena annars blir trycket snart lidande.
Vi har numer tryckvalsar av gummi det är billigare men de håller inte lika länge, snurrar kanske fyra år, men sen är mönstret ändå omordernt…

Har du testat använda en på lera???

Åh, vad fin den var!!! Den skulle jag med vilja ha:) Vad smart att leta efter såna. Fast jag håller med om att din var allra finast! Ge inte upp ugnshoppet nu, det finns en där ute som väntar på dig!!!!!
Kan bara grattulera, rullen var jättefin. Jag skulle nog tro att den använts till tapet-tryck. Hoppas vi får se några färdiga resultat med mönstret.

javisst får man gratulera till fyndet! Vad avundsjuk jag blir.. och hemskt mkt idéer poppar upp :)
Är det möjligtvis ngn som vet vart man kan finna sådana?

Ja, verkligen fina rullar. Troligen till limfärgstapet. Man blandar krita och vatten, lim och vatten och sedan rör man ihop blandningarna. Man tillsätter sedan pigment. Det är vattenlösliga färger som inte kladdar ner rullen. Som byggnadsvårdsintresserad tycker jag det verkar spännande med mönstser i leran, men det är lite synd om rullarna förstörs.
Hanna