Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 5286 ggr
sore
0

Vilken lera använder du?

Jag har precis satt mig ner o börjat dreja igen. Har drejskivan ståendes i garaget så jag har fått städa undan bland sambons muttrar, prylar o damm (ser ut som hoss gubben pettsons) så nu ser man drejskivan igen Glad  Hur som helst, jag använder en stengodslera som heter sm med 25 % chamotte..känner att den är alldeles för plastig/mjuk för mig.

Vad har du för favoritlera? Skulle vilja ha lite tips på leror..

Mvh Fia

susanne.k.wall
1

Jag håller på att provbränna leror från Lars Tärn, stengods och porslin. Dom var jättebra att dreja i, nu ska jag bara prova med mina glasyrer och hoppas det ska funka. Annars har jag använt SM leran du använder och nu dom senaste åren har jag använt K118. Men blir mina glasyrer överens med Lars Tärns leror så byter jag när K118 lagret är slut.

lotta2
0

Susanne, varför ratar du K118? Jag är bara nyfiken  för jag tycker den är så vansinnigt bra som allroundlera, bra att kavla och inte slår den sej heller? Helt ok att dreja med tycker jag, och även om Lars engelska leror är bättre att dreja med, så har jag inte hittat någon som varit lika bra på allt som K118?

lotta2
0

Oj, jag glömde visst svara på frågan. Vilken lera jag använder?

Tja just nu är det K118 för vit drejning och kavling, den är en helt ok brukslera m lite sandig känsla som jag gillar. Min absoluta favoritlera att dreja och kavla med annars  är den rödbruna RB 03929 som tyvärr inte går över 1250 grader, och är den lera ihop m K118 som bäst tål min misshandel utan att knota och slå sej. Annars är jag svag för dom engelska lerorna som 1110 /1109 som ör ljuvliga att dreja i, och uppför sej lika bra.  Tyvärr har jag än inte hittat den engelska lera som är optimal för att kavla i och jag orkar inte ha fler olika sorters lera för olika ändamål. Hade jag hittat en ljusare lera som var som Rb03929 fast som tålde 1290 gr och gick lika bra att dreja som att kavla så hade jag nog bara haft den, men nu blir det kompromisser hela tiden.

(Sedan använder jag Porslinslera och egen papperslera för olika ändamål.)

pyromanen
0

Potclays 1110 (köpt hos LarsT) och CX360 (earthstone nånting) (Köpt hos Cebex) är mina favoriter att dreja i, båda är ljusa men inte vita.

susanne.k.wall
0

Lotta2, jag ratar inte K118, tycker den alltid är pålitlig och den är verkligen bra. Men så fick jag genom detta forum höra talas om Lars Tärn och att hans priser är billigare. Och då tänkte jag som så att om jag kan köpa lera som upprätthåller samma kvalitét och allt annat med glasyrer m m till en billigare penning, varför inte byta lera? Det blir ju en slant man sparar. K118 är en jättebra lera. Det är SM också. Tycker också K118 är jättebra till kakel. Har haft min dotter som praoa (för andra gången) och hon har kavlat kakel och gjort fina reliefer och det slår sig inte ett smack.

Det är så kul, kan inte nog säga det, att komma in från verkstan och ta en tepaus och man har jobbarkompisar att snacka med! Jag blir så glad!

lotta2
0

Susanne, du förstår jag. Blev bara också så nyfiken. Ja, den är bra den leran. Men som sagt hade gärna fått vara billigare, samt att den hade gärna fått vara lite mere cremförgad i skärven, då hade jag älskat den fullt ut, nu letar jag alltid efter andra jag med…

Jag håller emd dej Susanne! Visst är det trevligt att snacka lite om det man gillar på detta sätt, jag passar också alltid på att kolla när jag fikar eller lägger in tvätt eller annat som gör att jag måste in i huset och passar alltid på att kolla om det hänt ngt här.

poja
0

Creaton 254

Danielsdotter
0

K118 använder jag också.

LenaStina
0

Använder Dunits, numera Cebex WM2502. Bra vit allroundlera.

Testade Lars Tärns engelska leror och de var helt ljuvliga, men mina glasyrer funkade inte riktigt. Beror förmodligen på min låga temperatur, men jag ska testa igen senare.

ijonsson
0

Använder också Cebex WM2502. Saknar Dunit…

tomica
0

Jag tycker WM2502 är en bra allround lera då den funkar till både stort och smått och att den har en skärv som tar glasyr i många varianter väldigt bra… sen finns det säkert många övriga att välja på….Glad

Vavrakeramik
0

Creaton 254 som dock är för lös. Innehåller 25% chamotte 0-0.2 mm. 7:- per kilo inkl. moms hos Bo Erlander, Göteborg

Bruzapetra
0

1145PB från Tärn. Ljuvlig att dreja i!!!