Keramikshop på nätet
Finns det någon shop på nätet där man kan köpa keramik från svenska keramiker? (Dvs som en inredningsaffär men med bara keramiska saker)
Och om inte finns det intresse att tillsammans sätta ihop ngt sånt, Dvs en webbshopp där varje artikel har eget fraktpris och varje keramiker presenterar sig?? Det borde ju vara det ultimata sättet för Svenska Keramiker att nå en bredare publik utan att det kostar ngt.

Det låter som en intressant ide tycker jag!! Tål verkligen att diskuteras här !

Jag har en sambo som programmerat ihop en webbshopp till mig (där jag sålt mina egentillverkade hundhalsband och tryckta disktrasor) Den shoppen kan jag enkelt kopiera och modifiera till ngt vettigt helt gratis.
Hade bara varit så kul med en sida på nätet där man enkelt kan hitta unika presenter plus keramiker.
Och är vi många som hjälps åt och marknadsföra sidan så kommer vi att få många besökare. (utan att vi behöver annonsera för den) Gör vi en riktigt proffsig sida med mycket variation på alstrerna kommer dessutom inredningstidningar hitta åt den!
Jag tycker nämligen det är synd och skam att det finns så mycket snyggt som produceras i keramikväg i sverige som folk aldrig hittar till.

Wow vilka kunskaper och kontakter, fröken/frun besitter , det låter verkligen som en kanon idee, jag själv skulle uppskatta en sådan, hoppas det blir ett hett ämnr här på forumet! Kanon!/ Marika

lite som etsy.com fast på svenska och inte riktigt lika avancerat är min tanke.
Ja hemsideskunskaperna är det inge fel på har jobbat med det i många år och saknar aldrig visioner. Det är dessutom bara kul att utveckla sig själv litegrann.
Mina keramikkunskaper däremot… voj voj DÄR har jag mycket att lära!
Jag har en webbshop som jag lagt ner mycket tid och pengar på…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ja det är ju viktigt att en ev. samlingsshop INTE konkurrerar ut befintliga webbshoppar men det borde ju gå att lösa på nått sätt. T.ex så blir frakten i en gemensam shop mycket dyrare ( kunden betalar en enskild frakt per vara ) så kan man ju länka in den egna shoppen från varubeskrivningen tex
Eftersom det inte finns ngt vinst/konkurrensintresse så kan vi ju tillsammans försöka komma på en lösning på det problemet.
Även när jag hade webbshop så annonserade jag på gemensamma säljytor för det gav ett igenkännande av varumärket.

Minx - jättespännande och kul idé! Klart intressant!
Webbshopar byggs inte gratis..Vad tänker ni ta betalt för detta ? Det behövs en som servar den hela tiden oxå*L*

Jag har redan en färdig shop som kan användas den behöver bara modifieras lite och så ska en layout tas fram.
Jag är van att jobba ideellt med olika hundklubbar och deras webblösningar. Jag tycker det är kul och utvecklande.
Vem vet jag kanske får användning av en liknande lösning i ett beställningsjobb från ett företag framöver och då har jag ju en redan testad modell färdig ( så brukar jag se det på allt jag gör utan vinstintresse… alltid lär man sig nått plus att det brukar ge mer jobb om man kan visa upp en färdig referens)
Eftersom alla kan logga in på sin egen sida så sköts stora delar av medlemmerna själva. Blir det däremot större fel eller problem är det inga problem att jag försöker ordna upp det.
Jättespännande idé tycker jag. Det är ju en del keramiker som har några få saker på sina hemsidor, några få har mer… men det finns ju så många så hemsidor som är som nålar i en höstack….
På dendär konsthantverkssiden som det kom reklam för här för ett tag sidan (vad var det det hette?) finns ju webbshop, men där måste man ju betala och så är det tänkt för alla sorters konsthantverk.
Såg nyligen att på Bornhlmska konsthantverkares gemensamma hemsida (www.craftsbornholm.dk) som funnit några år har de börjat komplettera med webbshop.
Tcyker det låter som perfekta upplägget om var och en kan gå in och sköta "sin" egen del….

Man kunde ju kanske ha en presentation av varje keramker med en del bilder med pris osv, sen får man klicka sig in till just den keramikern för att se hela utudet. Bara för att inte göra själva sidan alltför oöverskådlig… Är ju ingen hejare på detta men bara en tanke. Tycker också det måste vara en sida som ser proffsig ut och som verkligen erbjuder keramik i hög kvalité, hur man nu gör sådana urval…. Tycker iallafall det är en jättegod idé!!!
Ett bar webbhotell är A o O..Dom billiga är inget att ha..Om man då inte har en egen hemsida kan man alltså inte vara med..Bilder i en webbshop BÖR vara tagna av någon som kan fota produkter eller med en bättre kamera med rätt ljussåttning mm mm …Har försökt med en bättre digital kamera men insett att även om du har en bra kamera så klarar man inte att ta bra bilder..Finns riktiga skräckexmpel på detta i många webbshopar..

Jag tycker att det låter som en toppenidé!

Jag vet av bra och billiga webbhotell. Kan varmt rekommendera manufrog.com kostar bara 100 kr per år och klockren service och funkar alltid ( vi har använt oss av dom i flera år)
Presentationssidan blir ju som en form av egen hemsida där man beskriver sig själv och sin verksamhet. Så jag tycker inte man behöver ha egen hemsida för att vara med.
Sen det där med fotografier jag klarar att ta bra bilder med en liten kompakt digitalkamera själv bara jag tar till extra ljus jag tror inte riktigt på att man MÅSTE anlita proffs. Men det är ju upp till varje keramiker att skicka in så bra bilder som möjligt för att få sina alster sålda. Om man då väljer att fota själv eller anlita fotograf är ju upp till var och en. Jag tror inte att hela sidan faller på att inte alla bilder är fotade av proffs.

Personligen skulle jag inte köpa keramik på nätet. Skulle använda det som ett sätt att hitta keramiker och sen åka dit.
Jag håller på med egen hemsida, inte för att sälja mina alster utan bara som en presentation av mig. Tror på bra bilder, men det behöver inte nödvändigtvis vara proffsfotat. Jag fotar själv och är rätt nöjd (se mitt fotoalbum). Är absolut inte proffs. Har en hyfsad amatördigitalkamera.
Mycket intressant!
När börjar vi?
Är skeptisk till sånt som är gratis..nån gång börjar saker att kosta pengar..du sa att det va din kille som byggde webbsidor..är det här ett sätt att jaga kunder för att senare kunna börja ta betalt…Jag har själv gått på en liknande blåsning:Sen är det detta med marknadsföringen ….direkta träffar måste man ha om du överhuvudtaget ska få det att fungera du kan ha hur mycket ute på nätet som helst men vet ingen om det har det ingen som helst betydelse att du ligger på nätet ..Det va ganska nyligen uppe om dom som lovade gratis hemsidor/webbshopar i uppdrag granskning….VI har efter mycket kollande kommit fram till att billiga webbhotell är inget att ha..Man får nämligen det man betalar för…Detta skriver jag INTE för att jag är rädd för konkurrans utan för att man ska nog tänka sig för både en o två ggr..Konkurrans har man på nätet än då så det räcker och blir över….

Nej det är inte för att ragga kunder. Det här är ngt som jag gör vid sidan om företaget på min fritid som ett litet hobbyprojekt.
Det finns mycket skräp bland billiga webbhotell men då och då hittar man bra billiga webbhotell som faktist fungerar. Ibland är det inte så att dyrast är bäst.
Men det är ju tråkigt att du har en sån inställning.
Lite enkla förhållnings regler för e-handel, för alla som vill veta.
Välj _aldrig_ en standardiserad lösning. Dom är mer eller mindre alltid inlåsta i ett format som gör det svårt att designa om och anpassa individuellt för varje artikel. Ex. på standardiserade lösningar är, Jetshop, Starweb, Mammut, Coxco.
Välj en lösning där man får plats att växa. korta frågeställningar, finns det lagerhantering, hanterar den straff avgifter så som moms, frakter och flera olika moms satser beroende på om det är litteratur, mat eller normal momsade produkter.
Är frakthanteringen dynamisk, man vill inte betala 200.- i fast frakt för en artikel som väger knappt 200g och kan skickas som ett större brev i en kartong..
Går det att bygga ut och anpassa betalmetoderna utan att det tar 3veckors anpassnignar. finns det ett smart API för implementering?
Till sist kort och gott, går det att koppla ihop shoppen med ett ekonomi system, eller finns det ett inbyggt ekonomi system av BAS2008 typ eller liknande. Om inte, är alla beredda på dubbel bokförings arbete. Att driva e-handel är som att driva en fysisk butik ingen skillnad.. Dubbelt så mycket arbete.
Andra Aspekter, Delade butiker där flera aktörer är i en gemensam lösning har andra problem, hur fördelas sökmotor träffarna, får alla aktörer en direktlänk in i butiken? Kan prissättning justeras på ett sånt sätt att en aktörs produkter kan åsidosättas för t.ex rabatt satser. Hur fördelar pengar för ev. presentkorts hantering och liknande.
Till sist, webhotell, välj ALLTID ett webbhotell som har en normal prissättning, lågpris hotellen har oftast begräsningar i databas utnyttjandet, bandbredden och inlagring och nedladdning av bildmaterial.
En öppen lösning idag som erbjuds gratis på nätet som alla kan ladda hem och anpassa efter eget huvud är "osCommerce" det är en lösning som idag erbjuder grundläggande funktionalitet till ingen kostnad. Men som kräver mycket kunskap och handpålägging för att klara min ovanstående checklista. Vill man ha mer ifnormation om denna är www.oscforum.se den bästa källan i sverige. På det forumet finns det sedan 3-4 seriösa aktörer som faktiskt klarar av utvecklingen av en sådan shop.
Vem är jag.? Jag heter Andreas, och har jobbat 5år proffessionellt med e-handel. 9år totalt med webbutveckling med openSource fokus. Och ja jag kan bygga e-handels system åt er - men som Abbi.S nämner, det kostar pengar och det finns inga genvägar.

Ja, det går väl inte att dra alla över en kam bara så där. Jag tror snarare det handlar om hur duktig man är på att göra en sida överlag. En duktig sidsnickare kan väl få till en bra sida på det mesta. Själv har jag One för 12 kronor i månaden. Jag har verkligen ingen proffssida men så är jag inget data proffs heller. men allt funkar jättebra med den sidan och supporten har varit kanon tycker jag! Och One anses väl som ett av de billigaste hotellen antar jag….

Med tanke vad ni skriver ovan kanske det isåfall är bättre att inte bedriva handel på sidan utan snarare bara marknadsföra olika keramiker. Som till exempel K.H.V.C sida som jag tycker är kanon!! Men kanske somAbbi och Andreas nämner så kanske man tröttnar på arbete efter ett tag och ångrar sig när man inte får ut nåt av det… Vad vet jag, jag skulle iallafall inte klara av att göra en sån sida själv!

Den webbshopp som jag har har inte dynamisk frakt. Man lägger in exakt fraktbelopp för varje föremål. Systemet vi använder oss av är enkelt och ingen internetbank inkopplad i nuläget ( sånt kostar pengar utan kopplad till payson eller förskottsbetalning eller postförskott)
Eftersom alla kommer sälja keramikartiklar är det bara frågan om en momssats.
Jag tycker överhuvudtaget att hela inlägget är ett påhopp på mitt kunnande. Jag var inte ute efter en tråd om olika webbshopplösningar och hur man löser momsatser utan ville bara ha förslag på vad en gemensam samlingsplats för keramik kan behöva och om det finns behov av det.

#22 - tycker fortfarande din idé om gemensam samlingsplats är intressant minx! Verkar som om du vet vad du talar om!

Tack :)
Jag tycker vi låter tråden vila nu (jag vill inte starta sandlådekrig :P) och så får dom som vill gärna maila mig privat om de har några bra förslag så får vi väl vart det slutar.
Nu ska jag in mot stan och handla inredning till min lilla keramikhörna i källaren. Ha en underbar trettonhelg allihopa!!
Jättebra ide minx!! Låt dej inte nedslås av folk som tror det värsta om andra!!!!!

# 15 Tror precis som dej - det är inte många som köper keramik på nätet. För egen del är det avgörande att jag tycker om att hålla i alstret och känna hur den är tillverkad. Tex en kopp - är den bekväm att hålla i, att dricka ur , hur tung är den osv? Allt detta vill jag uppleva med alla mina sinnen innan jag köper ett alster, därför är inte nätförsäljning det optimala tror jag. För min del vet jag att det finns betydligt mer effektiva säljkanaler än nätet.

För mig som bor ute i obygden ser jag tyvärr nätet som enda stället att hitta keramik jag vill ha :) Men bor man i en större stad med lite utbud är det ju annorlunda :)

Vad gäller keramik så bor jag i obygden. Å andra sidan köper jag inte särskilt mycket keramik och skulle nog inte göra det om jag bodde i en större stad heller. Men titta skulle jag och det är starkt begränsat här i Leksand, en kommun med ca 15 000 invånare.

Ja, jag är också bosatt i obygden med klart begränsade möjligheter till att shoppa hur som helst… Jag skulle iofs inte köpa keramik ändå - billigare att göra den själv…
Jag har pratat med en del andra heltidskeramiker som också undviker att sälja via nätet. Det är för svårt att avgöra kvalitét, utförande osv på konsthantverk om du inte kan hålla o känna på alsterna.
Det är likadant med mig. Men om jag besökt en keramiker och tittat på hans/hennes keramik så skulle jag efteråt kunna tänka mig att beställa på nätet sån´t som jag redan sett.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Kanske www.signerat.se är intressant för någon? Den nya designmarknaden på nätet… För det är lite vad ni pratar om - men inte enbart för keramiker då förstås.
Om ni tror att ingen köper keramik på nätet varför är det då så många av proffskeramikerna som har webbshop? Jag tycker det är en bra idé och hoppas det blir av.
Bra initiativ!

jag är jätte intresserad av att va med!!!

Jag tycker också att det är en kanon idé. Jag tycker Abbis.s har en otroligt bitter inställning till utvecklingen. Att vi tillsammans jobbar med att sprda våra keramiska altster är väl en alldeles utmärkt ide.
När börjar vi????
Tack för den…

# 39 Är Abbi.s bitter eller realistisk o klarsynt? Skillnaden kan ibland vara hårfin… I detta fall håller jag på realistisk. Så mycket erfarenhet som hon har så är jag säker på att hon vet vad hon pratar om.
#41 TACK…
Skulle ju vara hemskt kul……tycker jag som inte gillar att marknadsföra mej själv. Vill helst bara sitta och skapa…..

Låter inte delar av den här tråden som ett eko av någon tidigare diskussion……?!
Jag väljer att tro på minx´ ärliga upsåt, och goda vilja, tills jag har sett något som talar mot en sådan upfattning .
Dessutom är det ju en strålande ide´faktiskt !

#44 Visst har liknande diskussioner dykt upp flera gånger! Det tillkommer hela tiden nya medlemmar och är väl kul att nytt folk kan få vara med och tycka även om samma ämne varit uppe många gånger förr.

Som sagt tycker jag det är en strålande ide´!
Och Jag tycker också det är kul att det dyker upp nya medlemmar, med nya ideér.
Det är just därför jag säger att jag inte har lust att betvivla minx´ upritiga, och ärliga upsåt, så länge hon inte ger anledning till att betvivla det. (Och däri ligger det ju implicit att jag inte tror att jag får någon anledning till at betvivla det heller)
Om jag omvänt skulle börja mistänka minx (eller någon annan) för att ha tvivelaktiga motiv, känns det som om jag inte rikgit gav henne en chans lixom.
Jag har uplevt liknande mistänksamhet tidigare, och tycker det känns lite tråkigt ……
Får man anv denna sida till att marknadsföra sig?