Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 835 ggr
frykis
0

raku i helgen

Nu har jag brännt Raku trots torrt gräs. Jag har testat T-material och papperslera. Pappersleran kan man ju dreja väldigt tunn, och jag ville testa om den höll för rakubränning. T-materialet är ju så dyrt i inköp så jag var nyfiken om den verkligen var bättre. Jag drejade fat och ganska stora urnor , sådant som ofta spricker.

Resultat: Inget sprack i T-materialet! Den var också väldigt skön att dreja i. Pappersleran fick en spricka men jag tror att det berodde på att jag lade den i vatten vilket var helt onödigt.

I fortsättninge blir det T-material och papperslera när jag bränner Raku, jag tror att jag tjänar på det både i tid och pengar! 

T

Ulla
0

Tack för att du berättar om hur testet gick. Det gör det litet lättare för oss andra. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

monica.k
0

ursäkta min fråga, men vad är T-material? Låter spännande och hållbart.

Ulla
0

Det är en slags stengodslera. Betydligt dyrare än andra leror, men ska tydligen tåla värmechocker bättre. Den innehåller antagligen mycket  molochite. Den har kopierats av flera andra ler"tillverkare" och säljs då till ungefär halva priset, men om de lerorna är lika bra…Fundersam hmm.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Jessika
0

En fråga, kan man dreja med papperslera? jag trode att det bara var till för att handbygga… har aldrig provat papperslera själv.

frykis
0

EDAB keramik i Strängnäs har en färdig papperslera som går jättebra att dreja i.

Jessika
0

Aha! det låter spännande. Måste prova…. det där med att dreja tunnt är ju något man försöker sträva efter ibland.