Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3348 ggr
Petrea
0

Fantastiska konstverk

Gå gärna in och titta på dessa fantastika konsverk!!!SkrattandeHade varit kul att haft en "liten" gubbe sittande hemma i något hörn.

http://www.metacafe.com/watch/816457/ron_mueck/

MMR58
0

Ganska otäcka, tyckte jag…

poja
0

Helt otroligt facinerande.

solei
0

tycker oxå att dom är otäcka,… men så fantastiska… hur är dom gjorda och av vad???

doradora
0

människor men ändå inte människor , inte vackra ,skröpliga….

Stormhatt
0

Fantastiskt, jag tycker att de var vackra =)

Något helt annat, men lite roligt:

http://www.petercallesen.com/index/A4PAPERCUT_000.htm

JennyKrita
0

#5 Väldigt läckert!! Vilket pillgöra!

abbis
0

skert vax..helt fantastiska..frågan är vem köper….Skrattande

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

cupcake
0

Kroppen är gjord i glasfiber och ansiktet gör han i silicon.

http://blip.tv/file/94203

Det är en 30 min lång film där man får följa hans arbete i verkstan.

koko
0

Den nyfödda bebisen gjorde intryck.

Pappersklipparen: skröpligt och delikat, jag tänker;" och så kom det en vindpust in på galleriet…"

pyromanen
0

Vi såg filmen på skolan nyss. Måste erskänna att jag har svårt att förstå drivkraften i att vilja göra så likt - nästan fotografera tredimentionellt - det kan nog vissa tredimentionella modellskrivare till datorer göra också….  Definitivt vördnad för att han är SÅ duktig hantverksmässigt, men för mig är verken inte särskild intressanta.

spoutqueen
0

har sett bäbisen på en utställning i Malaga förra året, 10 meter tror jag att den var..Är otroligt fascinerad av Ron Muecks skulpturarbete…helt otroligt

koko
0

#10 Det är likt, men proportionerna är helt olika. Det är det som ger det där speciella, nästan våldsamma uttrycket. Drivkraften ligger i det där med att blåsa upp något så vardagligt, hur ter det sig då?

#7 Tveksam om någon köper. Hur har han/hon annars kunnat visa samma skulptur så många gånger på olika platser? Vissa säljs kanske, men det är inte den typen av verksamhet. Konstnären bjuds nog in att visa sina skulpturer och jobbar nog inte så mycket med tillverka-försälja.

abbis
0

Då får vi hoppas han får del av entrén i så fall…

doradora
0

Pappersarbetena var så fascinerande! Tack! Tänker på att konst verkligen är den vuxne som leker. Det är så futtigt att lägga ekonomiska aspekter på allting.Det här är uttryck för nånting mycket större. Så länge det finns människor som ägnar sig åt detta finns det hopp för mänskligheten!

abbis
0

Det är synd att få syssla med annat på sidan om sitt skapande för att överleva…skulle det vara futtigt att få betalt för sina fantastiska saker..

doradora
0

Det är inte futtigt att få betalt för sina alster men det är futtigt att tro att människan lever av "bröd allena". Först och främst måste du ha lusten att leva. Var kommer den ifrån? Konsten är ett uttyck för lust.

abbis
0

Men hur ska du ha lust att leva om du inte har bröd för dagen…Fundersam

Elorion
0

Lite gollumkänsla… det känns som om alla tom. bebisen mår dåligt inombords. Jag gillar det inte. Mycket skickligt iallafall. Tankarna tar mig till koncentrationsläger…..gulp…

koko
0

#18 Förmodligen känslan som finns inom alla och envar, i bästa fall. Verken söker nåt inom oss och på en del hittar det in.

Det "roliga" är att det inte är förvridna kroppar eller nåt, bara helt naturalistiskt framställda, det är bara proportionerna som är groteskt uppförstorade. Det finner jag intressant.

madab23
0

Mitt första inlägg här på sajten - håller med om att de uppförstorade proportionerna väcker känslor, det blir nästan för mycket. Fascinerande, men lite kusligt också..

Ulla
0

Hej madab23. Välkommen hit!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

EvaLeraMM
0

Ha ha jag skulle vilja ha en av de små pensionär i städskåpet. Helt fantastiska!

doradora
0

hönan eller ägget…jag menar att viljan att leva(lusten)kommer först sen äter du……

A.M.L.
0

Dom som verkligen har brunnit och haft lusten till att skapa har oftast kört sina helt egna race och låtit bli att skaffa (struntat i) barn/förhållande osv. Mat har säkert kommit i andra hand. Till glädje för mej som valt att brinna för lite allt möjligt och inte vill fokusera på enbart konsten, men ändå kan titta och få upplevelser av andras "skapelser".

A.M.L

Dolomit60
0

Tycker om båda utställningarna ! gillar "lättheten", lekfullheten och humorn i pappersarbetna. (Och givetvis det hantverksmässiga) Kropparna känns till tider rent obehagliga. Hantverket är givetvis fascinerande i sig, men om dom inte berört mig, så hade jag resonerat som pyromanen. Helt varför dom berör mig har är jag inte klar över ännu. Jag tror det har att göra med att dom trots sin naturlikhet, samtidigt ändå är overkliga på nåt sätt….. Egentligen skulle jag nog inte ha sett dom så här strax innan jag ska sova…..

#14 & #16:

Visst känns det lite andefattigt att allt skall behöva beskrivas i termer av sedlar och mynt ! Och egentligen tror jag inte det går at gör det heller. Även om allt går att prissätta, så tror jag det rena penningvärdet ofta är enormt missvisande,( i synnerheti konstsammanhang !) av en lång rad aneldningar.

Men problemet upstår (om inte förr) när vi frågar oss vad som krävs för at åstadkomma olika konstverk. Det förutsätter ju at man på heltid tillägnar sig tekniker, och ägnar sig åt att lösa de problem, som är förbundna med förverkligandet av den ide´man har, och därefter att hitta, och sjösätta nya projekt. Och om du inte gör detta på heltid minskar möjligheterna för att du någonsin ska nå ditt mål drastiskt ! Det är förhållandevis få, som ha möjligheten att göra det (eller ens faller för den något särpräglade ide´n ) att leva av sådana projekt. Men när man slutligen har genomfört själva hantverksarbetet, så gäller det ju att lyckas övertyga någon eller några om att man faktiskt är värd att vara "arbetsbefriad", för att kunna genomföra dylika projekt. Lyckas man inte med det kan man inte överleva som konstnär, och den yttersta konsekvensen av det vore ju konstens död helt enkelt !

Altså tvingas man ställa sig den egentligen något absurda frågan: "Vad kan ett alster som dettta vara värt ?"

Jag tror svaret blir fel hur f..n man än vänder på det. Och jag tycker själva frågeställningen som sådan är nästan lika syrad som konsten i sig själv ! Inte dess mindre är det den verkoighet vi alla är underkastade - tills vidare……

doradora
0

ja det var en riktigt intelligent analys!

Casiopeia
0

Jag tycker skulpturerna är både vackra och fashinerande. Inte bara att dom är realtistiskt gjorda utan främst för att dom har så levande uttryck- lite som dom bara blivit frysta mitt i en rörelse och när som helst ska börja röra sig igen. Jämför t.ex med madame tassauds vaxkabinett i london, realisktiskt gjorda men ack så döda… dom här har något levande i blicken och i uttrycken- det gillar jag!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

ivgen
0

Skulpturerna är verkligen underbara… Som taget ur en dröm!

sisela
0

Hej, jag är också ny här.

Har sett pojken på riktigt i Århus. Fantastisk. Det otroliga är att han ser verklig ut på nära håll också. Hans tår är enorma och huden har rynkor och till och med lätt behåring! Han har ett uttryck som växlar mellan skrämt, truligt, avvaktande, blygt etc. Svårt att avgöra, men fint att man kan tolka det olika efter ens egen situation.

Såg faktiskt en utställning med pappersklippen också för bara några veckor sedan. Det tog mig med storm. Så otroligt fint!

Sagakeramik
0

29

Hur var museet i Århus? Jag har funderat på att åka dit men inte haft möjlighet ännu. Har läst att det ska vara väldigt stort och flådigt, stämmer det?

sisela
0

Det är jättefint. Nu var det några år sedan men tycker att det var i världsklass. Många coola verk. Beror ju på intresse och vilken utställning som visas men jag kan rekommedera det.

Sagakeramik
0

31

Coolt. Jag har velat åka dit länge men det har som sagt inte blivit av ännu. Då får det nog bli nån danmarkssemester fram över:D