dekalbränning going bad
så tänkte jag mig nu att testa att bränna lite dekaler…det gick inte så bra
mycket av dekalerna har försvunnit!!
glasyren under är pussvit, bränningen tog jag 0 till 800grader på 240minuter. (förmodligen var det lite varmare inuti än 800grader men jag hade ingen lämplig kon)
så vad var det nu som gick fel?
tacksam för svar
Jag skulle gissa på för hög temp, likande såg mina ut första bränningen i för hög temp, fast då hade några dessutom glidigt ner på sidan. Du är väl säker på att du inte heller hade bubblor under dekalen, utan det satt ordentligt fast? jag skulle sänka tempen med kanske 50 gr och testa…Är du du då för lågt är det ju lättare att bränna om dom igen i lite högre temp…
Fyfyfy, Pluppan, har du inte kollat din ugn m käglor. Skäms på dej, ut och köp nu…
Har du tvättat bort fett och smuts med sprit innan du satte på dekalen?
Tösabiten
eeeeh tvättat?
ja nog satt det fast men i "hörnen" på kakformarna kan det varit liiiiiite luft mellan trodde att det skulle typ smälta fast eller nåt!
eeeeh koner, jo jo men jag har ju bara koner som är betydligt högre temp på ska försöka bättre mig
är det fler grejer man ska tänka på när man har med dekaler att göra, det var ju inte direkt med några instruktioner i påsen bara en faktura ju
vad är egentligen brännintervallet som man ska bränna fast dekalerna med?

Pluppan
Jag brukar inte heller göra rent med sprit innan jag sätter på mina. Lite luft rukar också fixa sig. Men det såg ut som om det varit ganska mycket luftt där i hörnen, stämmer det?
Jag tippar också på att sänka tempen.
Jag bränner alltid mina dekaler i 795 gr ihop m guldet. De flesta dekaltillverkar brukar skriva på sin hemsida/katalog vilken temp dom rekommenderar. Sedan beror det ju på om man scrennar sina egna m dekorfärger etc, men detta var ju vanliga köpe så då brukar dom ju använda porslinsfärger.
Så noggrann är inte jag heller att jag torkar m sprit, jag bara torkar av damm m tröjärmen…;D
Luftbubblor brukar jag hysteriskt noggrant torka med en bomullstuss, för jag har fått försvunna bitar där dom inte legat tätt intill eller under en luftbubbla. Så om du fått så mkt bortbränt har du npg haft ganska stora bubblor under dekalen?
Jag har fått lära mig av min leverantör att tvätta av ytan med röd-sprit innan dekalen sätts på plats. Fingeravtryck kan göra att dekalen släpper.
Jag bränner i 795 gr tillsammans med guld.
När jag satt på dekaler låter jag sakerna stå i minst ett dygn för att dekalerna ska torka ordentligt.
På dina bilder tycker jag att det ser ut som om du har haft luftbubblor under dekalen.
Du kan lägga en ny dekal över det som inte blev bra och bränna om. Men det förutsätter att det är en ny dekal täcker den gamla och att den gamla inte är "bubblig"
Det finns säkert många bra sätt att jobba med dekaler 
hmm ja det är väl bara på det igen som gäller. det var inte specellt mycke bubblor under utan typ allt utom i "hörnen" låg tätt ihop. mina stod i två dygn på vänt för det var annat i ugnen.
ska börja med att fästa lite bättre och sänka temp
tack för alla råd!

Jag antar att spriten är till för att ta bort ev fett som man kan ha på fingrarna. Om man som jag jobbar i verkstaden och tvättar sig hela tiden finns ju ingen anledning att göra det.
Kan inte heller riktigt förstå vitsen med att de ska torka "minst" ett dygn inna, vatten ångar ju bort vid låg temp. Jag låter inte mina torka utan så fort de är på tjoffar jag in dom i ugnen, har aldrig haft problem med att de ser ut så som dina eller andra problem heller för den delen.
Jag kör också in mina direkt i ugnen. Här brukar det alltid vara direkt in och på med ugnen, fast jag kör alltid sakta till 100 gr npå en timme. Egentligen undrar jag om du har för hög temp då dom brukar åka kana lite mer ner på sidan om tempen är hög, men du kanske inte hade tillräckligt hög temp för den effekten…Utan bara kanske lite för högt ihop m bubblorna…
Har också läst om spriten men har tänkt just samma som Saga och struntat i det och det funkar ju bra för mej att bryta den rekommendationen. LIte mindre jobb är jag alltid tacksam för.

Jag håller med tidigare analyser. Det ser ut så där när jag haft luftbubblor. En sak som jag missade när jag beställde från USA vara att jag råkade köpa glasdekaler istället för keramikdekaler. De ska brännas mycket lägre men de dekaler du har på bilden har jag själv så jag tro inte att det är det som är felet i detta fall men bra att tänka på när man beställer direkt från leverantörer utomlands.
en sak som jag kom att tänka på, finns det någon fram/baksida på dekalerna. när man väl tagit bort pappret ser de ju lika ut från bägge hållen men är det viktigt hur de ligger.
tror att jag la alla utom kanske en med pappret utåt så att säga
Ja, de som jag har köpt har det stått att man ska vara noga med att vända dem rätt, som de ligger mot pappret, dvs sidan mot pappret ska ligga mot glasyren.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
eeeh hoppsan har jag satt alla dekaler bak och fram!

jag har köpt mina från kzporslin, är det dom du menar ulla?
det är ju inte sant!!!

Ja där har du felet. Papperssidan mot keramiken. Så det är bra att inte lägga för många i blöt samtidigt så de börjar flyta iväg från pappret för då är det som ett lotteri åt vilket håll de ska ligga. Och så inga luftbubblor. 
Haha, festligt fel!! Det tänkte jag inte ens på att man kunde göra. Kanske för att mina har en sådan design att man sätter dom automatiskt åt rätt håll!

Å jag som har berättat för andra hur de ska göra med dekaler och inte ens tänkt på att berätta detta. För mig var det så självklart och man pratar oftast om bränningen. Gick och hade dåligt samvete hela kvällen igår att någon fått samma fel efter mina instruktioner. 

Pluppan
stackare där! Men testa ändå att sänka tempen. Jag satte en av mina dekaler på fel håll och det blev ändå inte alls samma resultat som du har på dina nu.

Tänk på att du har nya element i ugnen och det kan ställa till det lite med tempvisningen. Så käglakäglakägla …
Pluppan jag funderar om du kan höja tempen och bränna om ditt gods och därmed bränna bort dekalerna? Ni som jobbar med dekaler går det? Jag tänker att du, Pluppan, kanske kan få bort dekalerna i alla fall, om dem ser illa ut och du önskar bli av med dem? Kanske kan du tom sen bränna på nya? Vad vet ni som kan mer?
nu har jag bränt igen och nu gick det bra!! tjohoo!!
jag sänkte temperaturen och vände dom rätt och voila, det funkar
tack för hjälpen
#20 jag provade att ställa in en av de felaktiga i en glasyrugn och dekalen blev suddigare men försvann inte så jag räknar dessa som kasserat…

Gött att det funkade då:)
Alltid gott när man vet var det gick fel någonstans!
Dessutom så kanske du hjälpt någon annan genom att visa ditt misstag. Visserligen säger man ju att alla vill göra sina egna. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Alla misstag måste man väl inte göra om själv
det räcker gott ändå…