hjälp, behöver lite råd!
Kan någon ge lite råd åt en förvirrad finlandssvensk? Jag köpte vit lågbränningsgjutlera (eller vad som nu är det korrekta svenska namnet för det som i katalogen hette ”valkoinen matalan polton valusavi”) och en transparent glasering som de per telefonen på Varnia sa passade till leran.
Jag har gjutit och skröjbränt sakerna i 920grader (vad det ok? Ser åtminstone ok ut.). Men vilken temperatur ska jag ha på glaseringsbränningen? Det står inga siffror någonstans. På glasyrpulverpåsen står det endast ”laajapoltovälinen” vilket jag med min begränsade finska får till nått som att den skulle typ gå att bränna över ett brett temperaturspektrum? Men vad betyder det? Maxtemperaturen på leran verkar vara 1100grader. Hurudan bränningskurva tycker ni jag ska ha?
Och sen också, vad är de ungefärliga proportionerna glasyrpulver – vatten då man blandar? Förstår att det kan vara olika, men på ett ungefär?
Tack för ett intressant och lärorikt forum!

Och sen ytterligare - vad händer med oxid om man inte sätter glasyr på? Om man blandat ut det med vatten, penslat på skröjbrännt, glaseringsbränner, men inte har glasering just på oxiden? Fastnar det ändå fast i ytan?

Om du nu köpt sakerna hos varnia är det då inte bättre att du ringer eller skriver till dom och frågar om deras produkter?
Får man fråga varför du köper grejer från finland om du inte bor där?

Hon är ju finlandssvensk så hon kanske bor i Finland helt enkelt. Men mitt tips är ju ocksa att ringa återförsäljaren…

#2 Du har säkert rätt att enklast ringa och fråga dem på Varnia.
Jag bor i Finland. Bosatt, född, uppvuxen osv här i Österbotten. 100% svenskspråkig och som många här är med en lätt bristfällig finska. Därför jag också lite dragit mej för att ringa.

Tvivlar på att det är så många här på detta forumet som har pejl på varor sålda av ett företag med hemsida enbart på finska och som enbart verkar sälja sina saker i finland.
är det den här glasyren du menarMatalan polton lasite 1001 väritön / valu ..tror jag du ska ha 8dl vatten per kg pulver, men säker är jag inte, bäst är nog att ringa eller mejla.

#5 jag räknar nog inte med att ni bosatta i Sverige ska ha pejl på finska företags varor, men tänkte att nån hade några allmänna råd som kunde hjälpa.
#6 nej, jag tror jag har denhär lasite 921 kirkas, så infon är inte precis översvallande, typ. Men läste också någon annanstans om att det är 8dl/kg pulver som grundregel så¨tror jag testar det. Tack för hjälpen!