Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 1691 ggr
Artisten
0

Kvällskurs i evighet?

Hej där.

Jag har precis registrerat mig på denna intressanta sajt. Just nu går jag på studiecirkel en kväll i veckan och har väl gjort så i ca 5 år. Det är en kurs där många deltagare går år efter år. De som varit med längst har kanske hållt på i 20 år! För att försöka få kläm på att dreja har jag varit på Wallåkra och drejat två söndagar denna sommar. Känner att jag aldrig kommer lära mig genom två kvällstimmar i veckan. Men kanske är det som någon sagt att det krävs sju generationer för att bli en bra krukmakare…Eller ska jag hålla mig till att skulptera och bygga, som min cirkelledare tycker. Fördelen med kurs tycker jag är att man träffar andra med samma intresse, man kan utbyta idéer och erfarenheter samt att det är inspirerande att se vad andra gör. Nackdelen för min del är att jag nu vill komma vidare, jobba mer självständigt samt lära mig sådant som jag inte får veta på kursen: Hur går det till att bränna, hur gör man glasyrer? Eventuellt kommer jag snart köpa egen ugn, då får jag väl experimentera mig fram.

Oj vad långt det blev

avalon
0

Ta kontakt med någon keramiker i närheten där du bor och be att få vara med vid bränningar och när dom blandar glasyrer m.m. Eller gå ett år på en folkhögskola, grundkurs i keramik om du har möjlighet.. Och köp böcker, det finns en del boktips här på sidan, kommer inte ihåg exakt var men om du läser lite i dom gamla trådarna så dyker det upp bra boktips.

Artisten
0

Tack avalon för tipsen. Har pratat lite med en keramiker i närheten, men hon verkade inte så intresserad att dela med sig av sina kunskaper. Men det finns nog fler att fråga!

abbis
0

#2 hej… jag började på en studiecirkel när jag var 15 och är idag en av proffsen..Jag började leda kurser när jag var 18 och fick på det sättet tillgång till 5 verkstäder runtom i örebro där satt jag mycket innan deltagarna dök upp  samt på helgerna då det var tomt….fick oxå erfarenhet av 5 olika ugnar..det du kan be din cirkelledare om är att få vara med och packa ugnen ni har och sätta på den och tömma..

En fråga som dyker upp i mitt huvud är ….får ni inte blanda glasyrer???..det gjorde jag med mina elever samt hade en del teori..det är lika viktigt som att lära sig allt annat…

sju års daglig träning säger man är ett måste för att bli en bra drejare…och med tanke på vad jag presterade dom första 7 åren så stämmer allt det*L* en av mina tio först drejade saker är faktiskt en tekanna som jag fortfarande har kvar…funktionsduglig  sisådär inte så hög men det blev en tekanna….*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Artisten
0

hej abbi.s

Nej, blanda glasyrer får vi verkligen inte…Min "fröken" säger att hon inte klarar att undervisa om det. Nåja, det finns ju litteratur och Cebex eller vad de heter har visst kurser i Malmö. Jag ska fråga om jag kan vara med och sätta en ugn, har faktiskt inte tänkt på det innan. Det verkar som lärarna är lite rädda att vi elever ska vara ovarsamma och förstöra något..

Varje dag i sju år, då blir det till att köpa drejskiva ! Kanske blir mitt förråd en liten verkstad så småningom. Drömma går ju.

pluppan
0

hej artisten!

Du är där jag var för 10år sedan.

Vi var ett helt gäng som gick på kvällskurs i Falun och kände att detta var något jättekul som vi ville gå vidare med.

Vi blev till slut 10st som startade keramikföreningen Jord & Eld. Vi hyrde en lokal och köpte en drejskiva och en ugn. Där kunde vi nu arbeta hur mycket vi ville och när vi ville. Kunskaperna hos deltagarna varierade men vi lärde av varandra. Några medlemmar har under åren bytts ut men vi är fortfarande 10st, dock har några mycket erfarna keramiker anslutits. Tillsammans har vi haft gemensamma projekt och utställningar - man hänger med på det man vill. Kostnaderna har också på detta sätt hållits på en begränsad nivå samtidigt som vi har höjt våran utrustningsstandard efter att åren gått.

Ingen i föreningen är idag helt yrkesverksam som keramiker men vi har några som har varit det och även några som säljer sin keramik genom andra affärer. Några håller detta på en ren hobbynivå - det finns plats för alla.

Vill du ha mera information om hur vi gick till väga kan du gärna höra av dig.

zzaga
0

Hej artisten.

Det jag sett själv och hört av andra är att kvällskurser varierar väldigt mycket i nivå , där de flesta ligger väldigt lågt, mycket på grund av att läraren själv oftast enbart har lärt sig av samma kvällskurs.

Om du nu verkligen är intresserad så är det nog värt att gå en fokhögskola ett år eller så. Om du inte har möjlighet till det så skulle jag rekomendera att du hyr in dig i en verkstad. Det brukar annonserars om lediga verkstads platser lite över allt. Då får du auotomatiskt tillgång till drejskiva, ugn och människor som (förhoppningsvis) vet lite mer.

Cebex kurser är dyra.

Jag tycker absolut att du ska få vara med och sätta ugnen iaf. Det är ju ingen nationalhemlighet det handlar om. Och det är inte speciellt svårt. Om hon är rädd att du ska ha sönder något kan du ju iaf få be att få titta på när hon gör det.

zzaga
0

En fråga till: varför tycker din "lärare" att du bara ska skulptera och bygga?

zzaga
0

Glömde en sak till: välkommen naturligtvis!!!!

kia1
0

Hej

Jag vill bara säga att du har valt helt rätt när det gäller hobby lera ÄR FANTASTISKT.

Jag vill oxå slå ett stort slag för folkhögskola där får du verkligen ta den tid du vill och andvända din kreativa förmåga fullt ut, kanske dags för ett friår?

Jag tycker ialla fall att du ska fråga om att var med om att sätta en ugn som zzaga säger det är inte svårt,

Om du nu inte kan gå på skola så kanske du kan börga med att skaffa dig en spark skiva, jag har en kompis som hade sin i köket ett helt år innan det blev dax för en verkstad, vill man något ordentligt mycket så är vägen dit olika för alla huvudsaken är att du tar dig dit. tungt eller hur:)

lotta2
0

Om din lärare säger att du bör hålla dej till att skulpturera eller annat så tycker jag att det är ett litet bevis på att hon inte kan lära ut tillräckligt bra själv. Jag tycker inte det är så svårt att lära elever att centrera (hur omotoriska dom än är), jag brukar ta ett par hangrepp på deras händer på leran så de förstår hur man ska använda kraften så brukar de direkt fatta grejen. Själv tog det mej flera kurser med mindre bra lärare att få kläm på tekniken…Så dåliga lärare finns det många av. Men kul att du är så sugen på att lära mer. Leta på så hittar du nog någon bra en som kan hjälpa dej. Intensivkurs hos en keramiker kan också vara en bra grej.

kia1
0

#10   jag har oxå gjort som du och tagit tag i eleven händer, det funkar faxtiskt jätte bra, jag har lärt en vänsterhänt elev att dreja på det sättet, jag stod bara på andra sidan och det funkade

Artisten
0

wow, vilken respons! Här verkar ni verkligen vara på hugget! Tack för alla råd. Zzaga, jag skulle inte vilja påstå att kursen jag går håller låg nivå, flera deltagare är mycket skickliga. Kanske är det så att de flesta är så självgående att vår lärare slappnar av lite och kommer man inte själv med frågor eller uppslag så händer inget. Att fröken säger att jag borde syssla med skulptur beror delvis på att hon verkligen tycker att jag har fallenhet för den typ av skapande. Hon menar väl att man ska utveckla sig vidare i det man redan är bra på, antar jag. Men jag anser att jag behöver kunna drejningstekniken också. Teknikerna kan ju med fördel kombineras! Men visst, det ligger något i misstanken i bristande undervisningsteknik också.

Tja, folkhögskola skulle jag jättegärna ägna mig åt, dock ställer resten av mitt liv lite hinder i vägen. Tre barn och företag med älsklingen gör att det känns svårnåbart.

Pluppan, keramikförening är ett vettigt alternativ. Modigt gjort av er. Jag har sett att det finns en förening i Lund, men jag vet inte hur där är..Tänkte att denna höst skall vara min sista på kvällskurs ( dyrt är det också..2500 per termin plus lera)

avalon
0

Oj, vilken dyr kurs !! Du kan säkert hitta någonting både billigare och bättre. Om du bor i en lite större stad så finns det säkert kurser på olika nivåer och ofta finns även kvällskurser i enbart drejning. Jag har en kompis som har hyrt plats i verkstan i Lund förut och hon var jättenöjd, det var inte så dyrt och det var trevligt. Det tycker jag du skall testa om du har möjlighet !

zzaga
0

Jag tycker ju inte att du ska låta någon annas tyckande hindra dig för att utveklas. Jag håller med Lotta, det behöver faktiskt inte ta så lång tid att bli ok på att dreja.

Grejen med kvällskurser är att de iblan kan halv ok på att dreja (de brukar missa saker som ut och insida på kärl bör vara den samma och att dra hänklen brukar vara en katastorf). Men den största biten är det estetiska biten. Form , färg uttryck brukar inte ingå alls i kvällskurs biten. Många sitter och gör "vackra" porslinshattar med blommor el. liknande år ut och år in utan att utvecklas rent formmässigt överhuvudtaget. (Hoppas ingen tar illa vid sig här). Man visar aldrig bilder och pratar om andras (inte varandras) keramik, konst el liknande.

Om du vill lära dig att blanda egna glasyrer är det egentligen inte speciellt klurigt. Ungefär som att blanda pankakssmet men med andra indgridienser.

Linoja
0

Hej artisten

Jag har själv gått på folkuniversitetet en termin och håller med dig att det kostar alldeles för mycket. Jag upplevde dessutom att det låg mycket prestige i min grupp. Ibland kanske det räcker med att byta grupp för att få inspiration att lära sig göra något som är svårt, du kanske ska byta till någon av Douglas grupper?

Sista åren jag bodde i Lund hyrde jag plats i verkstad på studiefrämjandet. Det passade mig mycket bättre eftersom det jag behövde var att träna. Jag har även gått kvällskurs på ABF, men jag hamnade i en grupp med många nybörjare och nivån blev alldeles för låg.

Nu har jag byggt upp en egen verkstad och ser verkligen fram emot att lära mig att blanda egna glasyrer. Har inte heller gått kurs för att lära mig, men hoppas att det är som att blanda pannkakssmet som zzaga säger!

abbis
0

Det finns faktiskt proffs som leder cirkelverksamhet fråga studieförbundet vad ledaren har för referenser…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lotta2
0

Jag satt och kikade på Blocket idag( www.blocket.se på keramikverkstad . Där finns ett gäng som har en keramikförening i Lund som söker en till medlem. Kanske är det en väg att gå när man kan träna så mycket man vill och har tid till det. dessutom var det billigt (i jämnförelse med en kväll i veckan) :2000 kr per termin. Man kan ju träna en hel del själv och ta kortare drejkurser och träna mer hemma i verkstaden så länge på det man lärt sej.Efter en viss nivå krävs det lite mer än 2 timmar i veckan för att utvecklas, tycker jag. Men som sagt mycket beror ju på läraren och deras kunnande och framförallt om dom kan lära ut bra eller ej.Hur duktig nån än kan vara på lera, är det inte alla som är bra som lärare…

Artisten
0

Linoja, keramikvärlden är liten, verkar det som. Douglas undervisar fortfarande och någon i min grupp gick på sommarskola hos honom. Verkade bra. Just nu funderar jag på om det går att byta till en grupp på dagtid denna terminen, är för trött för att vara kreativ på kvällarna.

lotta2, tack för ditt svar. Jag har också sett om föreningen i Lund. Det är lockande, ska nog slå dem en signal. Tror att en som gick samma kurs som jag tidigare har börjat där nu.

joggman
0

Jag har också den erfarenheter att när man går kurs så är det ingen kursledare som är speciellt intresserad av att lära ut något om vare sig bränning eller glasyrer. Inte heller att man närvarar vid packning av ugnen. Jag har gått kurser hos flera olika och i övrigt så kan det vara lite skillnad. En studiecirkel i regi av en av våra kända studieförbund så envisades "läraren" med att vi skulle börja med att tumma, ringal osv. vid varje ny cirkelstart oavsett hur mycket man hållt på innan……

När jag köpte min ugn visste jag i princip ingenting om hur jag skulle gå till väga. Som tur är så finns det en hel det litteratur.