Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1613 ggr
EvaLeraMM
0

Hjälp att tyda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag köpte min egna verkstad ingick en hel del material. Många stora och små påsar med handskrivna innehållsförteckningar. Mycke spännande men nu har jag kört fast på två påsar. På bilden ser ni dem. Den längst bak har jag ingen aning om vad det står men den främre borde jag kunna tyda men jag tror jag har förbestämt vad det är för bokstäver och i och med det kört fast. Tacksam för tydningshjälp från er. Känns lite viktigt att veta vad som är i Glad.

poja
0

Står det inte cement på undre påsen.

AnnaTH
0

Och på den övre har du nog någon oxid ….? Tror det står hmhm-O2 och sen SiO2 - och Si står väl för tenn….lr är jag på fel spår? och O2 betyder oxid…

vickav
0

Det står nog ZnO2*Sio2

ZnO2 är tennoxid och SiO2 är kiseloxid. Men vad det används till har jag ingen aning!

KeramikeniSkredsvik
0

Håller med om att det kan vara cement på undre påsen. När det gäller övre påsen letade jag igenom alla material med formler och fann zirkonsilikat ZrO2.SiO2, det kan vara det - men det kan ju kanske vara något annat också …

/Sofia

Bregotta
0

Nix, inte riktigt #2 och #3,

Sn är beteckningen för tenn, inte Si (som är = kisel) eller Zn (som är = zink).

Här är en länk till periodiska systemet bra att kolla på när man undrar över de kemiska beteckningarna Glad Bara att klicka på resp beteckning så kommer en beskrivnig om grundämnet upp.

pyromanen
0

tror som keramikeniskredsvik

Bregotta
0

jag med, tror som keramikeniskredsvik alltså, fast det är inte lätt att se…

sannas
0

vad gäller "cementen" så går det ju snabbt att rent praktiskt utesluta om det verkligen är cement eller inte - blanda en klutt med vatten å se om det bränner.

Har du lite hemma av det du tror är i den andra påsen så blanda ett uns med transp.glasyr och bränn för att se om resultatet blir lika.

Hoppas du får reda på dina påsar, lycka till.

EvaLeraMM
0

Tack vad ni är underbara. Jag trodde också det stod cement men vad sjutton skulle jag ha det för. Och den bakre kunde jag inte tyda alls fastän jag satt med glasyrboken och försökte para ihop kluttret med något.

Min sambo tyckte jag skulle göra så där fräckt som alla poliser gör i serier stoppa ner fingret, smaka och utbrista ”Knark”. Skrattande

vickav
0

#5 Skäms Oj, pinsamt! Jag som läst kemi på universitetet och dessutom googlade de kemiska beteckningarna och ändå blev det fel!

Bregotta
0

#10 Herregud, ingen fara, bra att se fler än jag vimsar till det! Skrattande men jag tänkte att det är bäst att säga till så man inte tar det för tennoxid.