Kanter i chamottérad lera?
Sådär ja, nu har jag stött på nästa problem. Jag hade en idé om några fat som jag skulle göra i grov chamotterad lera. Men nu blir kanterna så fula och raggiga när jag har svampat dem.
Går det att använda chamotterad lera och ändå få släta, jämna kanter?
Jag tycker att jag har sett muggar m m i chamoterad lera och de har haft kanter som det varit behagligt att både ta i och vila läpparna emot när man dricker. Men hur i hela fridens namn får man till en slät yta? Kan man inte efterbearbeta alls?
Om du svampar torkar du bort lerans fina partiklar och frilägger chamotten. Svampa inte! Du kan istället släta till kanten med en liten bit plast (tycker en bit från handtagsdelen av vanliga plastbärkassar är lagomt tjockt) som du håller som ett litet upponervänt U över kanten som nåt av det sista innan du tar muggen av drejskivan

Håller med pyromanen. svampa inte! Jag tar en bit av locket till bordsmargarin eller nåt sånt lite hårdare plast. Klipper ut en rektangel och viker upp ena långsidan så det blir som ett litet "fack" att ha tummen och pekfingret i. Så ställer jag muggen på kavaletten och stoppar in fingrarna bakom den uppvikta fliken och håller plastbiten som ett uppochnedvänt U mot kanten och snurrar kavaletten. Det blir så len och fin kant. Såklart det knepet kommer från Bror Börsum. Ditt knep med bärkassehandtag pyromanen ska jag också prova.

Jag har provat med sämskinn det sista jag gör på drejskivan, det är också bra.