Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1647 ggr
rakuLotta
0

glasyrrester i ugn

Jag brände en ugn med tomtar och en luva släppte och hamnade i lutning mot ugnsväggen. Det var bara en pytteliten gnutta glasyr som hamnade där( redox för att vara exakt) och det hamnade bara på stenen, inte på nåt element.  Är det viktigt att ta bort det och i så fall hur gör jag. Känns lite hemskt att hacka  loss en bit ur min nya ugn. Samma med sättplattorna. Hade chamotte som säkerhet på plattan( och den är penslad med plattengobe) men det kom en droppe glasyr som fäste i plattan trots att jag hade chamotte. hur gör jag?Det sitter som attanSkrikandes!

abbis
0

Brukar inte hacka i mina plattor ..Har glasyren smältit ut kan du pensla över lite mer plattengob..Ugnsväggen har det ingen betydelse att det sitter på för framtida föremål.Hackar di kan du lätt spräcka stenen så låt bli det *L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

rakuLotta
0

Ok ,tack Abbis! Känns som när man tapetserat nytt och får första hacket typ… ! Inte roligt, men det var ju skönt att det inte var nån fara.

Bregotta
0

Hm, fast jag har fått lära mig att man skall vara noga med att slipa (eller på annat sätt) bort alla glasyrrester från sättplattorna och sen ta ny plattengobe, annars blir hållbarheten inte bra, glasyren liksom äter upp plattan allteftersom, + att det är vikigt att få bort det från ugnen men det kanske är fel???

abbis
0

Det kanske man ska göra men det kräver tillgång till någon form av planslip .Har haft  mina plattor i många år och visst sprätter det och rinner det ibland och där det går så knackar jag rent dom ..Men man kan aldrig ha 100% rena plattor ..Har haft min lilla ugn i snart 20år och inte märkt nån större slitage där det är glasyrdropp eller där det inte är…

mangobango
0

Instämmer med Abbis. Jag har samma erfarenheter, dock bara 12 år

Flört

[rolnor]
0

Jag har haft en del ganska stora pölar glasyr som runnit ned på plattorna (kristallglasyrer…) och jag brukar använda en vinkelslip med diamantklinga, funkar klockrent, men borde såklart använda mask för att inte dra i mej kvarts och annat otyg, får investera…

En ugn får med tiden lite "ärr", sprickor och glasyrsprätt, går inte att undvika.

Ha en trevlig helg allihop!Glad (glöm inte pappa på Söndag)

feiner
0

Kanske en dum fråga men måste ställa den för att få svar. Måste man använda plattengobe på plattorna, varför gör man det?

abbis
0

Plattengoben gör att du inte får en glashinna på plattorna .Bränner man stengods så kan det med tiden bli så att det går små flisor ur godset  när du kör utan  plattengoben då man ställer direkt på plattan.Jag upplever inte att plattorna får någon längre hållbarhet eller är lättare att göra rena pga av plattengoben.När jag måste hacka bort glasyr så blir det gropar oavsett med eller utan..Kan även tycka att plattengoben gör plattorna ojämna..

[rolnor]
0

Jag brukar använda en 1:1 blandning av kaolin/kvarts som plattengobe, tycker att det skyddar brättre än kommersiell plattengobe , men såklart inte så hälsosamt att vid behov slipa bort…, vet egentligen inte vad den köpta innehåller, men tycker definitivt att den skyddar sämre.Glad