Off, off, off topic; illaluktande vatten
Ja, illaluktande vatten kan man ju förstås ha i sin verkstad också, men nu är det så att jag har det i min brunn. Det luktar svavelväte, dvs ruttna ägg, om vattnet. Någon som har råkat ut för samma sak och har hittat ett sätt att lösa problemet?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Usch så äckligt. Just vatten är jag så oerhört känslig för att det ska lukta och smaka rätt. När vi flyttade hit fick vi hämta vatten i tankar från grannen i flera veckor medan vi installerade kommunalt vatten då det inte gick att dricka detta, mest pga lukt, bakterier och massa salt. Hu, äckligt vatten är läbbigt! Och man tar det så för givet!
Svavelväte i brunn vet jag att man kan lufta bort direkt i brunnen, hur det görs praktiken kommer jag inte ihåg. Annars finns det ju filter att skaffa. Kan inte kommunen ge råd och tips? De brukar ju vara så trevliga på kommunkontoren tycker jag.

Har det börjat lukta nyligen då? Eller är det stadigt återkommande periodvis? Det finns en del olika orsaker till lukterna, en del mindre trevliga finns det också… Jag spolar ur borrade brunnshål och trycker dom för att förbättra kvalitet och flöde, och tömmer och rengör grävda brunnar av samma orsak.. detta i mitt arbete som kombibilschaufför..
Det är ute på landet. Vi har använt områdets gemensamma brunn, men nu till vintern så har vi gått över till vår egen brunn som går att använda även på vintern. Det är fler i området som har problem, men ingen som har gjort något åt det, så där kan jag inte få några råd. De andra tar dricksvattnet från annat håll (hemifrån) eller åker inte ut på vintern, men jag tycker att det borde gå att lösa.
_
_
Kan det inte vara så att det är det vattnet som stått stilla länge i brunnen som lukter och om ni får lite fart på det (använder mycket) så rinner det friskare till?

Det låter som att du bör kolla med kommunens miljökontor som Lotta föreslår, och kanske hämta en burk där för att ta ett vattenprov till analys,vilket är både enkelt och billigt via dom flesta kommuner. Det brukar ju inte vara farligt i allafall med svaveldoft från vattnet.. Men det kan säkert kännas tryggt med ett efter provtagning tjänligt vatten även om det luktar illa.. Vissa vvs firmor har säkert en del goda råd på att få bort lukten via filter osv..
Vattnet är testat och drickbart, så det är inte det som är problemet, utan det är den otrevliga lukten. Det blir något bättre när man använder brunnen, men aldrig riktigt bra. Jag får t och höra med kommunen om de har något att föreslå. De borde ju ha mött problemet förut.
_
_
Hu, låter inget vidare och självklart är det ju smidigare om man kan nyttja brunnen som finns på tomten än att släpa i dunkar hemifrån.
Också off topic…
Jag lyssnar mycket på böcker. Somnar ofta till en ljudbok, vaknar till efter nån timme, stänger av och somnar om.
Igår kväll, samma visa. MEN, jag väcks inte efter nån timme utan 05:28 av att det hörs nåt i stil med "POLIS! Skicka helikopter. MOOORD!"
Med ett ryck sitter jag käpprätt upp i sängen och kastar mig över mobilen för att stänga av boken. Jag struntade i att somna om.
Varför kopplingen till boken? Jo, det handlar bl.a. om brunnar…
Ulla, vill du veta exakt vilken bok du INTE ska läsa för att fortfarande kunna dricka ditt vatten så hojta till!
Jag har en djupborrad brunn (dryga 100m) och har också viss svaveldoft ibland, finns förmodligen mineraler typ svavelkis kanske som kan ge doft, men jag är ingen expert. Finns filter som tar bort sådant, är nog ett ganska vanligt problem.
Godsägare, jag tror jag avstår från den boken. Det kanske blir ännu värre om jag läser den.
Jag får göra som någon föreslog, fråga i kommunen om de har något att föreslå, och kanske se till att det blir litet mera omsättning på vattnet i brunnen.
_
_

Tips..! Ring till Comfortprodukter på Värmdö tel 08-57021730 och tala med Fille ang ditt problem. Jag var på en brunnsspolning idag och fick höra att det finns bra lösningar för den typen av problem.., luftning filter osv…
Tack för tipset! Skönt att höra att det finns lösningar.
_
_