Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 4207 ggr
zzaga
0

Skriva ut egna dekaler

Jag är supersmyg på att skriva ut egna dekaler.

Nån som vet vad som behövs förutom det mest uppenbara som en dator med bilbehandligns progg och skrivare. Behöver man speciella patroner? Vilken typ av papper behövs?

Ulla
0

Jag plockade fram inlägget om sepiadekaler för att se om det stod någonting där, och litet hjälp får man.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

evaform
0

Du skriver ut på en laserskrivare.Den tonern innehåller lite järnoxid.HP-laser fungerar bäst.Jag kan rekomendera Paul Scotts bok "ceramics and print"som finns på keramikexperten.jag gick en kurs med honom i Danmark hösten 2002.Mycket bra!

Tekniken med laserutskrift och sk sepiabilder finns även beskrivet på sidan  www.printandclay.net

Det kan löna sig att göra många olika glasyrprover med tunn transperent glasyr över laserbilden.Prova och bränn på olika temperaturer:ju högre temperatur desto gulare bild.

hälsningar Eva, Dalby i Skåne

Ulla
0

Tack Eva!

Jag tittade in på den sidan och såg på bilderna på hur man gör. Det verkar som om han sprejar på något för att lyfta av bilden från pappret? Stämmer det?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

evaform
0

Du har kollat på det som är en slags dekalpapper man kan använda i en laserskrivare.jag tror han sprayar på en skyddslack.

Gå in på toner transfer för att kolla hur man gör "avbrutna laserutskrifter" där toner-pigmentet ligger löst på pappret.

hälsn eva

zzaga
0

Tack så mycket för länken!

lotta2
0

Spännande ser det verkligen ut!