Hur länge håller glasyr?
Köpte för ett år sedan drejskiva och andra saker från en keramiker som skulle sluta. Jag fick de blandade glasyrer som han användt. Han hade användt Coopers recept till många av dem. Kan jag använda glasyrerna? Eller är det några ämne som försvinner med tiden? Han hade inte användt de på ett tag, så de har åtminstone stått i 4 år, men de har inte torkat.
Jag har inte fått tag i Coopers bok. Är de någon som vet hur de ska brännas.
En del av glasyrerna jag har är
Ten Mukko nr 158
Vit spräcklig K5 365
Mörkblå 206
Dolomitglasyr nr 165 (vilken färg har den?)
Som ni förstår är jag nybörjare på glasyrer, men hoppas på tips från er.
Glasyr är nog väldigt tåligt, vet inte om möjligen en glasyr med fritta så småningom kan börja läcka ut vattenlösliga saker, annars är det ju mineraler som är vattenolösliga, men såklart, testa kanske på ett föremål som du inte är så rädd om! Lycka till!

Ten mukko kan inte vara en Cooperglasyr. Nr 158 i Cooper är en blank vit.
Mörkblå 206 är utmärkt. Har använt den mkt.
Nr 165 är variabel,vit glasyr vid oxidationsbränning.
tror dom flesta glasyrerna i coopers bok håller en längre tid. jag hittade en spann oxblodsglasyr i min källare som stått 10 år kommer ihåg den blev fin röd då. men när jag öppnade locket så var vattnet alldeles brunt och när jag doppade handen ner i spannen så kände jag att det sved lite så natriumfrittan hade lakats ut kraftigt och så blev glasyren alldeles brun i färgen så vissa glasyrer blir med säkerhet förstörda av lagring.
jag tror vissa glasyre mår bra av att stå lite innan man använder dom. jag brukar få justera vattenmängden efter lite lagring. kanske har det med hur finmalt ämnena är. använde kalciummetaborat i en glasyr den blev som vispad grädde och var omöjlig att använda. hur många ggr har man inte fått små luftbubblor som blir små kratrarredan i glaseringen är det en matt glasyr så kan den ju följa med i bränningen och göra en por i glasyren. verkar som glasyren kompsterar sig själv all luft som man rör ner vid blandningen ska försvinna hade man en vaccumsug på spannen så hade man kunnat dra ut den innan man glaserar. det kanske är konstiga ideer man har men så känns det ibland att det förhåller sig

# 4 Du har rätt när du säger att vissa glasyrer måste stå och mogna innan de används. Jag har gjort misstag och glaserat med nygjord glasyr. Kasst resultat. Med krypningar och kratrar som följd.
Undrar vad som händer med vissa glasyrer när dom stått ett tag? Jag har en som håller på och tränger igenom plastspannen och har bildat en äcklig fast sörpa på utsidan av glasyrhinken. Ser löskigt ut. och det känns inte så där lockande att prova den igen nu när det ser ut som värsta frätsyran på utsidan…Fats det är ju den enda som jag sett någon förändring med trots att jag haft en hel del glasyrer stående i hinkar i många år utan synlig förändring.
#6 Låter ju som om något som löst sej i vattnet? Finns det fritta 1 den?
#7 vad jag vill minnas är det ingen fritta i den, i så fall i väldigt liten mängd.
ska man lagra Kristallglasyrer som inte e bra att lagra ska det vara i glasburker brukar bli avlagringar i plasten. kan tänka mej de e natriumet i frittan som lakas ut som jag nämde tidigare vattnet blir brungult och är etsande.

Jag har två olika Cooper-glasyr böcker så det kan nog vara glasyrer från nån av dem. (Jag ska kolla) Det finna mao samma nummer på två glasyrer. Den ena boken har jag på svenska, den andra på engelska.

Hej igen! Hittade glasyr 365 i "den andra" Cooper-boken. Den ska vara vit med bleka järnfläckar, torr i oxidation, temp 1260.
Nr 158 skulle kunna vara 258(?), den blir rödbrun enligt beskrivningen, temp 1200 och upp till 1260.
De andra två har bränningsintervall 1200-1260 grader.