Brent drejskiva
Jag har haft en brent drejskiva i ca 10 år, den starkaste modellen, det har blivit som ett "dike" på drejplattan, där jag håller händerna när jag drejar!! Har nån av er märkt nåt liknande? Måste man byta plattan?
Ja ja mensan…den jag hade gick i vågor..ha ha ha ..kanske dåligt material*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
vi limmade en hårda gummiplattor på våra brentskivor. 15 år sedan använts varje dag och ser bra ut fortfarande. dom andra skivorna vi har är av stålplattor. inte aluminium.
Ett litet "dike" borde inte påverka arbetet alls, men om det börjar kännas jobbigt, kan man sätta dit en ny "översida" av t.ex. 3 mm aluminiumplåt. Gör ordentligt rent, mattslipa, och limma med epoxy eller araldit över hela ytan. Tyng ner med några lerpaket medan limmet härdar.
Går säkert bra med tjock plast också, men limmet biter inte lika bra på det.
Härdad masonit eller båtplywood är också ett alternativ.

Har för mig att Brent skall vara ett kvaitétmärke, eller har jag fel?
Är det då inte urdåligt att skivan blir så defekt? Ser inget av detta fenomen på min drej som jag köpte begagnad för över tjugo år sedan (Ringcone). Jag tror att skivan är i alumminium.
Brents tallrik är av aluminium, precis som hos nästan alla fabrikat i modern tid, men vi jobbar alla på olika sätt och olika mycket, och därför slits vissa tallrikar mer, och andra mindre, oavsett fabrikat.
Tacka vet jag den gamla djurslands skivan vet inte om den säljs mer. ordentlig tallrik i stål. och kraftöverföring med snäckväxel. Jag skulle nog passa mej för att köpa en brent skiva igen. jag har haft 3 egna varav 2 fick jag byta kretskort efter några år. och sedan kommer jag ihåg att mina ben skavade mot hörnorna. när jag hade suttit där en dag

Jag skulle gärna ha en drejplatta som är mindre i diameter än den jag har. Det är lättare då att ta av det jag drejat direkt på plattan, stänkskyddet sitter så nära inpå plattan. "diket" stör inte..änså länge.