Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3661 ggr
RudeGirlPottery
0

Att göra små hål

Ibland behöver jag göra hål i mina saker och använder håltagningsverktyg till det. De funkar bra för mig men jag saknar verktyg som gör mindre hål. Det minsta järnet, som jag kan hitta på marknaden, gör 6-7 mm stora hål men jag skulle vilja göra 2-3 mm. Finns det verktyg som gör så små hål eller är det någon som har ett knep för att göra snygga små hål?

rakuLotta
0

jag köpte ett håltagningsverktyg av Lars Tärn som är sylvasst ytterst och blir tjockare längre in. Längst ut kan du göra hur små hål du vill, medans om du trycker in den längre så blir de större. Gå in på hans hemsida och kolla.

Lisamarie
0

Ett tips är att ta röret i en bläckpenna - som är tom. Den plasten är så pass hård så den fungerar fint som håltagningsverktyg, klipp den snett med en vass sax så du får en skarp kant. Behöver inte vara just en penna, men alla typer av mindre plaströr i hårdplast funkar.

pyromanen
0

vanliga borr (såna man borrar i trä med)

RudeGirlPottery
0

Tack för värdefulla tips allihop! Ska kolla Tärns hemsida, prova både bläckpenna och träborr och se vad som passar mig bäst. Någon sa just att en grov kanyl också skulle kunna funka men var får man tag på en sån?

pyromanen
0

apoteket eller om du känner nån veterinär?

På apoteket kan de kanske titta lite konstigt om man vill köpa kanyler he he. När jag köpte sprutor -utan nål! (att mäta små glasyrmängder med till glasyrprover) fick jag förklara vad jag skulle ha dom till.

Vanja-K
0

Jag brukar använda sugrör. Blir kanonfina hål .

pluppan
0

jag använder också sugrör bara att klippa bort en bit om leran klibbar fast inuti. billigt och bra!

Doriz
0

Jag brukar använda innerröret i en kulspetspenna för små hål, spetsen där framme för lite större och mittendelarna för ännu större. Ibland kan man peta av knoppen och då har man ett hålverktyg till …

RudeGirlPottery
0

Har också tänkt på sugrör. Intressant att höra att det funkar. Fick för mig att det skulle bli för "klent". Har inte sett den gamla sortens sugrör på länge, trodde att de inte längre fanns. Den nya sorten a la hamburgerrestaurang är för stor tycker jag.

Vavrakeramik
0

Festissugrör funkar för mindre hål.

sisela
0

En jag känner använder en gammall avruten radioantenn. En sån där teleskop-modell av metall, om ni förstår vad jag menar. Det verkar funka jättebra. man får flera olika storlekar och man kan pressa ut leran med röret som är inuti.

sisela
0

oops ursäkta stavfelen. "gammal avbruten" ska det vara.