Det består av keramisk fiber och är numera klassat som cancerframkallande. Materialet som sådant kan du hitta hos de flesta återförsäljare inkl. mig.
Vilket sätt du fäster det på beror lite på vad du tänkt bränna i ugnen, temperatur o.s.v.. Du kan använda rostfri bult och mutter, små porslinsknoppar och kanthaltråd á la rakutunna, olika typer av specialklister som är mer eller mindre korttidslösningar. Det finns också en uppsjö av varianter på fiber typ mattor, block, skivor o.s.v..
Hade jag varit som du hade jag föredragit att använda lättviktstegel istället och slippa ha andningsmask varje gång ugnen ska sättas… Fiber har sin plats i rakuugnar för utomhusbruk men i övrigt bör den befinna sig inbyggd som rent isoleringsmateral. Jag har sett många ugnar med liknande konstruktion men samtliga ugnsinnehavare rackar ner ganska brutalt på sina lock. Det kostar mer med tegel, men det finns så många fördelar som motiverar några extra kronor.
Lars Tärn
Har ni läst på sidan Material-leror mm där finns det om fiber. Har du någon ull? Mycket finn beskrivning om fiber längst ner på sidan.
Jag hittade inlägget Har du någon ull, så här är en länk till det.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jättebra information om kermiskt fiber. Ska ta upp detta också på Glaskonst!

Är inte alls ett hälsofreak annars, men jag har jobbat ganska mycket med glasfiber och stenull i husisolering, såpass mycket att jag blivit lite överkänslig. Kan numera inte ens ta i glasull utan att det kliar på hela armarna och i halsen. Keramisk fiber ger exakt samma symptom, det är ju också ett slags stenull - "kaolinfilt".
Däremot tvekar jag inte en sekund att använda det till utomhusugnar, typ Raku och ved. Bara man spärrar ytan med något om det t.ex. ligger utanpå en gjutmasseugn. Det är oslagbart billigt i förhållande till hur mycket det isolerar. Så jag vill inte alls säga - använd aldrig fiber !! Men gör det på rätt sätt !!
En tusenlapp är ett mycket bra pris om det inkluderar stenkostnaden som går på minst hälften beroende på stenkvalitet. Tvivlar på att stenen är inkluderad annars är det ett kompispris. Kan du förmedla den kontakten till oss ?
Ännu bättre hade varit om de nitar dit ett par "slangklämmor" á la köpeugn så att det går att efterjustera den spänning som behövs när stenarna bränts ett tag för att hålla ihop dem. Obs ! De ska inte använda något murbruk mellan stenarna utan bara torrpassa dem och spänna till. Dessutom bör kanterna som möts inåt värmen fasas av i 45 grader, så undviker man i viss mån nerfall från stenarna när de åldras och rör sig mot varandra i bränningarna.
Lars Tärn
Jag har också en liknande ugn som du Hanna, jag murade ihop mitt lock själv av eldfast tegel och fick min mek verkstad att fixa ett spänne till den som håller ihop hela tegeldelen. Funkar alldeles utmärkt med är lite tungt så jag funderar på att köpa till gaslift så jag lättare kan öppna och stänga locket.