Annan glasyröverraskning
En annan variant av överraskning fick jag härom dagen när jag skulle blanda till en vit glasyr och hade inte dom 20% zirkonsilikat hemma som, receptet krävde och tänkte att vitaktig blir den säkert ändå om jag tar i 10% i stället.
Döm om min förvåning när jag öppnade ugnen och ser en hel ugn fylld med en svaggrön glasyr, inte klargrön men klart grön, inget större fel på den förutom att hela ugnen fick så pass små bubblor i storlek av nålstick så jag behöver bränna om den. Eftersom jag blandade samma sats som vanligt 10 kg, så tror jag inte att jag tagit fel av något mineral och jag har en 100 gramsvåg så vägningen är helt rätt också. Frågan är hur sjutton den kan bli ljusgrön isf svagt vitaktig…?? Någon som vet? Kan inte fatta varför jag dessutom fick små bubblor överallt då glasyren innehåller ju samma sak -10% zirkonsilikat och det är ju inte flussande eller hur? Skumma saker ibland..
Nja, inte så konstigt tycker jag. Oxider kan man ju vara van att det blir svagare om man tar mindre, men andra ämnen i "fel" mängd kan ge helt andra färger. Det beror på att den kemiska atmosfären blir en annan. T ex Tänk dig att du tillsätter mer aliminuimhydroxid i en glasyr, den blir mer matt förmodligen.
Jag kan berätta en av de gånger jag felblandat, som är uppenbart vad som hände. Jag läste fel på ett recept med en rosa transparent glasyr. Jag läste fel på krita och tog 20 istället för 26. Glasyren blev täckande lime grön. Det blev tydligen för lite kalk i blandingen för att oxiderna skulle trolla fram den rosa transp färgen. För med det receptet så den kemiska atmostären beroende av tillräckligt med krita.
För att ta ett helt annat ex. Vad händer med kakan eller bullarna om du tar bort 10 delar av något? Inte blir det samma kaka eller bullar? Och visst beror det på vad som försvinner om det blir stor skillnade eller inte. Om du minskar kakao med 1 msk, så blir konsistensen densamma, men inte smaken. Men om du minskar antal ägg så händer väsentliga saker, för att inte tala om man minskar på bakpulvret. Var det inte så kladdkakan uppfanns?
Jag hoppas du får ordning på din ugn. Om bubblorna beror på att det inte är utsmält så bränn igen. Men har glasyren kokat så är det kört. Du kan ju också ta en grej med i nästa ugn för att testa. Man kan även prova med att doppa i en annan glasyr. Kanske hittar du en ny idé på detta vis…. eller så krossar du sakerna och börjar om…. gör det du känner för. Lycka till!
Jag tycker ändå det är underligt, för de flesta andra vita glasyrer jag använder har 10% zirkonsilikat och just denna hade så himla mycket zs i sej att jag antog att den skulle som sagt bli mera beigetonad/ svagt vit men 10% men detta var ju helt oväntat. Jag fattar väl hur du menar med glasyrblandningen och kakreceptet, men just tennoxid eller zs brukar ju anges utöver som en extra del utöver receptet som en täckande del och inte som en del i själva receptet. om jag i en tennvit glasyr blandar 5 eller 10% av tenn så påverkar det ju knappt glasyren, men jag hade tydligen lagt min glasyrkunsparer i träda för tillfället. Borde ju tillsatt extra kvarts för att korrigera zirkonbortfallet men hjärnan hängde visst inte med när jag blandade…Hur som helst var det en intressant upplevelse. J
Jasså du har så dåliga erfarenheter av att bränna om? Jag tycker det brukar gå ganska bra om det är små bubblor/ nålstick. Fyller på med mera glasyr, eller sprutar tjockare lager så brukar större delen blir helt säljbara.
Hej Hopp!
Ja, jag försöker fortfarande leva på hoppet!!!! Jag har problem med nålstick (massor av nålstick) och jag läste i någon tråd här att du Lotta har haft långvarigt problem med nålstick i vita glasyrer. Jag har också problem med min vita glasyr och jag har försökt i drygt ett halvår att komma till rätta med problemet. Har laborerat med skröjtemperatur, glasyrtemperatur, glasyrtjocklek m.m. Men det vill sig icke! Har du fått det att fungera? Har du något tips? Eller har du något recept på vit stengodsglasyr som funkar för dig och som du kan tänka dig att dela med dig av? Eller kanske tips på en lugnande huskur för nerverna. . .
Nej Norok, jag får säga att jag tror mina problem är delvis relaterade till bränntemperaturen eftersom jag bränner till kägla nr 6. Problemen jag har är också att dom glasyrer jag testat som inte får nålstick inte funkar att bränna om med dekaler för mej då dom blir knottriga vid ombränning. Om jag höjer till kägla 8 så har jag inte samma problem med nålstick utan får dom glasyrerna att funka bättre men jag vill ju helst använda kägla 6 vita då dom andra glasyrerna jag använder är i den temperaturen. Annars finns det flera vita som funkar bra i kägla 8 som inte jag har nålstick med som Pussvit som står i receptsamlingen bland annat, samt en av Lewe 'ssom funkade bra men inte var så knallvit utan mera cremefärgad. Dom var i alla fall snälla och nålsticksfria hos mej.
Men jag har också haft långvariga problem som du skriver med desssa evinnerliga nålstick och som du skriver laborerat i massor för att komma tillrätta med detta, och det är jättesvårt, jag har inte heller hittat den utlösande faktoren.

Hej!
Är inte särskilt duktig på glasyrer men fick tipset en gång att inte använda ny glasyr utan en som stått ett tag. Vet inte varför men det fungerade på mig. någon annan som har en teori om detta månne?
#1 Jag tycker också att det är underligt, zirkonsilikat tror jag inte reagerar med andra ämnen i glasyren utan förblir olöst, det är just det som gör att glasyren blir vit (såklart). Men det låter som du reducerat glasyren och kanske det finns spår av järn som kan ge grön färg? Det kan kanske också förklara nålsticken. Men du kanske bränner i en elugn?
nr 5,
Har också erfarit knottrigt i min vita glasyre när jag bränt dekaler, men för mig har det bara varit så med potclay 1110 och inte med KM-lera (cerama), så numera får jag så lov att endast använda KM-lera när jag ska ha dekaler och då blir det alltid superbra. Kanske är det så för dig också, att det är leran som inte gillar att få dekaler på sig!
38, jovisst är det kombinationen av lägre bränd glasyr och och keran dekalerna som ställer till det. Skumt nog klarar jag mej med 1110:an utan knotter om jag bränner kägla 8 men inte i 6.an…? Men på sista tiden har jag haft mest av K118N och det har varit samma problem m knotter där. Skumma saker.
6, håller med, ibland blir det mindre nålstick m vissa glasyrer om dom får stå längre än direktblandade, i alla fall hos mej med.