Keramik iFokus

Keramik

Etiketterundersökningartopplistor
Läst 2153 ggr
Bregotta
0

Hur ofta städar du verkstaden?

Jag är lite nyfiken på att veta hur ofta ni städar verkstaden. Alltså våttorkar golv och bänkar. Har själv lite dåligt samvete och borde göra det mycket oftare, men det blir liksom inte av… Vet ju att det är väldigt viktigt så jag måste nog skärpa mig. Hur gör ni?

Det var lite svårt att formulera alternativen + att jag förstår att det kan finnas anledningar till hur ofta man gör det, t ex om man har det som "jobb" eller hobby. Skriv gärna kommentar!

Bregotta
0

Hm, det verkar som om det inte funkar att få in olika valalternativ. Kanske inte går nu efter omläggningen av sajten. Har försökt flera gånger. Får vänta ett tag skulle jag tro… Går väl ut och städar så länge…Flört

Doriz
0

Efter träff med Fredholm hysteriskt ofta. Varje dag eller varannan dag tar vi golvet och någon gång i veckan hyllorna. Dock pimplar vi både te och kaffe samt äter i verkstaden trots Fredholms råd …

LeWE
0

Torkar alla golv ordentligt 1gång/veckan och torkar vid behov däremellan. Torkar av bänkar, diskbänk o hyllor när jag blandat glasyrer eller glaserat. Jag dammmsuger aldrig, sopar o våttorkar istället. Slarvar nog en del med hyllorna högst upp… det man inte serSkäms är lätt att "glömma.."

pyromanen
0

Hmm… ska man vara ärlig?…… Golvet och hyllor sällan mer än en gång pr bränning, dvs ca 8 ggr om året, borden och drejskiva dock nästan varje dag det använts. Men då håller jag bara på med glasyrsaker 1-2 dagar innan varje bränning+städning resten av tiden finns enbart lera i verkstan.  Lerdamm är förstås inte heller så nyttigt, men utan vatten och avlopp…  Min nya verkstad ska kunna spolas med vattenslang/högtryckstvätt och då ska det bli betydligt oftare.

LenaR
0

Vi är ju flera stycken, så vi städar var och en efter sig varje dag, våttorkar bord och golv där vi arbetat. Sen har vi varsin vecka när vi tar hela verkstans golv och bord. Hyllor och sånt blir bara städade 2-3 ggr om året. Tyst (Och vi äter i verkstan! TystTyst)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LeWE
0

Hmmm.. jag äter också i verkstan, vet inte var jag ska äta annars??? Jag bränner skröj o glasyr varje vecka, tänker på att städa o torka av ordentligt speciellt när jag glaserat.. hoppas det räckerTystTystTyst

KAKL
0

Har verkstadskollegor och /eller kunder i lokalen städar därför relativt ofta. Skulle annars kanske aldrig städa eller mycket sällan eller kanske när jag tyckte att dammet blev allt för oestetiskt. Hälsoskälet biter tyvärr inte så mycket på mig trots kontakt med äldre kollegor med svår bronkit, Anders Fredholms uppmaningar o.s.v. Trots min egen slapphet kan jag bli rasande på de som städar mindre än mig, men mitt bästa tips är ändå skaffa nitiska kollegor för att slippa skämmas/bråka så måste du städa, så får du atomattiskt en bättre arbetsmiljö. Jag äter sällan eller aldrig i verkstan utom när jag bjuder på chips eller pepparkakor.

LenaR
0

Vet du KAKL, du nämner kollegor med bronkit, och det är första gången jag hör talas om yrkesrelaterad sjukdom. (Förutom teoretiskt)

Vi håller på verkstadshygienen hos oss, men jag har alltid tänkt att det är för att ta det säkra för det osäkra. Tack för tankeställaren!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

KAKL
0

Hej igen!

lita aldrig på någon som stavar automatiskt som ovan. Jo men javisst  jag har under åren umgåtts en del med "gubbar" som drejat sig runt i Europa. Om sedan deras andningsproblen egenligen beror på avsaknad av mask, dragskåp, all form av skyddsutrustning. Eller att de rökt för många cig eller bott för nära motorvägen eller….. kan jag låta vara osagt men visst får man sig en tankeställare. På den tiden vi fortfarande torrglaserade vårt gods (m. blymönja 1800 någonting så var väl krukmakare=galen, agressiv)

EvaLeraMM
0

Jag är i verkstaden ca 3 dagar i veckan och torkar alltid bänkarna efter en dags arbete eftersom det är så himla skönt att komma dit nästa gång när det är rent och snyggt. Golvet blir lite när det behövs. Men blir ganska ofta eftersom jag är dammallergisk och ett bra tecken på att det behövs städas är när jag nyser. Flört Förra helgen hade jag storstädning och våttorkade överallt. Känner verkligen skillnad i luften. Har butik i samma rum så ibland måste jag torka alla saker också. Pinsamt när kunder tar i muggar muggar fulla med damm.