Ugnsautomatik
Hej!
Jag har fått möjlighet att köpa en begagnad ugn till ett rätt bra pris, men nu är det så att den har ingen automatik utan man är tvungen att manuellt höja temperaturen efter hand. Så nu undrar jag om det kan vara möjligt att köpa en separat automatik att koppla på ugnen?
Blir tacksam för all hjälp!!
Ja, det kan man, med det kostar såklart en del. Allt inom el / elektronik brukar kosta skjortan enligt min erfarenhet. Jag bytte på en annan ugn till en modern automatik och dels kostade själva boxen med alla sladdarna mm en hel del, (några tusen,)dels så kostar ju den nya automatiken en hel del ( från ca 4000 kr och uppåt) och sen ska du ju ha en elektriker som ska koppla ihop alltsammans. Så hela kalaset blir dyrt i slutändan.
Om du har tur och får tag i en fantastiskt fin ugn i bra skick så kanske det kan löna sej, men räkna på det innan du slår till för ofta hittar man kompletta beg ugnar med fungerande automatik för samma pengar som detta bytet kostar och då slipper du dessutom allt pyssel med beställa varor och elgubbe mm.
Men det går att göra, bland annat säljer Cebex en konverteringsbox, och automatiker han man ju hitta hos alla leverantörer.
Lite beroende på hur ofta man bränner och om man bor bredvid verkstan eller inte mm så finns ju även möjligheten att klara sig utan automatik. Det lilla jag använder min lilla begagnade elugn tycker jag inte är nåt problem att göra manuellt.

Tack för råden!
Det verkar ju rätt dyrt och komplicerat att koppla in en automatik, så jag får nog ta och fundera lite på om jag kan klara mig med att bränna manuellt…
Att bevaka slutet på bränningen via käglor är ju ganska enkelt. Finns inget kikhål, får man göra ett.
Problemet är att kunna värma upp långsamt, i önskad takt, på manuellt sätt…då är det risk att en och annan skröj går åt pipan…
-----------------------------------------------------------------
Det stämmer, att små (och gamla) ugnar knappast är värda att kosta på NY styrutrustning….där får man nog vara förnuftig och vänta tills något begagnat dyker upp….