Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2993 ggr
Gotlandskeramik
0

Råd? Lergods som spricker

Testar en ny lergodsglasyr som blir för tunn när man blandar enligt rekommendationerna, som är flyttal 45. Jag har testat att glasera två lager - glasyren blev då jättefin - och även att öka flyttal från 45 til 55 - också finare då. Problemet är att vid båda dessa sätt spricker godset i ugnen i flera delar och får skarpa kanter. Är det någon som har kunskap om kemin och bränning…?

Vad jag funderar på är om det är troligt att godset spricker för att glasyr och lera inte fungerar ihop när det blir så tjockt, eller om det spricker för att godset blir väldigt varmt och därefter kyls för snabbt? Om det senare, vet någon om det finns en kritisk punkt vid avkylningen som man bör trappa ner til och förbi innan ugnen slås av? Ingen annan glasyr har orsakat detta med samma föremål och då har ugnen kunnat slå av direkt efter utjämning.

Om någon rent allmänt vet vad man tar för risk när man ökar flyttalet på en glasyr är jag också tacksam för information om detta.

Alla möjliga tips och råd är välkomna!

Sagakeramik
0

http://www.cerama.nu/ har några bilder under länken "bränningsråd" där finns bilder på lite olika typer av sprickor + förklaring på varför de kan tänkas uppstå.

Gotlandskeramik
0

Tack för tips, jag har kikat en del på det även tidigare eftersom det är deras glasyr. Tack tack!

spunkt
1

Jag är nybörjare och vet nog inte så mycket, men jag hade ett liknande problem i höstas då jobbade på en större beställning. Då jag ringde återförsäljaren av både leran och glasyren svarade man mig att det åtminstone i mitt fall handlade om att glasyren krymte mer än leran i avkylningen och därav sprack allt. Men att jag skulle höja temperaturen i glasyrbränningen (hade lågbränningsgjutlera så blev i det fallet från 1020 till 1050grader) . Då krymte leran mera och kom i bättre balans med glasyren. + att jag spädde ut glasyren en del. Det fungerade i mitt fall.

Lycka till.

Gotlandskeramik
0

Tack för tips!  Problemet är att jag inte kan spä ut den eftersom den då inte täcker på ett bra sätt… Men jag har också pratat m leverantören om samma aspekter som du nämnde, men fick då inte tipset om att det kunde lösa sig genom att bränna högre - så det ska jag testa!