Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 2825 ggr
Sagakeramik
0

Tekanna och kaffekanna

Jag tänkte dreja en kaffekanna. Innan har jag bara gjort

tekannor. Vad (om något) skiljer en tekanna från en kaffekanna? Bör en kaffekanna hålla mindre mängd vätska? Finns det några gammla "regler" ? Alla tips uppskattas:)

lotta2
0

Kaffekannor kan ju till skillnad från tekannor ha sin pip varsom helst placerad. eftersom  teet ska dra i och bli lite starkare i tekannan brukar ju en pip fästa ganska långt ner i tekannan där teet är starkare, så det kan du ju helt och hållet strunta i…:D

Beror ju på om du ska göra en pressokanna eller bara en snygg kanna för servering av redan bryggt kaffe. Formen på en kaffekanna brukar ju underligtvis av tradition ofta vara långsmal och hög, men varför den egentligen är det tror jag handlar mest om tradition.  Kaffe dricks ju oftare i lite mindre koppar än te och då kan man ju anpassa mängden efter hur många koppar man vill ha i sin kanna efter sin koppstorlek.

Ett bra tips jag fått var att göra en liten tyg/plastpåse  med lika mycket sand mm som en kopp innehålleri påsen, sedan staplar du ihop lika många plastpåsar m sand som det antal koppar du vill ha i din kanna och så ser du enklare direkt hur pass stor den ska vara direkt. Så slipper man gissa. Dessutom man kan lättare visualisera olika former genom att se påsarna och kan lättare tänka sej om formen kommer att funka.

ijonsson
0

# 1 Fick lära mej att anledningen att en pip ska placeras långt ner på kannan beror på att då undviker man spiralbildningar i strålen då man häller upp teet eller kaffet…

EvaLeraMM
0

Förr i tiden var kaffepannans pip lite högre upp eftersom man inte vill ha med sumpen. Men det var ju då det.

Sagakeramik
0

tack för tipsen om kaffekannorna:)