Glasyrkrypningar?
Jag har gjort en provbränning på en glasyr jag tidigare använt (i min gamla ugn) i den nya ugnen. Glasyren är Cooper nr 154, en halvmatt vit som bryter i orange på kanter bl a. Leran är fyle. Denna lilla konformade skål och några till stod på nedersta plattan och en likadan stod en våning högre upp. Den på övre plattan blev bra men alla de på nedersta fick krypningar ganske långt ner på utsidan av skålarna. Jag brände 50 gr/tim till 200, sedan 200 gr/tim till 600, rätt upp till 1000 gr och sedan 150 gr/tim till 1260 + utj 20 min. (utan koner måste jag erkänna
) Någon som har tankar om vad som kan vara orsaken?
För mej så är det nästan alltid mitt eget fel när jag drabbas av krypningar. De flesta beror på damm eller fett på godset, det är inte så att du kanske slarvat när du glaserat och torkat av lite slarvigt?

#1 Nej, det tror jag inte. Torkade inte denna gång - använde latex på botten som man drar bort sen. Brukar vara noga med godset + att det ju blivit bara på och alla de som stod nederst, inte de andra på hyllan ovanför som hade samma form och glasyr…
Nej det var bara en tanke, Bregotta. Du brände ju långsamt i början också så det kan ju inte vara att det är fukt kvar från glasering som kryper upp heller. Du hade alltså bränt denna glasyren i förra ugnen på fyleleran med bra resultat?
Äh jag såg ju inte att du skrev att dom en våning ovanpå funkade bra, då borde det ju inte vara leran som strular hop med glasyren heller om det bara sker ihop en våning under. Lite skumt tycker jag.
Hade samma problem som kom och gick men när jag höjde skröjen 50 grader försvann problemet helt..Har du råglaserat låter så på brännintervallerna?
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#5 Nix, detta är inte inte råglaserat. Denna kurvan funkar inte till råglaserat, för snabb uppgång från 200 grader. Vid råglasering går jag mycket långsammare!
Detta godset är skröjat mkt långsamt till 960 grader. Dessutom så funkar ju samma glasyr "en våning" upp, på likadant gods, samma lera och skröjat i samma skröj. Har fått lite tips om att det kan ha ngt med olika temp på olika ställen i ugnen att göra… Lite ilsk på mig själv att jag inte körde med koner….
OM det är tempen som har varit olika så undrar jag ju - är den för hög eller för låg där krypnigarna uppkommit?

Bregotta, jag har haft samma problem som du med fyleleran. Jag fick stora krypningar, som jag iofs tyckte blev snygga (men de var ju inte planerade) och det var med Coopers 154. Lera och glasyr kanske inte är kompatibla helt enkelt…
Men jag har alltid hört att man ska skröja fylen till 1000 grader med en timmas utjämning för att bränna ur orenheter. Vi gjorde det när jag gick i skolan i alla fall. Kanske vore värt ett försök?
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.