Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3149 ggr
carof
0

tips om hur man gör kakel

hej

jag vill nu prova på att göra kakelplattor. men har fullt med funderingar. har ni några bra tips?

1. hur tjock ska kalkelplattan kavlas?

2. ska de vara skåror på baksidan för att de ska fästa bättre på väggen?

3. tänkte göra dem i stengods för att få dem sintrade men det är kanske feltänkt? vad är bäst ler -eller stengods?

4. hur gör jag för att de inte ska slå sig under torkningen? (en tanke var att ha mönster i relief genom att engobera med bollsrputa så det är svårt att lägga en platta över, eller kan man göra det när det är tillräckligt torrt utan att mönstret smetar ut eller plattas till, eller kan man bollspruta på torrt kakel?)

är det något mer jag ska tänka på??

tacksam för svar

caroline

pyromanen
0

1. Det går ju att göra olika tjocklekar…nånstans från 3-4mm - 1 cm kanske. Ska plattorna samsas med köpt kakel kan det vara smart att de har samma tjocklek ? 

2. En del tycker det ska vara skåror, andra skriver det inte behövs. Jag har börjat göra utan och de verkar fästa likadant som dom med skåror,men jag har förstås inte försökt riva ner dom och sett om nån sitter bättre än den andre..

3. Lergods kommer ju att suga och får en mindre stark glasyr, så om de ska vara lättstädade är stengods mer praktiskt (typ för modernt badrum eller bakom diskbänken). Men det finns ju lergods golvplattor som är både 1000 år gamla och mer….

4. Vet inte hur du kan göra med ditt bollsprutemönster… Jag bruker stapla plattorna i högar och lägga en platta+en tyngd ovanpå och låta dom torka så, men det funkar ju inte med ditt mönster.