Plattengoben, sättplattor.
Frid vänner.
Ska till att sätta min första ugn med glaserat lergods. Tyvärr har jag inte fått mitt sättmaterial och de Sillimanitplattor jag beställt. Men till ugnen följde det med en bottenplatta. Jag har gjort en inbränning enligt anvisningar med bottenplattan i ugnen. Men nu orkar jag inte vänta längre
jag måste få bränna en ugn. Min fråga till er alla är: behöver, måste jag lägga på sk.Plattengobe på botten plattan, Jag har förstått att det ska skydda plattorna mot spill. Hm, jag kanske krångla till det. Sköt om er och välkomna våren,
stefan
Jag skulle inte bränna utan plattengobe! Plattor är dyra. Men har du kaolin och aluminium kan du blanda 50/50 till plattsmet.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
hej LenaR och tack för din hjälp,jag följer ditt råd och låter bli ugnen tills jag fixat ihop den här smeten
, kan jag få tag i kaolin och aluminium via cebex ex. Får kolla vidare.
Skaffa dig en fin vårtorsdag.
mvh Stefan
Cebex och alla andra leverantörer säljer kaolin, aluminiumhydroxid och färdigblandad plattengobe.
Jag ska se till att min vårtorsdag blir fin, så får du fixa en lika fin åt dej själv!

Hej svejs! Solhaga -Keramik här.
På kursen jag gick fick vi torka av glasyren i botten så att den inte skulle fastna!!! Räcker inte det tro?
#4 Nej! Det räcker inte! Glasyrer kan rinna, ugnar kan gå högt, skt händer. Onödigt att ta risker!
Jag har brännt stengods i över 30 år. Min plattengobe består av ren zirkonsilikat.
Lös upp zirkonsilikatet med vatten, inte för tjockt. Man märker hur det täcker plattorna när man penslar på det.
Bränner man enbart i lergodstemp blir beläggningen lite mjölig, men i stengodstemp blir ytan helt perfekt. Håller i många bränningar. Jag penslar även kontaktytorna på sättmaterialet så de inte fastnar mot varandra. Har provat färdig plattengobe men tycker detta är bättre.
#6 Bra tips!
Jag tar 50/50 zirkon kaolin för att slippa mjölet!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Hej! Jag funderar över det här med 50/50. Är det lika delar i vikt? 😁
Ja, det är viktdelar.
Bra att ha som princip att alltid jobba med viktdelar inom keramiken. Volymdelar kan ge svajiga resultat, pga olika kornstorlek, hur "välskakat" materialet är, osv…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Perfekt! Tack så mycket Bosse! Jag fick hjärnstopp och blev osäker..
Skönt att tänka alltid vikt! 😀