Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4890 ggr
vulla
0

Doppa eller sprutglasera?

Jag har alltid bara doppglaserat mina föremål, men eftersom jag bara hobbykeramikar, så har jag inte mer är 2-3 liter av varje glasyr. Nu har jag drejat ordentligt stora fat, och dessa går inte att doppa, har ni några tips. jag har hällt i glasyren, rullat runt och hällt ut, men med matta glasyrer blir det mycket överlappninggar, rinnmärken och kanter som för mig är oönskade.

Hur gör man när man glaserar med glasyrpump, hur vet man när det är ett tillräckligt tjockt lager?

Tacksam för tips!

LenaR
0

Du kan testa med en nål att du har rätt tjocklek på glasyren. Kolla på ett föremål hur många mm tjockt glasyren ligger när du doppar, och sen sprutar du på tills du har samma tjocklek!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

poja
0

Rita med penna på det skröjade, sen när du sprutar med glasyr, så när du inte längre kan se det ritade så är det lagom.

vulla
0

Funkar det även med matta glsyrer? Jag upplever att de måste glaseras mycket tjockare… Ska på clas ohlsson och köpa en spruta imorgon!

[rolnor]
0

När man sprutar glasyr så kan man se om det blir ett lagom lager genom att godset inte orkar suga mer, precis innan det börjar rinna så är det "ett lager" glasyr, sen kan man vänta en stund och sedan spruta ett "lager till" om man vill ha tjockare glasyr, men det ÄR bökigare än att doppa, det är beror t.ex. på hur tjock godset är och hur tjockt man blandat glasyren.

Lycka till!

vulla
0

Hur gör ni andra när ni glaserar stora föremål med doppning, har ni så mycket glasyr att ni kan doppa, eller häller ni glasyren över föremålen ibland?

Jag överväger att strunta i matta glasyrer eftersom det blir så ojämt!! Dock tycker jag att det blir jättevackert och skulle vilja få det perfekt!!

LenaR
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här funkar!

abbis
0

#6 Jag har testat exakt detta..Har en jättestor tunna jag ställde ner kavaletten i! Funkar alldeles utmärkt!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
0

Krävs en VÄLDIGT stor tunna om man vill glasera stora fat som trådförfattaren, dessutom krävs att man är två, minst ????

Ulla
0

Undrar hur det skulle fungera med en glasyrwok till ett så stort fat? Jag vet att Nordic Kiwi har en sådan i sitt sortiment. Åtminstone hade de det förut.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

abbis
0

#8 min tunna är stor och låg och har raka kanter tror det är en fodertunna..och det funkade att göra det själv…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaR
0

#8 Som abbis säger, det går att göra själv. Stora fat har jag inte provat på det sättet! Det var inte det Vulla frågade efter i #5Oskyldig

Glad

Grodan77
0

Fråga ang detta glacyrsättet… jag har problem med att det blir såna stora droppar runt kanten på tex fat o det blir massa extra arbete att ta bort….någon ide för att komma förbi detta???

LenaR
0

Mitt bästa tips är att stryka av dropparna innan glasyren torkar. Kanske någon har bättre tips än så!

Grodan77
0

låter ju faktiskt väldigt rimligt Lena!

[rolnor]
0

En sak som man självklart måste tänka på är hälsoaspekten, att det krävs en sprutbox om man ska vara inomhus och helst andningsskydd. Blir lite bättre om man är ute men även då krävs andningsskydd, rimligen. Sen blir det ju mer svinn dessutom…