Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 678 ggr
Keraleij
0

frostskadat lergods?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sålde dessa trädgårdsknoppar till kund i slutet av september, men fick dem reklamerade i förra veckan för att glasyren flagat loss.Han har haft dem utomhus sedan köpet, men säger att det inte har varit frost (konstigt, för det har det till och med varit här på österlenkusten).

Alla sex knopparna har samma slags skador, mer eller mindre. Jag känner inte igen skadan sedan tidigare, har ibland haft problem med engobe som flagar loss, men här sitter engoben kvar på leran men glasyren hoppar av.

Jag tycker ändå det troligaste är att de har fått fukt+frost som sprängt bort glasyren. Några andra förslag?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

LarsT
0

Jag känner igen detta. Förmodar att du använder den "blysäkra" glasyren från Ferro. För mig hjälpte det att byta vit engobe. Vad använder du som engobe ?

Keraleij
0

Det stämmer, det är den glasyren och ag använder vanlig vit piplera till engoben.

Jag hade förresten kvar några knoppar som jag gjorde samtidigt med dem på bilden. De som jag hade kvar och som förvarats inomhus syns ingen skada på - men kan kanske bli senare??

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

LarsT
0

Ja, det saknas viss logik i beteendet. Vanlig vit piplera är detsamma som Ball Clay och den finns i en uppsjö varianter. Såvida du inte vet VILKEN Ball Clay det är som man döpt om till piplera är det svårt att vara konsekvent. Det kan ju vara nåt annat i påsen nästa gång du handlar ? Jag kom tillrätta med problemet genom att använda vit lergodslera som engobe istället. Eller varför inte prova den supervita lergodsgjutleran, då slipper du torka o.s.v.. Felet har isåfall med krympning och olika passform att göra.

Men det kan förstås vara som du säger att det är frost också. Har han suttit uppe hela nätterna och kollat tempen ? ……:-))

zzaga
0

Men på den vänstra knoppen ser det ju ut som om engoben gått bort ända ner till själva leran. Jag tycker det ser ut som om dom har fått stötar. Men jag jobbar ifs inte med lergods ju:)

Keraleij
0

Tack för snabba svar Lars T. Jag visste inte att pipleran kunde variera så mycket -det kunde kanske vara värt besväret att använda vit lergods som engobe istället, fast det gäller ju förstås att prova ut så att den verkligen passar då… Supervitt vill jag inte ha, jag gillar den lite gräddigt vita.

Stötskador tror jag inte att det är zzaga, då skule det nog bara blivit på något enstaka ställe. Jag tycker också att det ser ut på brottytorna som om "trycket" kom inifrån

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se