serva begagnad drejskiva?
hej! har just köpt en begagnad shimpo 21. ska bli helt fantastiskt att få börja dreja.
men… är det nåt man ska tänka på när man köpt begagnat? nåt som ska smörjas? kanske bytas?
(den har en lite ringande överton i motorljudet t.ex..
Nåt man ska göra regelbundet? Nu låter det lite som om jag köpt begagnad bil, men jag vill ju att den ska hålla sig i bra skick så man kan sälja av den ifall jag inte får ut nåt av den……
Enda gången jag har fixat något på min drejskiva är när drivremmen hoppat av. Jag har aldrig smörjt något…
Men det är bra att du frågar, Skurke, det kanske finns skötsel man borde lära sej, så den dyra maskinen håller!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag brukar torka där jag kommer åt med en inte alltför fuktig trasa och så spruta lite silikonspray där jag tror att det gör nytta. Om det låter om den så kan jag uppleva att ljudet försvinner - minskar så det kanske gör nytta. Har i alla fall inte märkt något negativt …
Fixade ringande tonen. lösa brickor som vibrerade…
funderar på om det går att göra nåt åt vibrationerna i motorn? Det är kanske nåt som uppstått med åren och går att fixa om nån som kan tar en titt. ska ringa nissarna på maskinområdet o kolla om dom vet nån.