Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 8710 ggr
annakarta
0

oljelampa i stengods

Hej alla! Jag har fått en beställning på oljelampor, eller vad det nu kan tänkas heta, men det jag menar är en sån man har en veke i och fyller med lampolja och eldar istället för ljus! Nåväl, jag har nu provgjort ett gäng med olika diameter i hålet, min lerleverantör har upplyst mig om att det är viktigt att det glaseras invändigt just för lampoljan har en förmåga att rinna ut. Är det något mer jag kanske ska tänka på för att få till säkra och tjusiga oljelampor, vill jag gärna höra tips från er!

Jag har smart nog åtagit mig denna beställning, fast jag egentligen inte vet hur man gör, tänker att det ordnar sig nog, men från en annan restaurang i byn har det tidigare haft handdrejade oljelampor som inte höll särskilt bra…det kanske finns knep som jag borde känna till innan tänker jag nu!!!

De ska dessutom bli röda…min senaste glasyrbränning med Cebex ljusröda gick verkligen åt skogen, hm, kanske jag hade en släng av hybris när jag sa ja till den här beställningen?

LenaR
0

Det är klart det ordnar sej! Man behöver utmaningar för att utvecklas också.

Oljelampor läcker nästan alltid olja från veken, så jag skulle rekommendera en modell som på något sätt samlar upp droppet. Det är det enda jag kan bidra med!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

annakarta
0

Aha, kanske med ett litet fat till, eller en fotring som går uppåt! Låter som det ändå blir lite merjobb…typisktGråter

LenaR
0

Det blir alltid merjobb… Det lär jag mej ALDRIG när det gäller beställningar. Hoppas du är klokare än jag och lär dej något på köpet! Flört

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

sisela
0

Det går säkert bra. Om det är samma ljusröda cebex-glasyr som jag provat så är den bäst på 1230 grader. Får INTE ligga för tunt eller brännas för högt. Bränningen blev superfin.

Kanske du kan göra oljelampan så den har en liten krage/"strut" högst upp där veken sitter? Om det läcker där vill säga…

lia1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När ni pratar oljelampa menar ni typ en så här?

Jag köper nipplar och veke hos Cebex. Nippeln limmar jag fast med araldit. De läcker inte eftersom den övre delen är fastskruvad i ringen som är fastlimmad så oljan rinner inte ut om olyckan skulle vara framme så att den välter…

När jag började göra såna här tänkte jag mig inte för och lät bli att glasera inuti…. Visst, stengods är vatten tätt men håller inte för lampolja märkte jag (och kunder Skäms) så det lärde mig en läxa….

Hur många ska du göra?

Rozzy
0

men om det är glaserat utanpå då?

lia1
0

Sorry!! Otydlig! Skäms Måste få skylla på deg i huvudet så här en måndagmorgon…. Flört

Menade (fast skrev inte) att om man inte glaserar botten så behöver den glasyr inuti för att inte oljan ska krypa igenom. Men jag testade en gång att helglasera. Ställde lampan på en sån där trefot och tror du inte på f*n så letade sig oljan ut genom dom mikrohål som blev efter den…. Kan vara jag som inte använde rätt pryl att sätta under.

Rozzy
0

Foten i munnen då behöver inte jag berätta vad jag hittade på i går då….men…men glasera i botten skojjjjigt.Oskyldig

KeramikeniSkredsvik
0

Hur lång tid tar det innan oljan kryper igenom? Jag har gjort oljelampor utan att glasera invändigt och själv testat dom hemma. Jag ställde en på ett litet fat med en bit papper, men jag kunde inte se att den läckte.

/Sofia

Rozzy
0

jag kan svara på det snart…

lia1
0

#8 Men nu MÅSTE du berätta!! Skrattande

lia1
0

#9 Kanske några dygn… har inte tagit tid…Oskyldig

Vavrakeramik
0

hade ingen aning, att oljan kryper igenom stengodset. Tur jag vet det nu innan jag får beställning på 50 oljelampor….

annakarta
0

#4 Tror att en strut upptill skulle funka bäst, tackar för tipset! Och den röda glasyren var helt klart för tunt glaserat, men jag tror också att jag sänka värmen nästa gång!

#5 Ja, det är exakt en sån oljelampa jag menar, mina tester ser tyvärr ut som din:). Att limma låter onekligen bra, men om veken släpper hur kan man då byta/sätta i en ny?

Min lerleverantör tipsade mig om att ha glasyren som jag häller i invändigt lite tunnare än vanligt, för att vara säker på att det blir täckande.

lia1
0

#13 jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning om det kan skilja mellan leror, mellan grad av sintring, tjocklek på botten mm mm mm…… Min erfarenhet är iallafall att lampolja kryper igenom mina små försök….

lia1
0

#14 Vadå tyvärr som min… hmmmm… Fast jag får hålla med att den inte är den snyggaste i världen Skrattande

Ja du har förstås en point när du funderar över hur man ska få upp en veke som ramlat in… går inte så lätt… eller alls. Men jag tror det skulle kunna gå att fiska upp med en virknål eller nåt sånt…  Mitt tips till dom som ska fylla på är att se till att dra upp veken en bit ur nippeln innan han skrivar loss så ramlar den inte ner.

annakarta
0

#15 Det jag menar med tyvärr som din är att det var ju typiskt att jag "härmat" dig, även om jag inte visste det när jag gjorde dem. Inga åsikter om den var snygg eller ej, alltså!!! Hoppas du förstår vad jag menar :)

Rozzy
0

Oskyldig men alltså det måste glaseras invändigt annars brinner det utvändigt mycket effektivt.

Delbara oljelampor har funnits i alla tider och många bra lösningar. Man kan ju dreja den lilla hållaren med hjälp av en liten pinne. Det viktiga är att man inte gör den i ett stycke för men kan inte trycka ner en veke den fluffar sig bara utan den ska dras ner.En annan bra sak är att man tänker på kapilärkraften lampolja kryper verkligen, har du en inre vekehållare så får den inte hänga ner så godset har kontakt med oljan ni vet som ett tekanne lock, för då blir det bra flamma på hela utsidan. Det finns olika storlekar påvekar och vill man ha en fin utomhusmodell så kan man välja en 7mm veke så blåser inte lampan ut.

hellekobbernagel
0

Jag har gjort en del oljelamor genom tiderna och då drejade jag själva niplarna och gjorde hål sedan. Lampan hade en liten utböjd hals som en kanna. Jag såg till att det var lite tyngd i de och leran var porslin.

Annars funkar det jättebra med köpta nipplar från  cebex eller liknande företag. De sitter bra fast. Eventuellt görs ett litet hål längst upp under halsen utanpå axeln. Hålet ger lite luft när oljan kanske blir varm.

Glaserade oljelampor fungerar bäst eller annars ska det vara en bra tät stengods eller porslin. Lergods blir små brännbollar - tro mig jag har varit med om brännbollar. Uha---

Lycka till. Cool

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com