Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 4104 ggr
Godsagare
0

"Hjälpa" caféer...

Jag har fått två förfrågningar om mina keramikfat.

Två caféer/restauranger önskar "hjälp" med fat från mig, de säger sig kunna göra reklam för dem åt mig.

Jag hoppas fler här har erfarenhet av liknande, hur har ni löst det?

koko
0

Hjälpa? Kan de inte köpa faten på vanligt vis? Så hjälper de sig själva genom att de skaffar fat till sina bullar och så får du dina pengar på ett hederligt vis, alla hjälpta och glada. Fråga vad de menar med "hjälp". Konstig formulering.

(Är det uppläggningsfat eller snackar vi tusen assietter?)

Godsagare
0

Jag undrar också vad de menar med "hjälpa".

Men det är i alla fall uppläggningsfat så det rör sig inte om några massupplagor.

Jag får väl ta ett snack med dem och kolla hur de tänkt det.

Någon annan som fått samma fråga?

helenahenstedt
0

Går de till vilken porslinsaffär som helst och erbjuder sig att "hjälpa" dem?

Be dem kontakta IKEA och ge dem samma erbjudande…

De menar väl väl, tycker att både du och de "tjänar" på det, men jag skulle se det som gratisjobb. Ska du göra det så ska du har tydlig skylt i cafét där det står att faten kommer från dig och var det går att få tag på dig. Det behöver inte vara en dålig affär, men tänk igenom vad du gör. Vad händer när fat går sönder etc….

Sagakeramik
0

Jag håller med Helena.  Vadå "hjälpa" ??? Snåljåpar tycker jag det låter som.

Tänk igenom om du verkligen är i behov av den typen av "hjälp". Till slut kanske du har halva din produktion utspridd över nejden som "hjälp".

Sen vet jag inte hur stor hjälpen egentligen är. När jag själv är och fikar brukar jag inte lägga märke till vem som gjort en viss sak, åtminstånde inte så länge att jag skulle minnas det efter att jag kom hem.

Godsagare
0

Jag får väl höra med dem hur de tänkt sig.

Jag kan ju ha missuppfattat hur jag ska tänkas hjälpa dem.

Jag vet inte heller i vilken utsträckning jag vill göra fat, få beställningar som jag måste rätta mig efter… Jag har ju bara keramiken som hobby och det känns nästan som att jag både gasar och bromsar samtidigt.

Det är klart att det är roligt att folk gillar mina alster samtidigt som jag behöver vara ledig nångång också. Jag har ju mitt 40-timmarsjobb som jag måste sköta.

Självklart skulle det finnas skylt med mina kontaktuppgifter, det har båda sagt. Tydligen frågas det en del efter var de fått tag på fat och dyl och det är väl därför som de tror att det kan funka.

Sagakeramik
2

Fråga dom om dom brukar gå till modebutikerna och be att få låna kläder gratis mot att det står "Lacoste" på dom;)

I praktiken innebär det ju att du skänker dina saker till dom , för vem vill sälja begagnade prylar? Du är ju ingen loppis. Vad händer om de bara går sönder lite, som avslagna flisor eller rispor från bestick?

LenaP
0

Jag kan tänka mig att sälja till reducerat pris till ett lokalt café i vår mycket lilla by mot en stor skylt. På skylten skulle det framgå att jag inte gör beställningar på lika dana fat, men kom gärna in och se vad jag har hemma just nu. Alltså att ge rabatt mot att få reklam. Att ge bort gratis, då får man verkligen tänka varför man gör det… kanske är det en bekant som driver kafét och det är i delvis ideell regi.

En gång gav jag bort en liten skulptur till en utställning som Amnesty ordnade. All försäljning gick oavkortat till Amnesty. Själv fick jag visa upp mitt alster.

Godsagare
0

LenaP, det lät ju som en bra idé.

För jag gillar inte det överhängande kravet på beställningar och önskemål om hur de vill att det ska se ut.

Att sälja till reducerat pris för reklamens skull verkar vettigt.

koko
0

Ge ett bra (men inte för lågt!) pris till dem, det är det bästa förslaget. Det är omöjligt att låna ut fat till ett kafé just för att de kan gå sönder, chippas osv. plus, givetvis att du inte får betalt. Nä, lite fräckt må jag säga. I så fall skulle du ju kräva dem på betalning för fatet om de orsakade någon skada på det, för vad ska du med ett trasigt fat.

Om du skulle GE dem fat, vilket verkar helt tokigt, företagare eller ej, skulle halva kaféet vara tapetserat med ditt namn och bild :) Det skulle ha ditt namn.

abbis
0

Självklart ska dom få rabatt vid en större beställning..men gratis nä nä nä..Vadå reklam..vad är det som säger att folk reagerar på vad dom äter på ..Det gör absoiut inte alla.Skyltar i all ära men det brukar vara en promille som läser..

Det verkar som om dom inte värderar ditt arbete*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Doriz
0

Jag lyssnade för något år sedan på Evfa Attling-Dahlgrens (heter hon så?) sommarprogram. Där berättade hon om alla saker hon hållit på med från att jobba som modell som utvecklade ett matintresse vilket gjorde henne något överviktig till designer. Just då och fortfarande tror jag, arbetade hon med silver. Hon berättade att en sak som hon var bra på/är bra på är produktplacering. Hon berättade om hur det kom sig att Madonna bar hennes smycke - hon hade helt enkelt gett henne ett via en svensk kille som Attling kände och som jag tror producerade en musiksnutt med Madonna. Madonna bar smycket på många bilder så det var en lyckad placering. Några år senare tog Madonna, eller snarare någon av henne betald person, kontakt med Attling och bad att få köpa ett eftersom det första förkommit. Har också för mig att Ulrika HydmanValliens popularitet med det målat glaset kom efter det att Jacob i TV programmet Jacobs stege använde dem då han skålade i champagne i slutet av varje program. Jag förmodar dock att de köpt dem inte bett att få dem. Jag förespråkar inte på något sätt genom ovanstående att ge bort saker men har funderat en del på vad det är som gör att en del saker syns överallt och blir "inne". Ta exempelvis Marie Lilliegrens, osäker på namnet, roskoppar.I våras fanns de på bild i varenda inredningstidning som jag bläddrade i. När Monica Ahlgren lagade mat i något av hennes program vispade hon ihop ägget i en …

Godsagare
0

Självklart kan det vara bra att synas om man också kan leva upp till förväntningarna efteråt.

Jag har fått flera förfrågningar om att sälja mina vitlöksrivare via butiker men jag säger alltid nej numera. Jag har inte lusten att tvingas sitta med tillverkning under hela året samt att jag missar kontakten med kunden. Halva min "betalning" är ju en nöjd kund som jag träffar.

Än så länge har jag nog inget som är så "unikt" att jag funderat på att produktplacera det. Men kommer jag på nån idé så kan jag mycket väl tänka mig att ge bort det till "rätt" person.

Jag får ta ett snack med dessa och höra vad de tänkt sig, jag tror absolut inte att det behöver betyda något dåligt för min del.

Intressant att höra era tankar kring det och jag får väl återkomma när jag vet hur allt gått.

Tack allihop!

Rozzy
0

Här är lite tips:

Skriv och kom överens om ett kontrakt i detta ska hela överenskommelsen framgå.

Om de får rabatt över en viss summa eller direkt.

Om de får rabatt på ytterligare köp vid senare tillfälle.

Slitage skador och tillverkningsfel (bra att sådant framgår så du inte står med tjafs.

Vad som händer om de behöver ett fat till snabbt om det gått sönder något, ytterligare leveransvilkor tex om du är på semester inte har tid etc.

Om du kan få en "expomeringsyta" där du visar dina föremål te och kaffe relaterade eller vad som. En skyltning om året med deras bakverk i skylten.Där även dintt namn står tydligt och att du säljer inne i fiket. Här i stan finns det två kaffeer som upplåter en hylla utan förbehåll för att hjälpa hantverket i ett koperativ.

Om de ska få provision på att de säljer något av dina alster, vilket jag inte tycker för de ger dem rabbatt och då kan du få hjälp tillbax.

Om de kan tänka sig att bara ha dina saker för att hålla stilen, åtminstonde framme vid serverings/exponerings disken eller även muggar och fat. Det bästa vore detta för både dem och dig.

Om du tar beställningar har öppen studio eller bara säljer det som finns på den "hylla" de upplåter.

Hoppas detta inspirerar fler.

Lycka till

sisela
0

Visst produktplacering kan vara jättebra. Det måste nog bara vara smart gjort, alltså maximal exponering för minimalt pris. Kändisar får en massa grejer skickat till sig i hopp om att de kommer att ha det på sig på bild.

Min kompis jobbar på en del damtidningar och redaktionen får också hur mycket smink och andra grejer som helst, för att de ska ta med det i artiklarna och skriva om det.

Det är en vanlig grej.

Men… det betyder ju också att många utnyttjar det och vill ha saker gratis mot att man får exponering. Betyder inte alltid att det kommer att ge nån reklam. Man får nog värdera varje situation separat.

Jag tycker att keramiker (inkl mig själv) ofta har en stark hantverks/konstnärlig integritet och är därför ovilliga att sälja sig kommersiellt, vilket kan göra att det blir svårt att komma ut med sina grejer.

Bara några tankar om ämnet, ingen direkt lösning på frågan Skrattande

Rozzy
0

De kanske kan hjälpa dig när de har vernissage med goda tårtor som de får pruduktplacera hos dig…..