Rökbränna med torv?
Har nån testat? Jag har en massa trädgårdstorv (märk väl) som jag har torkat men funkar det att bränna med? Kanske kväver det bara elden?
Ska man blanda ut med sågspån? Har lite spån o mycket torv…
Men är det ingen som vet nåt om torv???? Nånting.
Sorry, jag vet ingenting om att bränna med torv! Jag kan tänka mej att det blir mycket reduktion, så att det är bra till svartbränning, men det är bara en gissning.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Men brinner det undrar man? Det lär ju vara "till hälften komposterat material"? Återstår bara att testa då.
Man använder väl torv till att elda med? Men om man blandar med knycklat tidningspapper, så det blir luftigare, kanske man får mer olika effekter?
Tvivlar inte ett ögonblick på att du kan experimentera fram något! Glöm inte att fota och tala om hur det går! 
I will
nä, men jag vet man kan röka malt för starkare dycker mer torv…

Jag tror att de förr "bröt" torv och skar ut bitar som tegelstenar som de sedan eldade med, i alla fall i England. Även här i Sverige finns det nog torvbrott har jag för mig för det blir problem då man dikar ur och torrlägger våtmarker, har jag för mig. Har aldrig testat själv mer än vid korvgrillning då allt som brinner brukar åka med.
#7 Men, har du aldrig bränt keramik under korvgrillningen?!
Du måste ligga dåligt till i pyromanens pyrofilitest. 
Men vad som helst kan du väl inte kasta in när du grillar korv? Ångorna kan kanske förgifta körven!
Jo, torven som man har till eldning, såna där block som man köper per bal ser lite annorlunda ut än min trädgärdstorv som när jag köpte var fuktig och finfördelad, likt mull.
Den andra (eldnings?-)torven som jag sett vad i grövre bitar och ljusare, för den var antagligen helt torr. Till att elda med. Som i England.
Sen fick jag för mig att den jag hade var mer komposterad o således kanske inte brann vidare bra. Jag har fortfarande inte testat alltså.
Men pyromanerna här kanske kan ge tips på andra vanliga o ovanliga brännbara material??
Jag har tex blandat i torra löv i rökbränningarna och det brinner bra. Tidningspapper däremot funkar inte för mej, den kväver elden. Har andra lyckats med det? Det brukar man ju i alla fall ha gott om.
Jag har varit med och bränt med tidningspapper, blankt veckotidningspapper, halm, tång, löv, kolbriketter, fint sågspån, grovt sågspån… ved förstås… kommer inte på något mer!
Om korvgrillning, man kan ju laga mat i keramik, så skröjat gods borde inte innehålla något farligt. Man kanske får se upp med gröna koppar-/kromengober mm förstås!
Och inget snyggt salt & kopparkarbonat strösslat över heller, såvida man inte använder den glöd som är kvar efter korvgrillningen, i den måste man ju kunna stoppa vad som helst?
Koko,
om tidningspapper kväver elden, har du ordentligt syreinsläpp underifrån?
Förmodligen inte, men man vill ju att det ska vara tätt så det reducerar? Bränner du i tunna eller grop eller tegellåda???
Jaså! Vill du ha svartbränt så ska du ju inte ha syre in till keramiken. Men då behöver elden ändå syre, så svartbränt brukar man göra med en buffer full med brännbart material, och sen elden utanpå.
Jag vill ha svart och vitt om vartannat, och gärna mycket vitt, så jag bränner i oljefat med hål längs botten.
jag har vart med om att elda med torra komockor(kobajs alltså). Då blandade man med torr blåstång oxå för att sen toppa med tidningspapper och ved för att få fjutt på det. Tången tar man nog för saltets skull, komockorna vet jag inte riktigt, kanske för långsamt pyrande? Kanske blir samma effekt med torv??
Har verkligen velat prova komocka, men vågar inte prata om det egentligen. Bara föreställer mig ett material som är finfördelat, vegetabiliskt och kompakt
Vad det ÄR spelar väl ingen roll,det här är ju utspritt i världen!
Jag gillar även reducerat hur kombinerar jag ihop den bästa soppan då?
Rozzy, vad är du ute efter för resultat? Menar du svartbränt?
Reducera lite koppar men ändå bränna på svärta, jag har en gammal cement rings ugn som står på skolan utomhus en har aldrig använt den. den har nog varit för typ gropbränning eller nått. Vore kul att testa.
Men så är jag ju influerad av min raku…