Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 925 ggr
Keraleij
0

Krukmakar-skrock

Apropå alla inlägg om tomtar så kom jag att tänka på att det finns väl en hel del Skrock och påhitt man har för sig i verkstan. Jag har fått lära mig att alltid rita ett kryss i leran som blir kvar efter sista krukan på skivan. Varför vet jag egentligen inte.

Jag har också en liten maskot som står ovanpå ugnen och håller koll på bränningarna.

Vad har ni för hyss för er?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

EvaLeraMM
0

Jag håller bara tummarna jätte jätte hårt för det mesta. :o)

zzaga
0

Det där med att rita kryss på kommer nog från den kristna traditionen att tro att kors skyddar mot otyg. Förr i tiden ritade man kors på väggar och över dörrar så att inte oknytt eller den onde skulle kunna gå in genom dörren. Tror det fins nån tradition om att rita kors i askan innan man sätter en ny brasa också.

Offra lite ris (eller var det risbrännvin?)  i rakuugnen till hör väl den japanska traditionen? eller har jag helt fel? Någon som gör det? Annars får väl jag börja så kanske den blir glad :)

Keraleij
0

Du har nog rätt zzaga, att det ska skydda mot otyg. Jag tror det där kryssandet var något jag fick med mig i bagaget när jag jobbade på Raus Stenkärlsfabrik. De hade förresten en hel del ritualer för sig omkring det där med bränningarna vill jag minnas. När det är flera månaders produktion som står på spel så får man väl inte lämna några trick oprövade kanske…

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

lotta2
0

Påminner mej om en gammal katalog från Cebex där det fanns en gammal ugn med små söta figurer  på som skulle skydda  bränningen. Underbara var dom!

LenaR
0

Bränner alltid rökelse innan rakun sätts igång. Det går INTE bra om man glömmer bort det kan jag säga.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Krukarin
0

Oj, vilket intressant ämne! För en som är både etnolog och keramiker Skrattande Mitt "hyss" är att göra någon figur som har till uppgift att övervaka utomhusbränningar. Något jag fick med mig från en kurs på Capellagården tror jag.

abbis
0

Ja jag skulle behövt någon vätte som vaktade min ugn  natten som gick…provbränningen med nya elementen gick åt skogen…vill varna för att sätta i element utan rör som man trär upp elementen på…två element fick för sig att krypa ur facket dom låg i och är nu totalt förstörda..några extra element har jag inte och någon snabb leverans är väl inte att tänka på före jul….life sucks

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

L.A.E
0

Har elementen rammlat ut helt nästan ?????   Det låter som om dom var för långa  när de var nya.Mina egna element är lite korta så att jag kan spänna dom lite  så att de inte trillar ut.  Annars kan  man få  tvinga till baka dom . Om man  värmer lite i taget med en gas låga så att de blir glödande och mjuka så kan  man pressa ihop dom lite åt gången.Man  måste nog ha lite tur och tålamod också så att elementet inte går av.Gråter  Ps.. Hur tjock är element tråden ??2,2m,m----??????

abbis
0

Hej lennart..dom är cirkus 2 mm..risken är väl stor att dom går av om man inte är van att hantera gaslåga…det är 6 element i ryggen och dom är precis lika långa som dom som satt där förut det är bara 2 som ramlat ut…jag tryckte ihop dom för att som du säger spänna dom lite när jag drog ut dom på  baksidan före att koppla dom…förtvivlan är stor då jag har massor med beställningar och en utställning som skall vara klar om en vecka…det är bara att ställ in

L.A.E
0

Kan tyvärr inte hjälpa dig just nu Annika har bilen i Solentuna. Den står där och så fort man rör bilen går larmet och starta bilen går inte heller vilken Jul.GråterGråterGråter Hoppas hon kommer hem med en Porsche i stället så kan vi åka till Frankrike och dricka vin och äta ostron.Cool

LenaR
0

Fasen vad tråkigt abbi!!! Tror du inte du kan få dit elementen igen? Har du inga kollegor du kan bränna hos? Håller tummarna för att du kommer på någon lösning!!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

abbis
0

Jag ska göra ett försök imorgon och se om det går att få tag i nya slingor  har inte gett upp ännu…men man blir rätt deppig..

#11 Det är inte så lätt att frakta icke skröjade saker utan att det pajar..har ingen kollega i stan.f.ö