Söker saltglasyrrecept
Från bränningen på kyrkeruds folkhögskola i fjol (som gick på tok) söker jag två recept. Dessa fanns i skolans burkar men tyvärr hade recepten försvunnit.
Jag skulle bli glad om någon kände igen dessa och har recepten kvar eller har recept till liknande….
Nr 1 . Pärlemor
Nr 2. Svart/brun/blå?
Tackar på förhand!
Pärlemorsglasengoben är av okänd ursprung, det finns inget recept på Kyrkerud…troligen nån tidigare lärare som haft receptet?? jag har vid tidigare tillfälle efterlyst den eller nån liknande här och fick då tips om att det nog ingår rutil… Har gjort jättemånga prover med rutil i kombination med andra saker men alldrig hamnat i närheten av denhär (men upptäkt annat kul på vägen). Den kan om den får mycket väremarbete dessutom slå över i ljusblå - ingen kobol-ljusblå alls utan en helt annan skum blekblå nyans
Salt vet jag inget om, men i vanlig ox kan man få blå skiftningar i borglasyrer som innehåller rutil. Kanske kan vara något att utgå ifrån?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
puttar upp denna igen och ger det en sista chans om någon känner igen dessa

Hej! Jag har varit härifrån en längre tid, men vill bara tipsa att Ruthanne Tudball gett ut en bok som handlar om sodabränning, soda i stället för salt. Kan kanske vara kul att kolla i. Soda i det här fallet är vanligt bakpulver.
Var på en workshop hon hade om sodabränning och det var mycket intressant. Googla på hennes namn och kolla bilderna på hennes hemsida.