Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1780 ggr
pyromanen
0

Konsumtions artikel

Läste intressant artikel (se länk nedan) . Enligt den finns det nån sort rättvisecenter i hjärnan som gör att vi känner större tillfredsställelse om vi upplever vi fått nåt riktigt billigt än om vi köper något vi verkligen vil ha.

Tycker det är jättespännande. Kanske en del av förklaringen till varför det är svårt att få skäligt betald för konsthantverk fast jättemånga tycker det är så fint….  samtidigt som shopping som fritidssnöje verkar vara så vanligt….

Och det kan ju vara strykande åtgång från sekundalådan, fast sakerna inte alls är lika fina… och ändå mycket dyrare än på ikea…. 

http://www.dn.se/opinion/signerat/konsumtion-ar-billigast-alltid-bast-1.929828

[rolnor]
0

Har funderat på en sekundalåda, en nackdel är ju att man sätter sin signatur på något man inte riktigt står för, men ska man slippa slänga saker så är det väl ett måste, har många av er proffs sekundalådor??

Instressant artikel i vilket fall!

ijonsson
0

Ja, det var en intressant artikel. Lustigt hur människan funkar. Tack o lov känner jag inte igen mej själv i artikeln… Gillar inte alls att shoppa… Fast å andra sidan älskar jag när jag hittar GRATIS-grejer! 100 liter blåbär kan få mej lycklig hela veckan… Dessutom var det ju GRATIS så då är det ju extra gott.

# Själv slänger jag hellre det jag inte kan stå för än har en sekundalåda.   Jag vill hålla en bra kvalité på allt jag säljer. Mun till mun marknadsföringen är viktig- dvs folk ser dina grejer hemma hos varann och hur vill du att dina alster ska framstå då? Som andra klassens keramik eller första klassens? Kanske låter brutalt i andras öron att slänga… men ärligt talat blir det inte så mycket sekunda längre.

Godsagare
0

Intressant artikel och jag erkänner att jag känner igen mig.

Det är väl därför jag åker mot asien istället för söderut eller västerut?

Det ÄR billigare att bo och shoppa där. Jag åker ofta på egen hand och betalar således hela rummet själv. Istället för 700+/natt så betalar jag 150. Då känns det bra.

Gekå´s var jag på för första gången i somras. Jag insåg att jag måste uppleva det själv för att kunna uttala mig om stället.

Jag fyndade.

Jag ska ha en fest om två veckor och kom bl.a. över helt ok vinkaraffer för 35kr/st. Jag ska bara ha dem på festen så kvalitet eller "fin-märket" spelar ingen roll. Självklart åkte andra saker ner i vagnen också, bl.a. en plättlagg jag använde ikväll. ;)

MEN, jag köper inte bara "billigt". Jag har nog mognat lite "med åren" och gick stá och investerade i en Lamino fåtölj i år.

Tillhörande bord och fotpall fick jag i present.

Det är nåt jag kommer ha kvar resten av livet.

Jag undrar också hur det står till med sekundakorgar hos er andra? Jag har en del jag gärna blir av med men är ju bara på två mässor om året och har ingen butik så jag vet inte hur jag ska bli av med det… Tips?

Vill absolut inte ha "plåttrigt" på mitt mässbord så där blir det inte aktuellt.

Well, tack för länken och jag väntar med spänning på att höra hur ni andra gör.

poja
0

På mina turnerer har jag med mig en stor trälår som jag fyller med sekunda grejer och hyllvärmare som man inte vill dras med längre. På nån dag är lådan tom. Kunder älskar fyndlådor.

lia1
0

#4 Håller med… kunder gillar fynd!

Jag har en fyndhylla med saker som inte riktigt håller måttet. Det har visat sig fungera som "aperitiffer" som sedan har genererat både återbesök och telefonbeställningar. Det är ungefär som att dom behöver nåt att värma upp med för sedan kan dom övergå till ordinarie hylla utan jätteångest över "höga priser på hantverk".
Jättekul tycker jag!!

Jag ställer förstås inte dit vad som helst.. Det kan vara lite galsyrdefekter, nån botten med pyttespricka (inte helt i genom givetvis) test av former som jag sedan använt vid test av glasyrer som blivit bra.. men då finns det oftast bara ett ex. Aktar mig noga för att ta upp beställningar på min testobjekt dock, om jag inte fortsatt med formen förstås…..

Ulla
0

Visst är det kul med fynd! Man känner sig så oerhört nöjd när köpt nåt och samtidigt sparat massor av pengar. Flört Spelar ingen roll om det är keramik, kläder eller något annat. Mina senaste fynd var fem bra filmer för en femma st och en liten prylhylla för en tjuga. (Loppis) Då fick jag en påse hembakta kakor på köpet.Skrattande

Det gäller bara att göra sig av med gammalt i samma takt som man skaffar fler grejer. Det är inte lätt, men det går.

När det gäller keramik så tycker jag att fyndlådor är utmärkta. Jag har jättesvårt att bara slänga saker.

Jag kanske skulle sätta upp en Varsågod-och-tag-hylla hemma hos mig för mina vänner och bekanta. Hmm..Obestämd

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

poja
0

Det var ju en kanonidé Ulla med varsego-hyllan. Det ska jag anamma.

ijonsson
0

Ja det var ju en toppenidé Ulla! Hellre det än en sekunda-låda

[rolnor]
0

Jag börjar få ett litet berg bakom min verkstad med sånt jag inte är nöjd med, min brors (han har mycket av min keramik hemma) kommentar var att det ser ut precis som sånt han har hemma, så det är ju lite en smaksak, tror nog att det blir ett lågprisbord för mej, så blir jag av med dom iaf…