dålig aktivitet
Hej alla keramiktokar!
nu var det lite dålig aktivitet här på forumet! vad gör alla? tokdrejar för att hinna klart till jul eller? 
Jag tänkte försöka göra lite muggar att ge bort i julklapp, känns som jag är ute i sissta minuten. Men om jag gör dem ikväll, beskickar imorgon torkar tills på fredag, skröjbränner sen glasera på lördag så borde de vara klara på julafton till lunch?! hm… känns lite tajt med tid. Nån som har tips på hur det kan gå fortare??

Ja.. här är lite dött… tror andra saker kanske ligger högre upp på göra listan nu.. grilljeraskinka.. .köpa julklappar… baka lussebullar… göra julgodis.. klä granen.. … dreja som en galning…;)

hihi…. ja folk är som tokiga bara för att det är jul snart. Stress stress stress…. själv sitter jag på jobbet och vägrar stressa.
Själv har jag sparat alla julförberedelser till den här veckan, så det blir bara korta besök här. Med datorn ständigt uppkopplad så kan man ju gå förbi med dammsugaren då och då.
Jessika, för att hinna med dina muggar så kan du hoppa över skröjbränningen och köra glasering med råglaserat gods. Det testade jag i veckan och det gick alldeles utmärkt. Men jag vet inte hur det går om du har öron på muggarna, jag hade inga.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ett tillägg
Doppa inte hela muggen i glasyr, då tror jag den säckar ihop. Du kan t ex glasera insidan medan muggen är läderhård och utsidan när den är torr.
Jag hade ingen speciell glasyr utan valde en med ganska mycket lera i. Har för mig att jag läst att det är bra någonstans.
_
_
Råglasering är bra. Men se till att insidan hinner torka ordentligt innan du glaserar utsidan, annars är det lätt att det blir fel. Innestängd fukt osv, glasyrsläpp i ugnen.
Usch, och fy, jag som tyckte jag låg bra till med julklapparna, ( klar redan= rekord då jag brukar vara ute den 23:dje) måste helt plötsligt ut och byta flera klappar då släkten köpt samma…Blä….Och hitta på något nytt igen. Uhh…Gillar inte trängsel och köer.
Oj, vi svarde visst samtidigt Ulla, igen. Men det går bra att glasera allt i torrt tillstånd,( om man vill det) bara ex muggen hinner torka helt mellan in och utsida. Lerinnehåll i glasyren är bra, men vissa funka ändå. Alltid bra att göra ett prov innan man kör en hel ugn förstås…
Jag tänkte också tipsa om råglaserng, men det behövde ja nu inte. Så ha´det bra och lycka till.

hehe, skön jycke
…
God Jul på dig själv!
_
_

Nu blev det visst massor av aktiviteter här, så fort jag gick ifrån datorn…
Råglasering måste jag testa nån gång men nu törs jag inte det för då är det ju risk att det inte blir några keramik-klappar i år.
Brukar ni öppna ugnen på glänt för att avsvalningen ska gå fortare eller något sådant? Jag vet att den diskussionen förts tidigare men har svårt att hitta den.

Du kan öppna ugnen tidigare men då riskerar du att det blir sprickbildning i de översta stenarna och locket. Glänta vid max 100 grader. Vinn lite tid och få sprickor på köpet är alternativet…..

#8 LarsT- vem har gjort den kul bilden?

Det är ett av årets julkort, från lilla frugan ….
GOD JUL alla ,fick kort från gammla elever och en del har fått barn.Konstigt vad finns det i leran egentligen???? Själv har vi tre flickor +3 elever har fått flickor i år. Kanske är det kvartsen eller fälltspat eller något annat?.?????
Oj, glömde nästan Jul skinkan den är i ugnen hej då.

#14, LarsT, en lite fräck fråga: Får man "skicka vidare"? Jag tycker vovven va kul!

Jag tänkte just be folk komma med lite frågor som vi kunde klura på under julen när jag genast kom att tänka på en jag har själv.
Innan har jag alltid satt på ugnen ganska sent på kvällen. Och sen tittat till den på morgonen när den redan är påväg ner. Nu "kom jag på den" med att vara upp i topptemp. Vid ugnsluckan (det är en frontmatad) lyser det ganska mycket rött genom springorna och det ser inte alls ut som om det är tätt. Jag puttade på dörren men den rör sig inte och jag har fått lära mig att man inte ska skruva åt allt för hårt för att ugnsteglet "sväller" när det blir varmt. Men min fråga är nu om jag bör isolera med mer "rep" runt om eller om det är ok att det ser ut så?
Så ser vår ugn också ut, att det glöder i springorna kring luckan. Jag har aldrig ens tänkt på att bekymra mig över det, men det kanske spar en del energi om man tätar bättre?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag har konsulterat frun och det är helt ok att sprida kortet vidare, citat - "Peace to the world" !
Att det lyser från lite springor här o där är inget att bry sig om sålänge det inte är så mycket att det synbart påverkar bränningsresultatet. Den värmeförlust springorna gör är troligtvis försumbar i sammanhanget. Då skulle ni se CCC:s ugn i topptemp som närmast påminner om en snölykta i natten, men det går ändå bra ….

#19 - Tacka frun, Lars! Nu går det ut i cyber space…

Det är säkert mellan 1-1,5 cm mellanrum, fortfarande inget att oroasig för?
Jag tycker att brännresultatet är ojämnt nämligen:/ Jag har inte kollat med coner över allt i ugnen (de har tagit slut). Men på en glasyr som jag har lite koppar i är skillnaden väldigt stor från mitten , uppe och nere.

Ja, det låter lite väl mycket förstås, förstår att det drar kallt där. Har du fiberrep är det en bra ide att ta upp en ränna och limma dit. Själv hade jag inget rep i ett liknande fall utan skar till remsor av fibermatta. Dammar mer, men gör samma nytta.

ok… jag ska kolla lite noggrannare nästa gång jag bränner, och mäta riktigt.
….God Jul, allihopa från mig !