Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 5204 ggr
zzaga
0

Porslinstomtarna anfaller

Jag har en väldig hatkärlek till just porslinstomtar och av någon anledning köpte jag en omålad porslinstomte som jag tänkte ge mig på med gamla ärvda porslinsfärger. Jag tänkte att det kunde vara kul med lite alternativa porslinstomtar … kanske en gemensam online utställning till jul kanske?  Några som tycker att det skulle vara lite roligt?

lotta2
0

Ja, du om jag ska ge mej på en tomte så får den f-n i mej vara alternativ ,hehehe….Trädgårdstomar är värst…hehe..

Menar du alltså köpta tomtar som vi ska färglägga eller egengjorda tomar? Kul idé vilket som…

zzaga
0

Jag hatar också trädgårdstomtar… de brukar var helt hemska.. speciellt den som åker på en snigel *ryser*.

Jag tänkte att det kunde vara roligt med såna man köper, det är kul att se vad mycket olika dekoren kan göra.

Nån som har nån pejl på vad man blandar porslinsfärger med för medium? Jag har för mig att det skulle vara nån olja, eller är jag helt ute och cyklar?

lotta2
0

Det är en olja, heter RCP medium eller universalolja…

Var köper /hittar man tomtar då?

zzaga
0

ok, vart kan man köpa den då?

Jag köpte min på Ullared!!!

lotta2
0

Jaha, det var ju nära i alla fall;) Tänk vilka grejer vad vi har i Halland..

oljan finns hos Cebex och Cerama bl a .Säkert hos en del hobbyaffärer där man kan köpa posrlinsfärger också..:)

zzaga
0

He he:) jupp bara att kila över, de hade MÅNGA att välja bland, rena mardrömmen;)

Ok, jag får ta och kolla upp det där:)

lotta2
0

Tänk efter att bott i Halland i flera år utan att varit en enda gång i detta omtalade Ullared, tills i förra veckan då jag gav upp inför barnens tjat och åkte dit… Och nu ska jag dit igen för att köpa en tomte, det är ju skrattretande…;)

Ulle
0

Lotta, du måste vara unik.

Jag var där igår för mitt årliga bunkringsbesök (köper nästan alla förbrukningsartiklar där) och såg tomtarna men jag kom inte på samma roliga idé som Zzaga, gick bara snabbt förbi…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

zzaga
0

Ulle det är långt till jul ska du inte vara med på ett hörn?

Lotta

ha så du blev övertalad till slut! :D

lotta2
0

Tomten blir nog verkligen alternativ för mina porslinsfärger som jag har är lite starkt begränsade i färgskala..Men det är väl inga regler som gäller? Allt tillåtet? Mixed media också?

zzaga
0

Lotta

Jag tycker vi kör att allt är tillåtet:D

lotta2
0

Hoohoo, jättekul med galna tomtar… Hoppas massor vill vara med, vore så kul att se vad folk hittar på…

Man kunde kanske ha flera klasser i utställningen? Som porslinsmålningstomten, och några andra kanske? Underligaste tomten..Läskigaste tomten…hehe, tanken svindlar när man funderar på vad man kan hitta på med en tomte…

Denna kommentar har tagits bort.
zzaga
0

Allt är tillåtet:D En feteish tomte kanske? ;)

Jag har länge varit sugen på att bli medlem där:D Jag hörde att de hittat runt en 500 befriade tomtar i en skog i frankrike :D

lotta2
0

Jag tyckte det var lite kul med dom som befriande en tomte och tog med honom på semster, fotade tomten framför alla sevärdigheter och skickade hem korten till ägarna…

zzaga
0

Lotta

Jag tror det var Kraftverk som började med det. De kidnapade en tomte i England som de tog med sig på sin värlsdtune. Sen fotade de honom runt om i världen och skickade vykort till hans ägare. Skitkul:D

magnus-palmcrantz
0

Det finns inga absoluta sanningar. Har nu verkligen sett snygga trädgårdstomtar. Kallas visserligen vättar av keramikern Ernst Egon Andersson i Hälleforsnär. Jag saltglaserade några som sedan vaktat rabbaterna i min forna trädgård, året runt. Sorken försvann. Om det nu beror på detta eller på att mina katter tillslut skrämt dem på flykten. Låt nu inte detta lägga sordin på utmaningen med porslinstomtar. Jag är med.

SirpaFingerroos
0

Tomtar.. jag älskar mina porslinstomtarGlad. Jag målar en varje år.. och så tar jag fram alla till Jul. 1:a advent. I Jul ska jag fota alla tomtar och lägga in en bild i Fotografier. Trädgårds tomte har jag ingen.. Har tänkt köpa en men har ej hittat någon fin.. Kan någon tipsa var man hittar dem? Ullared… för långt bort… Var där i somras men hade inte tankar på tomtar ..vilken miss…Glad Porslinstomtar kan oxå köpas från www.uterm.se Hälsningar till er alla

Ulle
0

Hmm, jag kanske skulle lägga ut en krok hos mina klasskompisar så kan vi göra en porslinsbränning tillsammans kanske. Och sen får vi skicka en bulvan till Gekås för att köpa ut porslinstomtar…

Det kan bli kul…kanske…

//Ulle

zzaga
0

Magnus

Kan du inte fota av de där snygga tomtarna. Jag har fortafarande aldrig sett en enda tomte jag ens kommer i närheten av att gilla. Roligt att du är med… vi förväntar oss en rikgit snygging av dig nu ju;)

På Utherms sida fans en hel del väldigt fula tomtar som behöver räddas. Speldosan är min favorit *ryser*

lotta2
0

Hehe, efter att kikat på utbudet på sidan får det mej att inse att jag inte visste vad har jag gett mej in i…Urk, .jag tycker dom var ganska fula allihop, jag… Konstig smak har jag väl…Speldosan var verkligen inte nåt för mej heller. Bästa tomte var väl den på korken, så man fick någon nytta av den….:)

Magnus, jo, jag vill också se dom snygga trädgårdtomtarna, Har aldrig sett någon som inte jag mått illa av….Men kanske en diskret tomte i dov stengodsfärg och inte en färgglad vanlig en  kan vara nåt…

zzaga
0

eller en trasig en;)  Ha ha ha!

pluppan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

på tal om juldekorationer "going bad"

för ett par år sedan satt jag och pysslade med mina barn och de skulle göra egna julänglar. min dotter gjorde en ängel så vacker som en prinsessa med långt hår, blå ögon med ögonfransar och röda läppar. vad min son gjorde kan ni se på bilden.

tror dock att han blir en stor konstnär……..eller satanistFörvånad

ps. båda änglarna har numera framträdande positioner bland vårat julpynt.ds.

Ulla
0

Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
0

Bäst att hålla den här tråden aktuell så att inte utmaningen faller i glömska. Får sätta mig in i det hela när jag kommer tillbaka till vardagen igen.

_
_

zzaga
0

Jag tänkte jag skulle posta ett före och ett efter foto på tomten, men jag har inte hunnit. Sen verkar mina porslinsfärger vara på rymmen:/

magnus-palmcrantz
0

På begäran, här är några av Ernst-Egons vättar. Saltade och vädertåliga.

Ulle
0

Hur går det med tomtemålandet? Jag har i allafall skaffat mig en tomte (från Gekås i Ullared) och lånat porslinsfärger av en kompis. Om jag hinner ska jag sätta mig och måla nu under helgen.

//Ulle

zzaga
0

Jag har så dåligt samvete. Jag har inte hunnit måla alls på tomten:/ Hoppas att jag får tid innan jul iaf.

Ulla
0

Det är snarat dags för tomtarna att börja sin säsongstjänstgöring. Ni har väl inte glömt utmaningen?

_
_

LenaR
0

Jag är med! Måste hitta mig en trädgårdstomte nånstans bara. Ska de vara färdiga till julafton alltså?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

SirpaFingerroos
0

God Jul och Gott Nytt år 2007 på Er allaGlad

Det här är mitt bidrag .. årets Tomte 2006

Hälsningar Sirpa

LenaR
0

#34 Fruktansvärt kitschig! I love it!!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.