Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2066 ggr
koko
0

Skröjtemp för rökbränning?

Ni som rökbränner, vad skröjjar ni i? I artikeln här på iFokus kan man läsa att för att behålla glansen (om man har glättat) ska man inte köra över 925 grader.

Men om man inte glättar o bara vill att godset ska bli mer hållbart, kan man då inte skröja sitt stengods lite högre typ i 1000 grader? Utan att för den skull inte riskera att leran sintrat för mycket för att kunna "rökas".

Tips o funderingar välkommet!

LenaR
0

Till Raku kan man ju skröja så högt som 1060, så det måste funka till rökbränning också!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

koko
0

Ok, kanon ju. Kanske är det skillnad med olika leror, tex sådan som har chamotte och molochite?

Wabisabi
0

Glättar en del keramik för att bränna naked Raku och det skröjar jag inte högre än 950°. Går man för högt så försvinner lite av lystern. Kan ju bero på att de leror jag använder innehåller antingen chamotte eller molochite, kanske blir det annorlunda med en lera utan?

koko
0

Jo, fast det kanske är en för stor risk att använda chamottefri lera till rakun? Har testat rökbränna lite sånt, men en del har spruckit av det.

Wabisabi
0

Det ligger nog nå´t i det.

Fast ni här på keramik.ifokus har inspirerat mig till att använda papperslera. Jag har gjort en hel del fat nu i veckan som jag har tänkt rakubränna, har glättat någral för att testa om det fungerar med Naked Raku.

Någon som vet?

Vanja-K
0

Jag skröjbränner i omkring 980 till Raku. Till all keramik som är glättrat om man vill behålla glansen så inte över 950. Om man bränner högre så försvinner den mesta glansen, men däremot finns den lena ytan kvar. Svartbrännt gods är ju lågbrännande. Därför bör man tänka på att gods som ska ha glansen kvar och som svartbränns, eller zaggar aldrig är lika hållbart. Spelar ingen roll vilken lera som används. Allt gods som glättras kan inte brännas högre. Däreomot kan man få det till att hålla vätska rätt bra , med olika metoder.eller leror.