Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 7245 ggr
Cardellio
0

Kostnad för julmarknader?

Jag har precis börjat försöka mig på att sälja mina verk till andra än mina kompisarFlört och har då tänkt att vara med på någon julmarknad.

Jag undrar om  någon av Er, mer "garvade" keramiker, som redan har provat på det här med hantverks- och julmarknader såsom kanske Taxinge, Skansen, Utö, Kistamässan m.m kan tipsa om vad det brukar kosta att medverka?

Jag hörde mig för på en marknad och då skulle det kosta 1000:- per dag (utomhus). Är det mycket eller lite?

Om det går riktigt bra med försäljningen - vad kan man då ungefär få in på en dag?

Man kan ju också fråga sig om det är bäst med stora marknader med många besökare eller en mindre marknad där utställarna är färre, men kanske också konkurrensen är mindre? Svårt att veta hur man ska börja och hur mycket man vågar investera!

Tacksam för alla tips!

pyromanen
0

Garvad kan jag nog inte kalla mig än, totalt 8 ggr har jagt varit på marknad med min keramik…  Har kostat från 200-400 kr pr meter bord (inomhus) för 2 dagar (100 kr/meter utomhus), har haft 2-4 meter bord. Försäljningen varierat från 1500-8000 kr/dag.  Har inte varit med på nån av dehär slotsmässor, där det kostar flera tusen.  Tänker att även om man skulle sälja bra så är jag inte så marknadssugen att jag vill lägga en massa pengar till en arrangör.  Lämnar man in på kommission upplever jag det som mer ok att en del av intäkten går till försäljaren, för man slipper ju försäljningsjobbet själv, men på en marknad har man det jobbet själv, och det är ganska slitsamma dagar!

Cardellio
0

Tack för svar…kändes nämligen som om 1000:- per dag var lite i saftigaste laget, då jag ju inte alls vet vad jag kommer att sälja för.

Vilken typ av marknader har du varit på?

Är det någon som har varit på Uppsala julmarknad?

Vad kostar det t ex på Taxinge (som jag antar är en av de dyraste marknaderna?)

pyromanen
0

Varit på lokala marknader (högst 5 mil hemifrån), väld såna där man satsar på hantverk, lokalproducerade matgrejer mm o håller hårt i att inte sälja massproducerade saker, skräpgodis mm (det är fel kunder där tror jag)

ijonsson
0

Det finns lite olika sätt att se på det där med mässor och kostnader tycker jag. Jag har stått på mängder av mässor genom åren och enl mina erfarenheter väljer jag ALLTID kvalitétsmässor. Gärna stora (och i och med det dyra…) av en enkel anledning. På en lite dyrare mässa gör arrangörerna alltid en betydligt bättre marknadsföring vilket innebär att det kommer mycket mer folk vilket innebär att jag säljer mer. 1000 kr/dag är tyvärr inte mycket… De pengar du betalar till arrangören går dels till löner för den ENORMA mängd personal det går åt till ett sådant arrangemang, dels till marknadsföring och dels till arrangörernas hyra av slott el dyl. Så det är alltså inte så att arrangörerna lägger dina pengar i sin ficka utan de låter pengarna jobba!

Mitt råd är att du ska satsa en slant - annars får du ALDRIG veta hur det går för just DEJ! Hur mycket du säljer beror dels på dej själv (hur bra säljare du är), dels på antalet besökare och allra viktigast - hur bra alster du har.

Cardellio
0

Ja…visst är jag nyfiken att prova mina vingar, men helst vill man ju inte göra förlust heller…

Är också osäker på hur många alster som man ska ha med sig, t ex av themuggar, större fat och skålar, tomtar (ja, jag vet att det har skrivits en del om dessa….) m.m. Detta gäller för två dagar på en av de större marknaderna. 

Någon som har tips?

Doriz
0

Min erfarenhet som besökare på julmarknader är att jag drager mig för att köpa stora saker. Det handlar inte främst om priset utan att man skall släpa runt på dem. Visst kan man gå tillbaka och köpa precis innan man går hem, men det blir sällan så, i alla fall för mig.