Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 2254 ggr
Ulla
0

En gammal mangel

En tjej, Åsa, som jag träffade för ett par år sedan berättade att hon byggt om en gammal handvevad mangel så att den gick att använda som kavlingsbord.

Nu har jag fått ärva en sådan gammal mangel, men jag vet inte hur jag ska göra för att bygga om den. Någon annan som vet?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Roger
0

Har också en gammal mangel men behöver du bygga om den? räcker det inte med att släppa på spännskruvarna eller blir avstånden mellan rullarna inte tillräckligt stort?

xarfez
0

Det enda du behöver göra är väl att ha en skiva som är iaf 1m lång och sen lagom bred så den går igenom mangeln.

Ulla
0

Jag antar att det bästa jag kan göra är att testa. Undrar hur Åsa gjorde? Man måste ju på något sätt kunna spärra valsarna så att avståndet mellan dem blir konstant.

_
_

Ulla
0

Jag har ännu inte gjort några större mängder plattor så det har inte blivit av att testa mangeln, men till våren kommer jag att ta fram det och göra ett försök.

Det kanske har tillkommit någon här som vet hur man gör?

_
_

johli
0

Intressant! Man borde kunna använda distansribbor med önskad tjocklek som man placerar på var sin sida om leran. Borde fungera.

zzaga
0

Jag har också en gammal en som jag tänkte göra om på. Men med plattor i olika tjocklek borde det funka:)

Bregotta
0

På en kurs jag var på körde vi mellan två plattor - då fastnar det inte på valsen.