EOD tisd 9 jan
Hejsan:)
Här kommer dagens keramikföremål:
http://keramik.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=8676f0e7-d9fc-4ffc-ab3d-b0160baf83c2
Vasen är gjord av:
Lennart och Annika Eisenhart.
Stengods med kristallglasyr.
Jag har ingen mer info men jag är säker på att ni kan få svar på era frågor.
MUMS!
Formen fin, men glasyren e riktigt hemsk, färgvalen, burr!…. 8/
Jag tycker den är fin. Alla som jobbat minsta lilla med Kristallglasyrer får något vilt i blicken när man ser en snygg form kombinerad med kristaller. Uppskattar dom extra mycket eftersom man vet allt jobb som ligger bakom. Snygg avslutning utan rinndroppar, gissar att du fick slipa en del eller hur LAE, bränd på ställning? Sedan är jag ju så knäpp att jag tycker att det utsöktaste inom Kristallglasyrer är en enstaka placerad kristall på krukan, men det kan man ju inte styra tyvärr.. Hur stor är vasen??

Jag gillar formen, men jag tycker den ser lite naken ut upptill. Jag saknar något där… det känns lite tomt?
Den formen förknippar jag annars med medeltida barer där de har en stor plugg i, är bruna och innerhåller öl eller whiskey.
Därför känns det konstigt att se den med just kristallglasyr. Kristallglasyr är för mig "fint" typ: snoffsiga-tanter-på-östermalm med-små-små-hundar-fint om du fattar hur jag menar.
Jag vet hur krångliga de där kristallglasyrerna är , jag har tröttnat på dom bara genom att läsa om dom och det vill ju inte säga lite.
Snygga och stora kristaller har du fått till:)
Jag skulle nog velat ha kristallera mot den vita porslinsbakgrunden… men det är nog jag som är färgad just nu. Jag blir förälskad i allt av porslin just nu verkar det som. Och alla vet ju hur lätt det är att dreja i porslin
Tack för att du bjöd på dig själv!!!!
Lite fakta porslin bränd 1280 grader utjämnig 2 timmar på 1100 grader,Vasen är ca 30 -35cm hög och ej slipad.kristallerna blev extra stora för att sommaren var varm och ugnen inte ville svalna.Kristallerna vill helst sätta sig där nere och att få rätt mängd med kristaller är svårt.Och för att göra större kristaller så slog jag sönder en annan vas och tog små bitar av kristaller och satt fast de med glasyr på nästa vas.
Formen ja , den är allt lite av huggen där uppe.Det är lätt att det bara blir vaser när en håller på med kristallglasyrer. Kan också vara svår att ställa en sån vas i ett hem.
Måste hålla med koko 2# att färgvalen ibland kan bli riktigt hemska ,det är allt en del former man har pajat med fel glasyrer.Oj,oj,oj och Jo då det är kul att få bjuda på sig själv ock kritik är alltid bra, det kan bli bra saker av kritik.Det är allt bra när man kan ha olika smak om saker och ting.Skulle vara hemskt annars.

Jag tycker att den är häftig!
kan hålla med Zzaga om att formen upptill kan se tråkig ut men jag känner oxå att det är lite grejen med kristallglasyr, formen ska inte ta överhanden, det är kristallerna man ska förundras av.
Jag trode inte den var som hög som 35 cm. Man kan lura sig på bilder! Lika var det i Godsägares fotoalbum, där ligger en bild på vad jag trode var 2 muggar som "var beställda av vår konung", det visade sig nyligen att det var krukor (iallafall stora).
Jag har aldrig gillat Kristallglasyrer och det här är inget undantag. Men jag tänker ge dem en chans till, så om ett år kanske jag tycker annorlunda ;)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag måste efter detta att själv kasta mig till vargarna!
Jag får inte upp bilden.
#9 Gå in på våran fotalbum så hittar du kristallvasen där.