keramiker-bagare
Jag har en liten teori som jag skulle vilja kolla sanningshalten i.
Jag tror att många som gillar att arbeta med lera också tycker om att baka. Någon gång för länge sedan bläddrade jag i en bok i just detta ämne. Div. keramiker bjöd på sina bästa recept.
Så, hur är det? Tycker ni om att baka?
Vidare undrar jag om någon vet vad boken heter?
Nä, jag gillar inte hårt ojäst bröd, torra sockerkakor och vidbrända bullar, så jag bakar sällan!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tyvärr, jag gillar inte heller att baka. Gör det ibland med bra resultat, men bara om jag måste. Så din teori passa inte på mig i alla fall. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag gillar att baka och märkte att jag knådar ex. en bulldeg mycket lättare efter jag lärde mig knåda lera…

Jag bakar inte men pappa var konditor…
Bakar mycket sällan nuförtiden, men har gjort i perioder, roligt, men det blir så mycket disk! (är lat..)
Bakar gärna om tid finns!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag älskar att baka, har nyligen trillat ner i surdegen (bildligen) och får lägga band på mig så inte frysen blir knökfull. Skulle gärna baka ett par gånger i veckan har till och med funderat på att starta ett litet brödbageri. Kakor och bullar bakar jag sällan.
Min förre keramiklärare påstod att Herta Hillfon började som bagerska, men jag har inte hittat något som bekräftar det.
har aldrig gillat att baka bröd, men efter att ha börjat med keramiken så märker jag att jag har bättre hand med degen, men det tar så fasligt lång tid så jag drar mig för det. Har en farfar(89 år) som kommer med hembakt några gånger i månaden så jag är väl bortskämd!)

Jag är också passionerad surdegsbagare som förhoppningsvis nästa år ska bygga vedeldad bakugn! Hoppas att det på lång sikt ska leda till en liten kommersiell verksamhet som inbegriper både bröd och keramik.
Ser många likheter mellan bakning och keramik. Båda är mycket gamla tekniker, använder basala naturliga råvaror, knådas, formas i mjuk degkonsistens och förvandlas slutligen av elden till något nytt och fantastiskt som är mycket olikt startmaterialet. Nackdelarna är också samma - det dammar och det blir mycket disk …
Gillar att baka och tycker mig vara ganska bra på det, i alla fall det söta. Har oxå tänkt att det påminner om varandra, i början råkade jag säga "degen" om leran flera gånger!
Skillnaden är väl att man vill knåda ut luften ur leran och knåda in den i degen.
Sen är det likt, knåda, ugnsbaka och faktiskt oxå att blanda recept!
baka….nja
det är inte en prioriterad grej hos mig. blir mest det nödvändiga baket till jul och födelsedagar.
men det är gött att äta!

Jag bakar ofta, har glutenintolerans i familjen. Blir mycket billigare och godare.
#7 Har du inte sett serien "Baka och dreja med Herta och Freja" Där bakar och drejar Herta som inte är speciellt duktig att dreja med sitt barn barn i 5-6 avsnitt..Har den inspelad på VHS gick på Tv:n för 23 år sen ca.Brödet bränns vid och Herta är inte speciellt pedagogisk med sitt barn barn , bara elak*L*
Bakar också surdegsbröd…. nödvändigt för att som dansk överleva i detta landet :-) Har tidigare bakat MYCKET men det har minskat i takt med att keramiken har ökat. Det samma har tyvärr också husrenoverandet… som stått still sedan saltugnen föddes.

Kan man baka av bröden i eldboxen efter saltbränningen?

Jag bakar jättemycket bröd.
# ingen aning!
det gäller väl i så fall att vänta tilll lagom temperatur inträffer efter typ 1,5 dygn (efter 24 timmar bruker min vara på 600 grader…). Det enda i matväg jag varit med om att kombinera med bränning är att raka ut lite glöd från vedeldade rakuugnen o grilla korv..

Det låter otroligt spännande att grädda bröd i samband med en saltbränning! Tänk om man kunde göra det när man eldar upp temperaturen. Då skulle man ju ha något jättegott att äta medan men eldar och bevakar.
Tror inte så mycket på det faktiskt :-) tycker annars om galna idéer
tror det skulle smaka mycket rök om man stoppade in degen på väg up i temp.. det är ju mest flammor, inte glöd…..

Gillar att bnaka men tar mig inte tid…kommer inte igång med det…älskar lukten av nybakat!

Tycker det är härligt att baka.. när jag kommer igång vilket är sällan numera. Pappa var bagare så jag gick i den "hårda skolan"
. Är glad att jag fick lära mig så mycket av honom (han e borta sen många år) tex att "riva bullar" (rulla till bollar) med båda händerna.
Jag bakar, allt möjligt, bullar, sockerkaka, kladdkaka, men framför allt oftast surdegsbaugetter. Och familjen älskar dem! Jag sätter degen kvällen innan och stoppar in iugnen på morgonen, härlig frukost!
Min man gillar också att baka, vi tävlar om den fina bakmaskinen som han fick i 40-årspresent, en Major Kenwood. Det är grejer det, då kan man knåda stora degar lätt och brödet blir superfint.

Jag tycker om att baka men brödet blev aldrig riktigt bra varvid jag inköpte en bakmaskin för några år sedan. Mina arbetskamrater vred sig av skratt och hånade mig i flera dagar. De har slutat nu efter det att jag med viss tvekan låtit dem smaka på brödet som denna eminenta apparat frambringar. Jag är supernöjd. Kakor och bullar går bättre och där klarar jag mig med vanlig ugn. Just nu är det surdegskakan Herman som mest är i formarna. Det är lite som ett husdjur att mecka med surdegen varje dag, röra om den och mata den.

Jag gillar att baka men förknippar det inte alls med något jag gör i keramikverkstaden eftersom jag inte knådar min lera.
Men en go morotskaka är ju aldrig fel:)

Kul att höra att surdagskakan Herrman har flyttat hem till dig Doriz. Han har gjort ett gästspel även hemma hos mig. Jag bor fem mil nordväst om Uppsala. Var bor du? Kanske finns Herrman i hela landet?

Hmm, jag fick en surdeg som hetter Herman när jag bodde i Borås. Jag tror att det var runt 1985. Kan Herman ha överlevt så länge??
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

He he. jag googlade Herman nu och hittade massor av recept på hur den tillverkas. Men eftersom jag fick den redan 1985 har troligen företeelsen funnits länge. Kul!
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Jag ser absolut ett samband mellan att gilla att baka och gilla att arbeta med lera!
Själv älskar jag att baka- och älskar lera.
Nikmar

Jag har en svåger i bareribranchen. Han påstår att många bagare tar upp keramik som hobby när dom slutat jobba!
Själv gillar jag att baka men tyvärr blir det allt för sällan.

Herman träffade jag också på i mitten av 80-talet i Göteborg.

#26 och 30 jo Herman fanns på den tiden också … vilket gör mig lite småskrämd - jag är tyvärr lite larvigt äckelmagad då det gäller vissa saker som vem som nyst i smeten, var den varit innan den kom till mig. Hos mig bor Herman i micron eftersom man inte får ha lock på honom. En kompis och jag funderade på vad som hände om man bakade enligt receptet som var men men inte hade i surdegen. Hur mycket gör egentligen Herman? När man bakar med surdeg trodde jag inte att man behövde jäst/bakulver men i Herman skall det vara 3 tsk bakpulver.

#31 I de flesta surdegsrecept är det ofta jäst. Men det går att baka utan jäsningsmedel.
I mitt danska rågbröd finns bara surdeg! jäst är fusk i surdegsbröd…

Baka är kul.. ibland. Jag bakade mycket förr, innan jag började med keramiken
Gillar att baka, har träffat många keramiker som gärna ställer sig att knåda en deg efter att ha varit i verksta´n hela dagen.
Jag brukar säga att det är "rogivande för själen" både att hålla på med keramik och att baka.
Ps Jag träffade också Herman i mitten på 80-talet men nu var det längesedan jag hörde talas om honom, trevligt att han finns fortfarande.
Jag bakar i stort sett allt mitt bröd… har aldrig tänkt på kopplingen lera-bakning förut. Spooky! Fast jag avskyr att knåda så jag håller mig till knådfria bröd. Receptsamlingen på dessa börjar bli rätt så diger vid det här laget. Kanske får jag nog av knådning i verkstan…

# 32 och 33, vad gör surdegen för degen/brödet om den inte jäser, är det en smaksättning?

Jovisst bakar jag gärna men det har inget med keramiken att göra. Bakar mest för att familjen ska slippa alla tillsats det finns i "köpebröd". Själv äter jag ytterst lite kolhydrater så jag behöver inte baka för egen del…
En fråga; Är det inte ÄNNU vanligare att keramiker gillar matlagning? Så är det för mej som organisk kemist, man blandar saker, värmer och sen kollar man resultatet!
#39 Haha, min syster är kemist, hon lagar aldrig aldrig mat! 

#39 omvärlden tycks däremot tro att keramiker är lystna på vin är min erfarenhet. Ofta då vi har "besök" i verkstaden så får vi n flaska vin. Jag har inte hjärta att tala om att jag inte dricker vin utan niger och bockar men kan inte låta bli att fundera på hur det kommer sig. Att taga med sig en flaska gott vin då man går bort är i och för sig varken kontroversiellt eller speciellt ovanligt men det är ju inte alltid man väljer det. De flesta vet att jag är tepimplare men ingen kommer med en påse te! Har det något med arketyper att göra, dvs vi ser framför oss en person som i brist på inspiration tröstar sig med ett glas eller två i sin dammiga verkstad.
#41, detdär gäller inte bara keramiker! min lilla pappa, bonde och med i diverse styrelser… har i alla år fått flaskor… och drickar typ två glas vitt vin om året, får migän av rött.. varje år växte flaskorna fram i förrådet och sen när hans syster fyllde år tömte han förrådet o gav henne i present… kunde vara runt 20 flaskor. Värst var det då han fyllde 50! då kom folk med både 2-3- och 6-pack med rödvinsflaskor!! men tänk va mycket bättre det hade varit om han inte varit så "artig" utan istället konsekvent gått ut med "dricker inte, men älskar choklad"… folk vill ju gläda faktiskt, ge nåt som uppskattas..då är det väl mycket bättre att vara ärlig??
Älskar vin, men om det ska smaka riktigt bra så blir det dyrt…

Så kul det har varit att läsa alla era tankar om bakning!
Vi kan väl konstatera att ganska många gillar att baka. Min teori var inte helt fel. Tack alla ni som deltog.
Vid en genomkoll har jag konstaterat att:
- Ca.20 personer gillar att baka.

- Tre bakar inte.

- Flera stycken verkar ha ett förhållande till bakning. Tex.anhörig som är bagare.
Hej..det ligger nog något i vad du säjer om att baka. Jag gör det ofta, flera ggr i månaden. Många experiment blir det oxå, precis som med leran……
Jag har en bok som heter
Goda möten.
mat, bak& konsthantverk.
Den är utgiven av värmlands konsthantverkare. 054-15 88 90
Läckra bilder o recept, på mat gjorda i de egna hantverken.
Jag är en av de tre som inte bakar, men jag är en udda keramiker på flera sätt: Jag har ingen trädgård, har aldrig intresserat mej stort för odling, och jag har ingen katt. 
Alla de sakerna - trädgård, bakning och katt - ska egentligen ingå i en äkta krukmakares liv, det har jag nästan vetenskapliga papper på. 

Jaha!!! Jag har två katter!! Växthus, trädgård och jobbar med keramik.. bakar ibland, alltså är jag en "äkta" krukmakare
.. eller?
Japp! Det kan du skriva in i framtida cv:n!

Snyft! Jag kan aldrig bli en riktig keramiker. Inte ens om jag börjar baka allt mitt bröd. Allergisk mot katter.
_
_

Stackars dig
Ser ljust ut för mig då :-) Har en stooor trädgård som jag periodvis lagt ner mycket krut på… bakar och har en katt. gillar också vin…
Min mormor o morfar var bagare/konditor liksom min farmors föräldrar..
#52 Det var nästan lite kusligt!!

Jag har också trädgård, katter och bakar gärna, och så keramikverkstan i källaren.

Jag gillar också vin.. är det ett +
#55 Det hoppas jag! Då har jag en keramikerpoäng i alla fall! 
Latbakning
Bakar rikligt med matbröd men är lat så jag kör assistenten slänger dem rakt i brödformarna in i ugnen på 50 grader 30min sen drar jag upp till 200 grader 15min på varmluften och undervärme. allt utan att ha petat på degen…lite trist ibland…ska nog gå och göra kanelbullar.

#42 ärlighet är väl underbart och om någon hade frågat mig så är det självklara svaret att vin är jag inte lysten på däremot dricker jag gärna ett glas eller en flaska champagne, men när någon kommer med en gåva till mig och den så att säga redan är materialiserad så säger jag inte, tack men jag dricker inte vin, säkert dumt men har med uppfostran att göra, ibland handlar det om hur uppmärksam man är mot andra, jag hade en arbetskamrat som var så rar och tjänstvillig och ständigt hämtade kaffe åt alla, däremot tog hon sig aldrig tid att faktiskt lyssna in hur man ville ha sitt kaffe eller ens om och då blir det en falsk vänlighet för mig, för mig är det mer värt att en person vet att jag inte dricker kaffe än att den erbjuder sig att hämta te åt mig, att erhålla vin som gåva är ju ett välfärdsproblem om ens något problem,
Jag hade en Birma-katt i ett halvår, vi köpte den till min flickvän, sen gick vi skilda vägar och katten försvann. hade en period då jag bakade kanelbullar och åt fem stycken (tog från frysen och tinade i ugn,mmmmm) varje morgon, syntes på magen efter ett tag….
När jag hade cafét i mitt förra hus så bakade jag allt bröd till caféet så baka det har jag gjort så det räcker .Blev rätt less när det va ett tvång.Jag har katt *L* Jag har en trädgård som jag har en viss hatkärlek till.Älskar att sitta ute men avskyr att det växer ogräs överallt och har då svårt att njuta..

En älskad Trädgård /växthus under uppbygnad, fem katter, ääälskar vin , vitt (migrän av det röda). men..barkar nästan aldrig…
Kul det här. Gillar inte keramiker oxå matlagning och ekologiska prylar? Är vi inte lite hemvävda i våra intressen, liksom? Uppskattar en fin lusekofta i äkta ylle och så.
Naturmedicin och inga tillsatser.
Älskar laaandet och stalldofter 
Okej jag ekänner, det går visst inte prata bort detta med lata recept, jag älskar baka och hoppas jag fyller kriterierna i er lilla undersökning med lite info om mig:
Växthus, stor trädgård, katt, rödvin, gift med en dansk så jag äter mycket rågbröd… Ja jag har anor i bageribranchen min lilla Ebba mormors mor var egenföretagare redan 1932 med ett cafe och bageri. Mamma min är liksom jag utbildad konstnär med starka bakegenskaper, gröna fingrar och kattägare. Matlagning är vi båda förtjusta i.
Rozzy; Kusligt, igen!

Vill ha katt och har haft trots att jag är allergisk(ingen bra idé). Nu kollar vi efter en allergivänligare katt - Sibirisk katt ska jag provsnuffa på idag. Hopppas hoppas- att jag är en av de allergiker som tål dessa.
Åh, min moster har sibiriska katter. Det är helt underbara, håller tummarna att de funkar. Sen finns ju rexkatter oxå… inte så söta kanske men otroligt tuffa. pratar gör de en massa(har en granne som har två) och deras päls är mjuk och len som jag vet inte vad, alldeles vågig. Vill oxå ha katt…men mannen är väldig motståndare, han vill hellre ha hund:-(
Gillar i och för sig hundar oxå, men det är mera passning med dem och man kan inte lämna en hel dag för jobb.
Lycka till, hoppas det blir en söt liten kisse.(här är bild på två sibiriska:-)

Gillar absolut inte katter, men inte ett dugg allergisk.

Vilka juvliga katter!

Älskar katter men för tillfället ingår det ingen i familjen.
Vet inte om jag vill skaffa en liten söt kattunge just nu.
Det är två andra katter som håller till i trädgården. De brukar slåss om vems reviret är på nätterna, det låter fruktansvärt, kan inte låta bli att springa upp och se så att de inte tar livet av varandra.
Hade jag fått bestämma så finns det plats i trädgården för båda två:-)

Jag har katt, och trädgård. Och jag gillar vin, vitt med eller utan bubblor och rött
.
#62 Hänger gärna på dina ekologiska prylar och lusekoftor oxå.
Läskigt. Bakar ofta och gärna, har stor trädgård och växthus där jag ägnar mycket tid, dricker gärna vin och hade väldigt gärna haft katt om jag inte vore allergisk. Pratar gärna med grannkissarna när de kommer och hälsar på i trädgården. Uppmuntrar dem att ta våra möss. Frågan är om detta gör mig till en riktig keramiker? 
Absolut! Hur skulle man annars definiera en riktig keramiker?
_
_
Ha! Jag ville bli bagare som liten, konditor som vuxen, har haft 2 katter, har trädgård och växthus och älskar vin - hurra! Vilken tur att jag valde att bli keramiker, känns helt rätt nu!
Gillar att baka….när jag har tid.
Gillar att gräva i trädgården…….när jag har tid.
Gillar inte vin men dricker däremot mycket te.
Gillar katter men har tyvärr ingen nu. Vi fick låta vår lilla Lisa somna in i somras efter nästan 14 år. Saknar henne jättemycket!
Jag kvalificerar mej nog också som keramiker
.
Akvariefiskar har jag ett gäng numera, ett par malar, en Ancistrus och en Gibbiceps och några Glosolepis insicus, har tidigare haft ett par Steppvaraner i olika omgångar, Sebastian och Alexander.
Men, så är jag ju bara amatör vad gäller keramiken, änsålänge…
Jag ser inte om någon annan har tipsat, men jag gör det ändå. Det finns faktiskt ett Matbröd iFokus också. Ett måste för keramiker, om man ska döma av den här tråden. 
_
_
"sajten finns inte än" står det tyvärr, jag var direkt på g annars :-)
Det var jag som skrivit fel i adressen. Ett ö istället för o i matbrod. 
Nu ska det vara rättat.
_
_

pepparkakor, lussekatter, matpaj till familjen och fruktkaka, allt utan att stänga av ugnen och i streck så ugnen gick inte tom heller. Nu ska jag ner i källaren och starta den "riktiga" ugnen
kändes som keramikerteknik att ringla lussebullar och tumma pajform..
Ska göra egen pepparkaksdeg och baka med min mor 85 år till jul och jag gillar vin.
Baka bullar? Jag när jag köpte en assistent så blev det goda bullar. Men innan när mina grabbar var små och utan assistent så kallades bullarna för kolbricketter.
Får jag godkänt ändå?
Absolut, det blir ett MVG
Inte ett ord om hundar? Skaffade en finsk lapphund för ett par år sen och gillar stort allt han tillför av sällskap under drejskivan och stärkande sköna promenader (bra för en keramiker rygg….). För övrigt har jag katter, trädgård, bakar surdegsbröd, köper ekologiskt, dricker vin och hinner knappt med nån keramik…äh inte riktigt sant, men, "det tar tid att hinna med".
A.M.L
Har två hundar!
Låter trevligt! kan ibland tycka att hundfolket har lite trist stämpel (ledartyper som vill ha nån att bestämma över osv.) kattfolket uppfattas lite friare och självständigare…jag gillar både katter och hundar, fast på olika sätt förstås.
A.M.L

älskar och mår bra av att baka och skapa i alla material - det är ett inbyggt behov. Ogillar starkt att bli kallad bullmamma och pysseltant! Var kommer dessa töntepitet från?
Är det därför man så gärna vill skriva "konstnär" fast man inte har hela cvn för det?

Jag bakade saffransbröd ikväll

Hej
Tror definitivt på sambandet. Känslan att med lera och keramik är inte helt olik. De är lite kemi över det och det är det när man blandar glasyrer med.
Såg en fråga om man måste använda jäs medel.
Nej!!!!
Bakar själv allt bröd med rågsurdeg som står i kylen och möjligen 5 gram jäst eller så bakar jag med leavin.
Leavin är vildjäst som jag gör på russin, honoung, socker och avtten och låter jäsa ett par dagar. Sen silar jag bort russin och har en vild jäst som jag bakar på och jäser länge……. Blir tok gott!
Alla brödbaks fantaster önska er Jan Hedh: s bok Brödbak (tror den heter så) och hitta underbara bröd på surdeg och leavin.

Absolut, baka är jättekul men jag hinner inte med det så mycket nu för tiden,

Jag bakade mycket innan jag började med keramiken :))