Spara ut vid dekorering
Jag skulle vilja spara ut fält,och vill inte hålla på med tejp eller gummimojs.Tänkte att anv.mig av olja helt enkelt men så blir jag lite osäker på om det fäller ut i glasyren?Vad tror ni där ute eller finns det någon med käckare tips på något som man lätt kan pensla på
Latex är ju smidigt at pensla, men det kanske är det gummimojs du inte vill ha..?
Jag tror olja skulle flyta ut/suga iväg i skärven och inte hålla sig till den form du penslat från början.

tror också oljan flyter in för mycket i godset, men du kan ju testa på nåt du inte är så rädd om.
Vax kan man använda, det brinner upp i ugnen.
Pensla med smält stearin?
Det finns vaxkritor till detta ändamål.
#4 Funkar vaxkritor till Raku, försvinner det i bränningen så att det blir svart när man reducerar? Brukar använda tejp och avdragsvax när jag vill ha svarta partier. Alltid kul med tips som ger en nya möjligheter!
Funkar det verkligen med stearin hur blir det när det smälter i bränningen och blandar sig med glasyren?
Annars vore det ju en billig och bra lösning. Passar även in under snåljåpstips som ersättning till vax
En liten kul detalj. Jag fick vid rakubränning en reduktion av glasyren som låg närmast det vaxade området, som en smal kantskugga. Har för mig att det var en (järnoxid) gul glasyr som blev grönaktig just där. Skålen är inte kvar så jag kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
textil lim är bra..bara att dra bort ger inga märken
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
En må pröve!Tyckte att olja vore enkelt då man kan anv.tjockare penslar.återkommer med resultat

Vaxkritor innehåller ju färgpigment. Undrar om det är något som kan finnas kvar efter bränningen?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_