Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 7634 ggr
LenaR
0

Blanka stengodsglasyrer

Receptsamling för stengodsglasyrer, kägla 8 om inget annat anges. Här ett första recept på krackelerande glasyr som kommer från Lotta2.

• Cornwall stone 49
  • Dolomite         25
  • Kaolin             18  
  • Flinta                8

Här finns en samling med bara recept för stengodsglasyrer i oxidation!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

amandas-keramik
0

Vad är det för färg???? transp???

LenaR
0

Amanda, jag vet inte! Det är Lottas glasyr, så jag kan inte säga! Men här kommer en av mina favoriter, och det är en blank krackelerande:

• nefelin syenit 66
  • krita 13
  • kvarts 13
  • dolomit 5
  • bentonit 3

Den är väldigt fin att färga in. Originalreceptet innehöll järnoxid, (och ingen dolomit) för det är "egentligen" en celadon. Men i oxidation blir det en mild fin gul med järn. Jag har färgat in den till grått, turkost, bourdeaux, gammelrosa, lila… Ja, och jag har provat fler infärgningar än så. Den krackar mycket!

LenaR
0

Här kommer en bra blank transparent. Originalreceptet hette Bosses blanka, och jag blankade upp den och fick följdaktligen:

Bosses blankare

• kalifältspat (NGP) 30,5
  • krita15
  • dolomit 7
  • kaolin 11,5
  • kvarts 36

Fin pålitlig tranparent som funkar bra att färga in.

pluppan
0

hej

på den blanka krackelerande (nr 2) står det att du färgat den till bla bourdeaux. vad använde du då? färgkropp eller?

tacksam för svar

LeWE
0

Bosses blankare, krackelerar den också?

LenaR
0

#4 Pluppan, jag använde en färgkropp från cebex som de precis slutat köpa in. Den hette mörkrosa, och i alla andra glasyrer belv den rosa, men i mitt recept blev den bourdeauxröd. Fast den blev inte så krackelerande med 10% färgkropp. Nu har jag köpt en annan rosa, men jag har inte hunnit med att göra tester på den än. Är du ute efter bourdeaux?

#5 Le We, nej Bosses är en blank transparent rätt upp och ner. Den är bra till engober!

pluppan
0

Hej Lr!

Ja, jag vill ha rött/bourdeaux!

Älskar det!

Jag har hittat lite mera glasyrer på det som jag ska testa, men det är ju en svår färg att få fram!

LenaR
0

Pluppan, är dety knallrött du är ute efter eller duger t.ex tegelröd? För vi har en väldigt fin järnröd glasyr, som blir brunsvart när den ligger tunt och rödare och rödare eller t.o.m gul när den ligger tjockt. Kan lägga ut receptet i vilket fall förstås! Ska bara komma ihåg det…

avalon
0

8 den vill jag testa, låter jättehäftigt !!

kia1
0

jag vill också testa

LenaR
0

Den här glasyren är en väldigt täckande järnröd, den stammar från maestro Fredholm, så hos oss heter den

Anders' röda

• kalifältspat 25
  • kaolin 25
  • kvarts 25
  • dolomit 15
  • benaska 10
  • järnoxid 10

LeWE
0

Är Anders röda matt glasyr eller blank?

Har blandat till "Bosses blankare" ska testa den i morgon. Har hittills köpt färdig blank transp glasyr, annars gör jag mina egna glasyrer för det blir ju billigare att blanda själv men jag har inte fått till nån bra transparent glasyr än.

Jag har en grundglasyr (matt) som jag färgar in på olika sätt, det funkar bra för mig. Ska skriva ner receptet, en sidenmatt glasyr som jag tycker mycket om..

LenaR
0

LeWe, hoppas Bosses passar dig! Den är väl utprovad för den kommer från ett studieförbunds samling.

Anders, jag skulle påstå att den är sidenblank… Jag vet att det heter sidenmatt, men den är blankare än så. Och jag glömde säga - man får se upp med att den kan rinna! Men det väntar man sig nästan med en glasyr med så mycket järn i.

Ser fram emot att få receptet på din sidenmatta Lena! Har du någon bild också?

LeWE
0

Jag har provat "bosses.." nu Den är bra förutom att den gick inte ihop med min rosa decor under!?! Jag har rört ihop rosa fk med vatten o glycerol, det brukar gå bra men inte med den här glasyren. Kanske man ska blanda lite av glasyren i "röran"?

lerskapare
0

#14 Vad hände, smälte inte färgkropp och glasyr ihop? För det problemet har jag ofta med just rosa färgkropp.

En testanvändare på keramiksajten.

LeWE
0

Precis! Glasyren hade på nåt vis släppt just där fk låg?? Så har det aldrig blivit med seemans transp. glasyr. Har inte provat nån annan fk med Bosses men ska göra det nästa bränning.

LeWE
0

Har provat igen att blanda rosa fk m lite av glasyren och det gick braGlad Bosses blankare funkade bra med mina övriga dekorfärger, kul.. Tack för tipset.

LenaR
0

Glad

jano
0

Jag provade din glasyr. Blandade och doppade, mycket fin. Krackade perfekt. Tack. Problemet var bara det att när jag skulle glasera nästa omgång var den som cement i botten. Jag kunde inte blanda upp den igen. Har du samma problem? Kan detta undvikas på någe vis?

Tacksam för tips.

Denna kommentar har tagits bort.
Vavrakeramik
0

Ställmedel till glasyr finns att köpa. Har även blivit tipsad om att tillsätta ett par matskedar mättat saltvatten (koka o tillsätt salt tills det ej går att röra i mer). Har ej testat det senare.

Konstigt att den sätter sig så förresten, det är ju 3% bentonit i o det ska göra att den flyter bättre… Nån annan vet kanske bättre.

LenaR
0

#19 Ah, min älsklingsglasyr! Ja, den jäklas tyvärr.

Ofta blandar jag den faktiskt med 3,5 bentonit istället - mer än så och det blir bara gegga. Har man det här problemet ska bentone vara bättre. Bentone är effektivare än bentonit, och man använder inte mer än 1% i en glasyr.

Min nödlösning för cementglasyrer är att lösa bentonit i hett vatten och låta det stå över natten. På morgonen har man en sörja som man kan ta lite i taget och mixa ner i glasyren. Den måste mixas, alltså mixerstav eller borrmaskin eller vad du har, det går inte att röra ner den!

Lycka till! /Lena

jano
0

Tack Lena,

Det var en fantastisk glasyr! Jag blandade upp den i går för att glasera nya grejor. På med grova handskar och dyka ner. 45 min. tog det att knåda upp den. Pulvret på botten var stenhårt och torrt. Jag ska genast iväg och blanda bentonit. Ser fram emot att öppna ugnen och titta på dom fina krackeleringarna.

Jag har nu fått min nya bok i posten. Emmanuel Cooper "The potter`s guide of glaze recipes" HALLÅ vad det ska blandas glasyrer !!

Jag förstörde dessutom en borrmaskin i mina försök att blanda upp glasyren. Den började brinna. hehe

LenaR
0

Milda himmel, vilka klena maskiner de tillverkar…

Kul iaf att du gillar glasyren! Den är fantastiskt fin att färga in! Passar på att lägga in fler recept som dykt upp. Alla har kommit in som svar på en efterlysning på vit blank glasyr.

Först ett från Ingvar:

• 50 natronfältspat
  • 20 kvarts
  • 12 zinkoxid
  • 15 krita
  • 3 kaolin
  • 10% tennoxid

Nästa från Lotta2:

• 60 kalifältspat
  • 20 dolomit
  • 15 kvarts
  • 5 kaolin
  • 10% tennoxid

Leachs vita klassiska (också från Lotta2):

•  40 kalifältspat
  • 30 krita
  • 20 kvarts
  • 10 kaolin
  • 5% tennoxid

Byter man ut kalifältspaten mot nefelinsyenit funkar den för kägla 6 istället.

pluppan
0

#23 du får gärna lägga in ett kort på hur grejerna blev…..man blir nyfiken ju

jano
0

Nu har jag blandat bentonit. Jag mixade en yoghurt/fil tjock blandning och låter den stå tills i morgon. Hur mycket blandar jag i sen? Glasyren är 3 kg pulver.

Jag lägger ut lite bilder när grejorna svalnar.

Jag ska åka till verkstan med min 2 hands superdrill senare. Nu ska den blandas upp vare sig den vill eller ej !! Till kamp !!!

LenaR
0

Ja se det är de rätta takterna!

Ta en näve bentonit i taget. En eller två borde räcka.

jano
0

Nu så, Där satt den !! Blandade i 2,5 näva bentonitsörja och vips var den flytande igen. Jag plockade ur ugnen och märk min förvåning när inget krackande pling hördes. Jag har nog inte lyckas blanda upp nog med bottenslam då jag glaserade. Det blev fint, men inte vad jag hadde tänkt. Nå ja, efter bentonitkuren blandade jag i 8 % järnoxid och provglaserade nya grejor. Jag kommer att lasta upp lite bilder på glasyren när plingade ljud hörs igen.

irre
0

Är det någon som kan ge mej ett recept på en vit blank pålitlig stengodsglasyr? 1260 gradersbränning./ Iréne

zzaga
0

Irre , funkade inte denna då?

Leachs vita klassiska (också från Lotta2):

•  40 kalifältspat
  • 30 krita
  • 20 kvarts
  • 10 kaolin
  • 5% tennoxid

Byter man ut kalifältspaten mot nefelinsyenit funkar den för kägla 6 istället. Alla recepten var svar på en efterlysning på vit blank glasyr.

irre
0

Ska prova denna, men många av glasyrerna här var väl inriktade på att vara utan zink?

LenaR
0

#28 Jano, den glasyren har alltid krackat fint, men ibland har det tagit ett par timmar innan det kommit. Blev det några krackar? Om inte, gick ugnen upp i temperatur?

#31 Irre, hur menar du, vill du hemskt gärna ha en glasyr som innehåller zink? Då finns ju Ingvars som jag skrev in i #24.

jano
1

lr, Den har slutat kracka ! Jag har nog haft i för mycket bentonit. Ska blanda ny omgång men denna gången ha i 3,5% och hoppas at den inte sätter sig för hårt. Synd, den var otroligt snygg när den funkade.

Ugnen var uppe i 1270°.

LenaR
0

Jano, hur tjockt lägger du glasyren? Det kan inte vara så att den ligger för tunt? Fast både kvarts och aluminium motverkar krackeleringar förstås.

Du kanske skulle prova bentone istället? Det är ännu effektivare än bentonit, jag tror man använder max 1%. Men jag har aldrig behövt det själv, så jag har inte testat! Du kanske får ta ett snack med din leverantör istället :D

Förresten, hade du 8% järn i den satsen som inte krackar?

jano
0

Ir, Jag hade 8% järn i den som inte krackade. Kan det vara en olycklig blandning av bentonit och järn som gör att den slutat kracka? Det är ju ganska mycket järn (för mycket fluss?)

LenaR
0

Min intuition påstår att det är järnets fel. Den tror att järn motverkar krackeleringar, men den tiger om varför. Den är ganska säker på att bentoniten är oskyldig i sammanhanget.

Förhoppningsvis läser någon av glasyrkännarna det här och förklarar hur det ligger till!

LeWE
0

Har precis plockat ut prover av "anders röda". Den blev jättevacker, mörkröd med en aning stänk av svart. I min ugn blir glasyrerna olika var jag ställer dem, de flesta glasyrer "mår" bäst om de står längst ner men anders röda blev bäst högst upp!! Bra!! Det är besvärligt när man ska sätta ugnen o alla glasyrer borde stå längst ner.. men nu kan jag ta anders längst upp.

Anders röda blev nästan svart längst ner!? Vet inte varför det blir så, kan det ha med syret i ugnen att göra? eller att det är olika varmt?

LenaR
0

Den brukar bli svart där den ligger tunt, kan det stämma?

LeWE
0

lr: Nej, det stämmer nog inte det var samma glasyr jag doppade i men jag ska testa igen.

anbra
0

Blev så nyfiken på "Anders röda". Kan någon lägga ut en bild på den så skulle jag bli mycket tacksam.

LeWE
0

Ska försöka komma ihåg att ta med kameran i morgon. Plockade ut ett fat ur ugnen idag m anders röda. Jag är nog nöjd (även om jag inte är så nöjd med själva fatet!!) Glasyren är bra, verkar snäll o pålitlig, men man vet aldrig, jag har bara bränt den två ggr än så länge. Behöver nog silas en gång till, jag har silat två ggr men det verkar inte räcka. Hur är det med benaska egentligen, jag har aldrig använt det förut, det var stora klumpar när jag fick det, försökte krossa så gott det gick?! Men det gick ju genom silen så då måste det väl va bra?

Den rann inte ialla fall och blev ganska blank, faktiskt mörkare där den ligger tjockt. Svartprickig liksom (Är det benaskan?)

LeWE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag fotat fatet men jag tycker inte färgen stämmer helt på bilden, min kamera är inte precis världsbra! Den är i allafall mörkare där jag lagt dubbelt.

Är det nån som kan förklara för mig vad benaska är för nåt? Låter lite ruggigt.. ben från vadå?

lotta2
0

42, det är aska från väl malda djurben? iaf har jag alltid trott det…

Hubert
0

#43 ja det stämmer även kallat Kalciumfosfat och det är flussämne dvs det sänker tempen och "glasar" till det hela./Louise

anbra
0

Tack för titten. Det var en vacker och livfull glasyr, påminner om ceramas roströda.

avalon
0

Samma glasyr är på ett av faten som jag har med i "fatutställningen" här, tror även att det finns i mitt fotoalbum.

LenaR
0

#42 Benaska, ja om man får tag i riktigt gammalt engelskt benporslin så är det människoben i det. Man använde skelettet från avrättade brottslingar och andra uppenbart lägre stående människor, för djurben ansågs inte hålla tillräckligt hög klass. (Så säger myten iaf, jag har inte någon källa att hänvisa till!)

Så småningom upptäckte man att djurben dög precis lika bra. Och idag framställs benaska syntetiskt, så det går bra också för veganer att blanda glasyr med benaska.

Glad

Det är fosfaten som är en av hemligheterna bakom chunglasyr (eller jun som den kallas i en del amerikanska böcker). Men man kan få chunliknande glasyrer utan fosfat.

LeWe, i min ugn blir Anders' mycket mer tegelröd. Ligger den tunnare blir den brun/svart, och ligger den riktigt tjockt får detn gula skiftningar. Ska försöka fota den bara för jämförelsens skull!

LeWE
0

Lr; hur högt bränner du? Jag bränner 1255-1260 ung. Använder käglor bara ibland för att testa att det stämmer men längst ner i ugnen blir anders röda mer svartprickig, högst upp mer jämnt röd. Jag tycker nog att den blir finast längst ner (suck) Alla glasyrer blir det..tyvärr.. svårt att sätta ugnen ibland, måste ju fylla den ända upp!!

LenaR
0

Det är inte dags att byta slingorna i ugnen snart LeWE? För då kan du ta hjälp av någon till att linda om dem så ugnen bränner jämnare. (Titta inte på mig! Jag kan inte sånt!)

Jag brukar säga att jag bränner till 1260, men jag tror det ligger lite över faktiskt. Är din ugn hetast ner mot botten? Hur blank blir Anders' i din ugn? Den ser så matt ut på bilden, hos oss blir den blankare än sidenmatt.

Ja Lena, jag fotar så kan man iaf jämföra bilderna sen!

LeWE
0

Jag har bytt slingorna precis före jul, andra gången på 20 år!! Ändå bränner jag i snitt 2ggr/vecka ung. Beror nog på att jag inte bränner så högt enligt Håkan hos seeman som hjälpte mig byta. Ska prova med käglor nästa gång jag bränner, tror att ugnen är varmast längst ner, anders o andra glasyrer blir blankare där. Kanske jag ska höja temp en aning!!

LeWE
0

Har provat m käglor och 1265 gr kägla 8 tycker jag är för hög för anders röda, den blev väldigt blank och nästan brunsvart, inte så kul, tycker den blev bäst i ca 1250 gr. lite halvblank men ändå röd, roströd. Ska ta bilder  och visa.

ninak
0

Tack för alla bra glasyrtips!

Jag har provat Leachs vita klassiska och Nortons blågrå. De blir utmärkta på mina stengodsleror. Nortons har jag dessutom försökt experimentera lite med och har i olika provsatser tillsatt järnoxid, kopparoxid och mer manganoxid, allt för att få fram en mörkare gråblå nyans. Hittills inte helt nöjd.  Tyvärr är jag inte begåvad med dator, så jag får skriva på jobbet, men kan därför inte skicka med bilder. Nortons blir dessutom bra på svartbrännande stengodslera från Cebex, vilket jag har haft jättebekymmer med. En annan som jag provat var sidenmatt svart som blev bra både på svart och vit lera. Underbar metallisk lyster som jag blev väldigt förtjust i. Hannas vita matta blev däremot inte alls så bra, tyvärr. Den blev torr (osmält?) och full med nål-stick där den låg tjockt och nästan transparent där den låg tunnt. Samtliga glasyrer brända  i 1250 grader.

Vänliga hälsningar

Ninak

LeWE
0

Exempel på "anders röda" som jag gillar bäst, bränd i ung 1250. Fotot är inte helt ok..

LeWE
0

Här är en annan skål "anders röda" bränd i 1265. Tycker den blir för "brun" och blank..

Bregotta
0

Hejsan! Har blandat till "Leachs vita klassiska" och skall bränna snart. Rinner den? vilken temp skall den brännas till? Hittar inte det någonstans, (har kanske letat dåligt/slarvigt, förlåt isf). Tror att det var lotta2 som bidrog med recept men är inte säker.

lotta2
0

Bregotta, den brukar inte rinna. 1250 grader och uppåt / kägla 8 och uppåt.

Bregotta
0

Bra, då är det bara att köra då! Tack!

Krukarin
0

Skakar liv i den här gamla tråden… Jag har blandat till "Leach´s klassiska" och bränt i 1250 grader. Den blev gråaktig (eller är det att den inte täcker så det är leran som lyser igenom???) och inte särskilt blank. Inte jätteful, men jag väntade mig ju en täckande, vit och blank glasyr. Vad kan vara fel? Obestämd

Wabisabi
0

I receptsamlingen stengodsglasyrer finns ett recept på Bosses tennvita på gulbrännande skärv.

Hade tänkt testa den men förmodligen har tryckfelsnisse varit framme. Kvarts står på två ställen först 36% och sedan 2% gissar att det är de 2 % som skall vara något annat, är det möjligtvis någon som vet vad?

[rolnor]
0

Andrers röda blir bäst runt 1250 enligt mej, bränner man den supersnabbt upp till 1260 reducerande och sen svalnar snabbt (kräver en speciell ugn) så kan man får skithäftiga chuneffékter. Jag har sett keramikvärkstäder som bränner allt gods med Anders röda (eller "RedBrown" som jag och min ex-tjej kallade den), den blir fin i både reduktion och oxidation.

LenaR
0

#59 Jag glömde kolla receptboken när jag var i verkstan… Jag minns tyvärr inte utan den vad det är för material i den. Om jag inte har hittat receptet senast till på fredag får du påminna mej igen!

Wabisabi
0

#61, hej tiden går fort och idag är det fredagFlört Trevlig helg!

//Wabisabi

LenaR
0

NU har jag rättat receptet! Det var 2% kaolin som hade råkat bli kvarts.

Trevlig helg tebaks! Glad

LindaLunda
0

Hej!
Vad underbart med alla dessa recept… nu till en, antagligen, jättdum fråga ifrån en novis… siffrorna vid ingredienserna.. är det i tex. gram eller kanske i prosent?
Misstänker att det är i prosent men vill ändå fråga.

Linda

LindaLunda

Ulla
0

Du har alldeles rätt, det är procent. Bli inte förvirrad bara om det inte blir 100% om du adderar ihop allt. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LindaLunda
0

Tack för jättesnabbt svar! Detta måste jag prova på. Har bara kört med färdiga glasyrer.
Skulle jättegärna vilja ha en härligt krackelerande glasyr !

Linda

LindaLunda

[rolnor]
0

Jag har sett keramikverkstäder som glaserar allt (som fanns att se) med "Anders röda" den blir mycket fin, en absolut favorit bland oxidationsglasyrer enligt mitt tycke.

LindaLunda
0

Så var det beställt! Ingredienser för LenaR´s krackglasyr!

LOL KRACKglasyr.. sorry…

Tack för hjälpen!

Linda

LindaLunda