Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2612 ggr
Vanja-K
0

Element hur många bränningar

Kan man säga på ett ungefär hur många bränningar elementen håller för?

Är inte fyra elementbyten mycket på 6 år.

Vad påverkar elementens livslängd?

LarsT
0

Elementens livslängd påverkas av t.ex. topptemperatur, bränntid, lera, glasyr. Normal livslängd är alltifrån ca. 10 år av bränningar till 1000-1100 gr. ett par ggr i veckan - till ca. 1,5 år av kontinuerlig proffsdrift till 1280 gr. = ny ugn såfort den gamla tagits ut ung. 3-4 bränningar i veckan.

Ju mer kanthaltråd man stoppar in (element på alla sidor i ugnen) och ju tjockare tråden är desto längre kommer den att hålla. I en ugn som har element på tre sidor får tråden jobba på mer och lever inte så länge. Ibland ser man "hobby"ugnar med väldigt tunn tråd (billigare att producera) och det kan va ok för 5 bränningar om året på semestern… I en välisolerad ugn behöver inte tråden ansträngas så mycket för att komma upp i temp och - tja, då håller den längre.

Om man alltid kör rena vita leror och enkla typer av glasyrer håller de längre. Kör man Fyle eller andra "smutsiga" naturleror - experimenterar med aska och salter förkortar man livslängden p.gr.av de frätande gaser som avges.

Så alla variabler gör att man inte enkelt kan säga vad som är normal livslängd. Bara att ta ner topptempen från 1280 till 1220 kan lägga till år av livslängd.

Ditt exempel på 1,5 år innebär förmodligen att du bränner väldigt ofta eller/och väldigt högt eller ofta/högt i relation till vad ugn/element är dimensionerat för.

Vanja-K
0

Verkstan som har ugnen, har en rund ugn. Har detta någon betydelse?

Vad jag vet så har de bara brännt ungf. 1-2 ggr / mån.

LeWE
0

Min ugn som jag köpte 1985 har jag bytt element 2 ggr!! Jag bränner  i snitt 2 ggr /veckan, en skröj o en glasyr 1260grader. Ibland blir det två glasyr i veckan.

LarsT
0

#2 Det skulle isåfall innebära max ca. 40 bränningar per elementsats. Definitivt inte normalt, elementen är klart underdimensionerade. Behöver inte vara ugnen som sådan, verkstan bränner kanske högre än ugnstillverkaren tänkt men det blir ju dyra bränningar …

En rund ugn är som volym betraktat lättare att värma upp än en lådformad, så det talar snarare för en längre livslängd. Nu brukar ofta lådformade ugnar vara mer tänkta för yrkesmässig användning och då tar man i med tjockleken på tråden, alltså brukar de hålla längre i praktiken. Men också kosta mer för ett byte, så man kan inte jämföra dem rakt av, 40 bränningar är dock väldigt lite.

Vanja-K
0

Tack för svaren! Ska föra detta vidare.

sisela
0

Vi bytte just element och fick då veta att allt över 1280 sliter väldigt mycket. Vår ugn bränner ganska mycket över så den har nog varit upp på 1300 några gånger för mycket, oavsiktligt, under den första tiden vi tagit över den (Innan vi bränt in oss på den och kollat käglor etc).