Hur mycket bentonit?
Hejsan.
Jag har en strulglasyr som verkligen är som betong i botten på bunken. Jag tänkte tillsätta bentonit och läste att man kan tillsätta upp till 12% utan att det påverkar glasyren, någon som vet om det stämmer?
Några andra tips? Inte ens min bormaskin med metallblandare rår på den här rackaren.

12 % bentonit ger dig en tjock slemmig gegga……1,2 % möjligtvis….Jag har aldrig använt mer än 2 % men så mycket påverkade glasyren rejält. Det beror förstås på glasyren också men 12 %, nej. Du kan dessutom inte lösa upp bentoniten i en redan blandad glasyr utan …smärre problem. Bättre med ett flytande ställmedel att droppa i.

Ok… hmm… får nog retuchera i boken lite då.
Jag tog undan lite glasyr som jag tänkte kunde stå och tjockna till. Tänkte tillsätta bentoniten i det och sedan spä med vatten, borde det funka?
Men sen fattar jag inte hur det överhuvudtaget ska funka att få ner blandningen i det tjockaste av glasyren. Det är verkligen stenhårt.
Vilken typ av ställmedel menar du? Nån cebex " kur" eller nått sånt?

Ett flytande ställmedel, finns i olika skepnader. Bentonit måste blandas i torrt pulver först….

Det är så jag brukar göra men i min bok står det just att det är bra att blanda det i "thik slurry" och sedan tillsätta mer vatten gradivs.
Kan man inte lösa upp bentonit i lite vatten först och sen hälla i glasyren, ungefär som en toppredning när man ska göra sås? Eller det var kanske det du menade zzaga?

Ja, jag har då aldrig lyckats lösa upp bentonit i vatten direkt men nu försdtär jag hur du menar zzaga. Det blir mer som att riva ner det i en tjock pasta och det kanske funkar. Prova Zzaga ! och låt oss få veta sen …

Såhär står det:
"Bentonite i sdiffiult to mix into a glaze batch. Work it into a thick slurry with a little wather first and add further water only very gradually. Pass the bentonite slip several times trough a 120 mech or a small 200 color lawn. If it is tipped dry into a glaze it will mearly float in a small globules unless it i sground and very thoroughly dispersed amoung the rest of the ingredinets. The normal maximum is 3% for addition to a body or glaze but up to 12% has ben sugested." från Illustrated dictionary of practical pottery
(ursäkta stavningen).

Nu har jag testat!
Jag tog undan en del av den färdigblandade glasyren (av det tjockare i botten). Sen lät jag det stå och dunsta i två dagar så att det blev som tjock yogurt. Jag hade ungefär 250 g och tillsatte 80 g bentonit. Sen tillsatte jag vatten lite åt gången. När den var handterbar igen siktade jag den. Tillsatte mer vatten och siktade en sista gång ner rakt i glasyren.

….har noterat framgången i hjärnbiblioteket…..tack !
Jag har lärt mig att lösa bentonit i hett vatten, så man får en ordentlig geggamojja. Geggan spar jag i en hink med lock, och får jag trubbel med en glasyr slänger jag i lite av den och mixar ner.
Lite bentonit i alla glasyrer och ett äpple om dagen, ni vet!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

I dag fick jag lära mig en ny sak om bentonit. Den används tydligen för att kapsla förbrukat kärnbränsle som ska långtidsförvara. Först förvaras bränslet i koppar kärl i urberg och sen bentonit runt om. He he.. ja man är nog lite skum när allt sånt fastnar:D

#10 - Hur ser det ut då? Den kur som jag köpte på Cebex (svindyr i för hållande till bentonit) är kladdig och vaselinliknande - och går att klicka direkt i färdig glasyr. Kan det vara samma sak? Eller nästan i alla fall.
#11 he, he - när man vet sånt får det en helt annan dimension när man står där och blandar…
Bregotta, det är kanske lite vaselinliknande. Tjockt och totalt oformbart iaf, det skulle inte gå att forma det på något sätt.
Jag använder inga kurer så jag har inget att jämföra med, men bentonit har hittills löst alla mina glasyrproblem.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Bregotta, jag har också använt några kurer av Cebex med bra resultat. Dels har dom en som är bra om man ska pensla på glasyr ibland. Dels har dom ett glasyrlim som är bra om man ska bättra på grejer som ska brännas om igen t ex, då fäster glasyren bättre på den glatta ytan.(fast lätt är det ändå inte att få till det bra). Jag tror att det är någon sorts stärkelse som deras kurer innehåller. Står det på en av burkarna vill jag minnas…