Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1281 ggr
Godsagare
0

Glasyrtester, förvara?

Jag undrar lite hur ni förvarar era glasyrtester, om ni förvarar dem?

Slänger ni bort dem så fort ni gjort prover ni är nöjda med? 

Spar ni dem var för sig för framtida ev. bruk?

Hur i så fall? Burkar med lufttäta lock?

Blandar ni ihop alla prover i en större hink för en "slask-glasyr" som kanske blir bra?

Annat man kan göra med använda glasyrslattar?

Bruzapetra
0

Jag brukar förvara dem ett tag ifall att jag skulle vilja testa på  en ny lera, ett prov kommer bort eller så. Men inga längre tider och sen slänger jag dem bara. Tyckte dock det lät roligt med en "slask-glasyr". Det skulle ju kunna bli jättebra, men inget man kan göra om förstås:)

L.A.E
0

Vi slänger inga glasyrer utom i vår stora behållare på 100 L. Om vi slänger  glasyr blandas den med lite lera och bränns så inga kemikalier läcka ut .Slam från avskiljaren  går som farligt avfall på tippen.

LenaR
0

Kolla inlägg #17 i den här tråden, där finns en intressant länk!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bruzapetra
0

Vilken bra länk! Det var ju hur bra och jättesnyggt som helst. Jag gillar verkligen de jordfärgerna. Jag vill bara poängtera att jag givetvis inte slänger glasyr rakt ut i slasken eller soptunnan utan hanterar det som farliga rester till tippen. Men att återanvända det är ju en mycket bättre id´r, eller då bränna upp den som L.A.E gör.

Godsagare
0

Den tråden hade jag missat. Tack för tipset. Kul när man vågar spränga gränser och gå lite utanför det "vanliga".

Anledningen till min fråga var att jag sett många bilder där man har flera glasyrer samtidigt. Jag är rätt tråkig där och använder i stort sett bara en glaser/alster.

Då tänkte jag på alla de prover jag slängt i en "slask-hink"… Tänk om jag sparat dem separat och testat att klicka ut på mina mest använda glasyrer..? Fasen, det kanske hade blivit kanonresultat?

Nåväl, det var ett bra tag sen jag gjorde prover och det är väl dags för nya tag snart. Då blir det nog att spara på småslaskarna och testa.

(Inga glasyrer slängs obrända hos mig.)