Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2972 ggr
L.A.E
0

Ytbehandla Raku

Har någon ett bra tips på hur man ytbehandlar Raku, så att ytan slår ifrån fett och smuts?

L.A.E
0

Kan man annvända bivax ? Någon som vet !

LenaR
0

Man kan använda bivax, men jag har fått gul ton av det. Ulla säger att möbelpolish fungerar jättebra!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Jag tror inte det var möbelpolish jag använde utan snarare något slags klinkermedel. Jag tänkte att det borde fungera lika bra på keramik.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Wabisabi
0

Möbelvax funkar bra, kan ibland ha en stark doft men den brukar försvinna efter ett tag  Man kan även använda skokräm.

bosse-cebex-gbg
0

Om det bara handlar om att förhindra oxidation, har någon testat zaponlack..?  Den har använts flitigt (i alla fall förr) för att hindra oxidation av mässing- och kopparföremål. Lacken är mycket tunn, och blir i det närmaste osynlig. Sitter som berg. 

Zaponlack fanns i färghandeln in i ganska sen tid, men det är möjligt att den "tagits bort" tillsammans med en del andra cellulosabaserade lacker. Kan vara värt att fråga…och kanske finns det någon "modern" ersättningsprodukt som de kan rekommendera…

Bara en tanke…

Glad

L.A.E
0

Tog och testade skokräm eller läderfett - olja verkar fungera. Luktar inte rök i alla fall.

rakuLotta
0

köpte zaponlack för inte länge sen för att behandla ett järnstaket… så det finns att få tag på i alla fall. Får väl testa det på ett rakuföremål och återkomma m ed resultatet…

bosse-cebex-gbg
0

"Bodde" granne en gång, med en liten lampfabrik. Man tillverkade ljusarmaturer av olika slag. Alla synliga mässingdetaljer sprutades med zaponlack för att motverka oxidering. Men lacken var ordentligt uttunnad, i det närmaste "vattnig", för att uppnå den "osynliga" effekten.  Så, späd lacken ordentligt..! 

Glad

rakuLotta
0

har redan lackat staketet, och det gjorde jag utan uttunning, men den var väldigt vattnig ändå. men kanske är det annorlunda om man ska ta det på keramiska föremål. Har inte hunnit testa ännu dock, så jag ska tänka på det när tillfälle ges.