Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 6098 ggr
agraff
0

Göra egen underglasyr ?

Jag har ett antal burkar med underglasyrpigment från Seemans som har legat ett tag. Vanligtvis använder jag Cebex färdigblandade underglasyrer som jag använder främst på torrt oskröjat gods, oftast när jag dekorerar det som sen ska bli till smycken, som sedan glaseras med transparant  glasyr.För att få fler färger hade jag tänkt blanda till dessa pigment till en målningsbar konsistens.

Vad använder ni och i vilka proportioner..?

LenaR
0

Jag river lika volymer pigment och ballclay tillsammans med glycerin, och blandar sen med vatten.

Det finns faktiskt en artikel om att riva färg, om du är intresserad!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

agraff
0

Tack för den pedagogiska upplägget i artikeln. Det är tur att det finns duktigt folk som bidrar till ens egen keramiska utveckling!!

Nu ska jag prova. Jag har nåt som jag tror är glycerin men det står "malmedium" på. Går det månntro ?

När jag ändå är på G undrar jag om de porslinsfärger som jag också har liggande helt enkelt är pigment med fluss i…

Nån som vet ?

bosse-cebex-gbg
0

"Malmedium" påminner om glycerin, men skall doseras sparsamt. För att få rätt proportioner, älta samman färgpulver och litet "Malmedium", så att konsistensen blir ungefär som "jordnötssmör" eller "bredbar leverpastej"……därefter tillsätter du vatten, tills rätt målningskonsistens erhålls, dvs ganska tunt, akvarelliknande.

Porslinsfärger är mycket riktigt pigment med fluss, men avstämt till ca 7-800°C bränntemperatur, så de är inte särskilt lämpade som underglasyrfärg i högre temperaturer.

[rolnor]
0

Glycerin är ju billigt, apoteket har nog???

bosse-cebex-gbg
0

Glycerin finns hos din närmaste keramikmaterialleverantör..Skrattande

Glycerin räcker länge…gör en blandning av glycerin/vatten, ca 50/50, och använd den som bas för vidare blandning.  Som LenaR säger, tillsätt litet ballclay till pigmentet, och tunna ut med ytterligare vatten efter behov…

Glad

agraff
0

Aha, tror jag greppar detta lite bättre men får testa imorgon. Det jag inte fattar riktigt är; kan man utesluta ballclay och vad har den för funktion. Kan man ist använda torr stengodslera, det pulver som blir efter sandpappring av läderhårt gods?

Ballclay har jag inte hemma nämligen, och det kliar ju i fingrarna..

Tack för alla tips "so far"!

LenaR
0

Jag skulle tro att ball clay är vitare än vit stengodslera. Å andra sidan är ballclay inte heller helt vitt… så det kanske går lika bra med annan vit lera?

Ball clay använder man till underglasyr för att pigmentet ska fästa bättre på skärven. Målar du på glaserat (obränt) gods utesluter du leran.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.